Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Lexus LFA Nürburgring Package – Po prostu wyjątkowy
kalendarz 01/01 2021

Lexus LFA Nürburgring Package – Po prostu wyjątkowy

Ciekawostki / Lexus

Limitowany, z rozbudowanym pakietem aerodynamicznym i bardzo szybki w zakrętach – tak można w skrócie opisać Lexusa LFA Nürburgring Package.

Z okazji 10. rocznicy startu produkcji słynnego superauta przyglądamy się temu, co czyni jego specjalną odmianę tak ekstremalnie wyjątkową. Nie jest tajemnicą, że tworząc model LFA, inżynierowie Lexusa spędzili wiele czasu na torze Nürburgring. Od 2004 r. przez kilka lat zaglądali tam każdej wiosny i lata, by doprowadzić auto do perfekcji, korzystając z wyjątkowych warunków, jakie zapewnia słynna Północna Pętla (Nordschleife) niemieckiego obiektu. Na ponad 20-kilometrową nitkę przecinającą gęste lasy składają się 73 zakręty i liczne wzniesienia. Do tego trzeba dodać zmienną nawierzchnię oraz górski mikroklimat, który sprawia, że pogoda może mocno zaskoczyć kierowcę. Tak otrzymujemy tor, który okazuje się idealnym poligonem doświadczalnym.

Twórcy Lexusa LFA prowadzili na Nürburgringu tak intensywne próby, że główny kierowca testowy modelu, Hiromu Naruse szybko stał się rekordzistą wśród wszystkich Japończyków pod względem liczby okrążeń tego słynnego obiektu. Naruse – prawdziwy as wśród kierowców testowych Toyoty i Lexusa – był bardzo mocno zaangażowany w projekt samochodu i jest nazywany jednym z ojców słynnego superauta. Podobno to właśnie on wyszedł z propozycją stworzenia wersji Nürburgring Package.

Limitowana odmiana nawiązywała do wyścigowych egzemplarzy LFA, które Lexus wystawiał w 24-godzinnym wyścigu właśnie na Nürburgringu. Za kierownicą jednego z nich startował nawet sam obecny szef koncernu Toyota Akio Toyoda. Specjalną wersję drogowego auta pokazano mediom na początku 2010 r, na 9 miesięcy przed startem produkcji modelu LFA i krótko przed tym, zanim wyścigowe wcielenie słynnego japońskiego auta zdobyło trzecie zwycięstwo w swojej klasie w 24 Hours of Nürburgring.

LFA Nürburgring Package znacznie wyróżniał się na tle podstawowej wersji modelu. Auto otrzymało większy przedni spoiler, który lepiej rozdzielał powietrze płynące pod i nad samochodem, a przez to zwiększał docisk aerodynamiczny. Jego unoszące się ku górze zakończenia po bokach zderzaka również sprzyjały przyczepności i dodatkowo usprawniały przepływ powietrza wzdłuż samochodu. Efekt potęgowały umieszczone nad nimi niewielkie lotki.

Z tyłu auta umieszczono potężne skrzydło w stylu samochodów wyścigowych klasy GT, które zastąpiło automatycznie wysuwany spoiler i zapewniało odpowiednią przyczepność kół tylnej osi. Wszystkie dodatki aerodynamiczne, tak samo zresztą jak znaczna część nadwozia były wykonane z lekkiego włókna węglowego.

Wyjątkowy LFA otrzymał również zmodyfikowane zawieszenie o bardziej sportowej charakterystyce pracy i obniżało prześwit auta o 10 mm, dodatkowo poprawiając docisk do nawierzchni i zmniejszając opór powietrza. O odpowiednią przyczepność dbały sportowe opony Bridgestone Potenza RE070, na lekkich felgach z magnezu.

Wprowadzenie nowych elementów aerodynamicznych poprawiło przyczepność auta, ale zwiększyło opory powietrza. Dlatego inżynierowie Lexusa zmodyfikowali też układ napędowy, by ekstremalna wersja dysponowała takimi samymi osiągami, jak standardowa odmiana. Moc wolnossącej V-dziesiątki o poj. 4.8 wzrosła o 11 KM do 571 KM, a czas zmiany przełożeń automatu spadł do zaledwie 0,15 s.

Standardowego Lexusa LFA można było zamówić praktycznie w dowolnym kolorze. Lexus pozwalał również na daleko idącą personalizację wnętrza. Mówi się, że biorąc pod uwagę wszystkie opcje, materiały, kolory i dodatki, można było stworzyć łącznie aż 30 mld kombinacji! Do wersji Nürburgring Package Japończycy podeszli jednak zupełnie inaczej. Do wyboru były cztery lakiery – matowy czarny, czarny, biały i pomarańczowy.

Wnętrze mogło być wykończone w czarnej, czarno-czerwonej lub czarno-fioletowej kolorystyce. W środku królowały włókno węglowe i Alcantara. Z karbonu wykonano konsolę centralną, panele drzwi i konstrukcję głębokich foteli pokrytych Alcantarą, która zapewniała lepsze trzymanie w trakcie szybkiego pokonywania zakrętów niż naturalna skóra.

Lexus LFA Nürburgring Package pokonywał zakręty naprawdę bardzo szybko. Na tyle szybko, że kiedy w sierpniu 2011 r. kierowca testowy Akira Iida zabrał go na Nordschleife, wykręcił czas 7:14.64 –w całkowicie seryjnym aucie i na seryjnych oponach. Taki wynik dał wtedy sportowemu Lexusowi miano najszybszego drogowego auta będącego w regularnej produkcji.

Dowodem tego, że LFA Nürburgring Package to auto stworzone do jazdy na torze była również oferta, jaką proponował Lexus klientom zamawiającym samochód. Zanim właściciel odebrał kluczyki do swojego auta, mógł skorzystać z prywatnej lekcji jazdy po Północnej Pętli w asyście doświadczonego instruktora. Japończycy dołączali do auta również roczny karnet umożliwiający darmowy wjazd na słynny niemiecki tor.

Model LFA powstał w ściśle limitowanej serii zaledwie 500 egzemplarzy. Ale sztuk wersji Nürburgring powstało jeszcze mniej, bo jedynie 50. To właśnie biały egzemplarz tej odmiany był ostatnim Lexusem LFA, który zjechał z taśmy produkcyjnej 14 grudnia 2012 r. W dniu premiery LFA Nürburgring Package kosztował około 1,7 mln w bezpośrednim przeliczeniu na dzisiejsze złotówki. W 2019 r. na aukcji domu RM Sotheby’s egzemplarz w tej wersji sprzedano za równowartość 3,2 mln zł, czyli niemal dwukrotność pierwotnej ceny. A w przyszłości auto będzie warte zapewne jeszcze więcej./oprac. ns/

Foto: Lexus


Tagi:
Lexus, Lexus LFA, Lexus LFA Nürburgring Package, tor Nürburgring

Zobacz podobne artykuły:

 BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko
kalendarz 19/09 2021

BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

Wiadomości / Ciekawostki

2021.09.19

BMW 750iL było flagowym wariantem trzeciej generacji modelu E38.
Nowy Lexus LX bardzo blisko?
kalendarz 03/09 2021

Nowy Lexus LX bardzo blisko?

Wiadomości / News

2021.09.03

Wiele na to wskazuje.
Nowy Lexus NX w Polsce
kalendarz 15/08 2021

Nowy Lexus NX w Polsce

Wiadomości / Wydarzenia

2021.08.15

Polskie tournée nowego crossovera NX.
Najnowsze artykuły:
 BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

BMW 750iL – Dla Bonda i nie tylko

Wiadomości / Ciekawostki

2021.09.19

BMW 750iL było flagowym wariantem trzeciej generacji modelu E38.
Kia może zrezygnować ze Stingera?

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…
 Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Remonty dróg w Warszawie – czy będą korki w mieście?

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.17

Południowa Obwodnica Warszawy (POW) jest już na ukończeniu.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.