Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lexus IS 430 - prekursor serii F
kalendarz 25/12 2018

Lexus IS 430 - prekursor serii F

Moto fanatyk

Był 2003 rok, w kalifornijskim Huntington Beach ekipa mechaników Rod Millen Special Vehicles przygotowywała pokazowy egzemplarz Lexusa IS do targów SEMA.

Ostatecznie z warsztatu wyjechał sportowy sedan z V-ósemką pod maską, napędem na tył i mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu. Być może właśnie to auto przekonało Lexusa do stworzenia modelu IS F i całej serii supersportowych samochodów.

Lexus IS z V-ósemką zanim to było modne
Lexus IS 430 był projektem szykowanym na amerykańskie targi SEMA, będące słynnym miejscem prezentacji nietypowych, zmodyfikowanych pojazdów. Chociaż Lexusy IS wyjeżdżały wtedy z salonów wyposażone w rzędowe, maksymalnie 3-litrowe silniki, pod maskę tego wyjątkowego egzemplarza trafił 4,3-litrowy motor V8 3UZ-FE znany z większych modeli - LS-a i GS-a. V-ósemkę połączono z lekkim kołem zamachowym i 6-biegową, manualną skrzynią Getraga. Było to nie lada wyzwaniem dla inżynierów, bowiem w innych modelach Lexusa ten silnik współpracował z automatycznymi skrzyniami biegów. To wymusiło dodatkowe prace nad elektroniką sterującą. Mechanicy podołali zadaniu i tak powstał sedan o mocy 340 koni mechanicznych.

Z częściami od większego brata
Wyjątkowy IS 430 dzielił z Lexusem GS 430 dużo więcej części. W końcu celem inżynierów RMSV nie było wpisanie większych cyfr w danych technicznych auta, ale stworzenie kompletnej konstrukcji, która w pełni wykorzysta siłę drzemiącą w mocnym silniku. Z większego Lexusa GS przeszczepiono chłodnicę silnika, dyferencjał o ograniczonym poślizgu i inne elementy układu przeniesienia napędu. Zmodyfikowanego IS-a wyposażono również w sprężyny Tein i elektronicznie regulowane w 16 poziomach amortyzatory. Z przodu zastosowano zawieszenie z oryginalnego IS-a 300, a z tyłu wybrane elementy z Lexusa GS. Samochód otrzymał również duże hamulce Brembo z wentylowanymi, nawiercanymi tarczami i 4-tłoczkowymi, aluminiowymi zaciskami.

Wyjątkowe części dla wyjątkowego Lexusa
IS 430 był całkowicie wyjątkowym autem, więc wiele części i elementów trzeba było opracować specjalnie dla tego jedynego egzemplarza. Tak oto ekipa Rod Millena stworzyła m.in. kolektor wylotowy ze stali nierdzewnej, wykonany z tego samego materiału układ wydechowy z dwiema końcówkami pokaźnych rozmiarów, elementy mocowania silnika, układ dolotowy czy wiązkę elektryczną. Pokazowy Lexus IS 430 wyróżniał się również wyglądem. Miał dwukolorowe, czarno-czerwone nadwozie i modne wówczas 18-calowe felgi Speed Star SSR o pięciu ramionach, na które nawleczono sportowe opony Michelin Sport Cup. Mocarnemu IS-owi nie zabrakło również luksusu - w środku auta znalazł się np. dopracowany system audio.

IS 430 to dopiero początek
Lexus tłumaczył, że projekt IS 430 to jedyne w swoim rodzaju auto, powstałe wyłącznie w jednym egzemplarzu, które ma pokazać sportowe możliwości luksusowego sedana. I zaznaczał, że nie ma w planach wprowadzenia takiego samochodu do produkcji. Ostatecznie jednak w 2007 roku japońska marka pokazała światu sportowy model oparty na IS-ie drugiej generacji - Lexusa IS F. Auto również otrzymało V-ósemkę, a na dodatek było o niemal 100 koni mechanicznych mocniejsze. Tak rozpoczęła się wspaniała historia serii modelowej F, w ramach której na przestrzeni dziesięciu lat powstały jeszcze trzy ekscytujące Lexusy - LFA, RC F i GS F. Trudno ocenić rzeczywisty wpływ jaki miał na nią IS 430, ale w świetny sposób pokazał możliwości, drzemiące w kompaktowym sedanie Lexusa.
RED
Źródło: ComplexPR oraz supercars.net

 

Zobacz podobne artykuły:

Pierwsze centrum BMW Classic w Polsce
kalendarz 19/01 2019

Pierwsze centrum BMW Classic w Polsce

Moto fanatyk

2019.01.19

W Warszawie zostało otwarte pierwsze w Polsce oraz Europie Środkowo-Wschodniej centrum BMW Classic.
Lexusy od tunerów
kalendarz 13/01 2019

Lexusy od tunerów

Moto fanatyk / Tuning

2019.01.13

Coupé LC i RC, limuzyny IS i LS, crossovery UX i NX czy nawet hatchback CT – wyróżniają się na ulicy. Ale dla tych, którzy chcą dodać im jeszcze więcej pikanterii, tunerzy mają pakiety modyfikacji.
Zawrotna suma za Toyotę Suprę z 1994 roku
kalendarz 08/01 2019

Zawrotna suma za Toyotę Suprę z 1994 roku

Moto fanatyk

2019.01.08

Niebawem do salonów trafi nowa generacja Toyoty Supry. Tymczasem oryginalna Supra 4. generacji z 1994 roku została sprzedana na portalu aukcyjnym Bring A Trailer za kwotę aż 121 000 dolarów, czyli ponad 450 000 zł. Samochód z...
Najnowsze artykuły:
Z  szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Z szuflady Wiesława Mrówczyńskiego...

Moto nostalgia

2019.01.22

Carlos Sainz jeden z największych automobilistów świata …
Mercedes Benz E350e Plug-In Hybrid – Hybrydowe rozwiązanie

Mercedes Benz E350e Plug-In Hybrid – Hybrydowe rozwiązanie

Testy / Testy

2019.01.22

Auta hybrydowe to przyszłość. Bo auto może być eko i gwarantować przyjemność z jazdy. Tak, jak hybrydowe Infiniti Q50 i… Mercedes E350e. To luksusowe auto potrafi być oszczędne. Ale też zaskoczyć dynamiką.
Pierwszy produkcyjny egzemplarz Forda Mustanga Shelby GT500 sprzedany

Pierwszy produkcyjny egzemplarz Forda Mustanga Shelby GT500 sprzedany

Wiadomości / News

2019.01.22

Craig Jackson, prezes i dyrektor generalny Barrett-Jackson został właścicielem pierwszego produkcyjnego Forda Shelby GT500 za kwotę 1,1 mln dolarów.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.