Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lancie wszechczasów
kalendarz 15/11 2018

Lancie wszechczasów

Moto fanatyk

Przygotowaliśmy listę dziesięciu modeli, które odegrały największą rolę w dotychczasowej historii tej firmy.

Początki marki sięgają 1906 roku, kiedy to kierowca fabryczny i zawodnik reprezentujący Fiata, Vincenzo Lancia wspólnie z Claudio Fogolinim założył w Turynie mały zakład zajmujący się wytwarzaniem samochodów pod nazwą Fabbrica di Automoboli, Lancia et Co.

Firma zajmowała się przede wszystkim produkcją sportowych aut o dużej mocy. Pierwszym modelem Lancii był pojazd o nazwie Alfa (1908 r.). Kolejne pojazdy były samochodami o klasycznej konstrukcji – Kappa, Trikappa. W 1922 r. Lancia zaprezentowała na wskroś nowoczesny model – Lambda. W 1924 r. w niemieckim magazynie "Allgemeine Automobil Zeitung" pisano: „Lancia Lambda przedstawia sobą tak nadzwyczajną konstrukcję, że można ją uznać za rewolucję w konstrukcji samochodów”.

Tym najbardziej jak na tamte czasy rewolucyjnym rozwiązaniem było niezależne zawieszenie przednich kół, po raz pierwszy oferowane na szeroką skalę. Lambda wyróżniała się również wąskim widlastym czterocylindrowym silnikiem z wałkiem rozrządu w głowicach cylindrów i lekkim samonośnym nadwoziem.

Od początku istnienia firmy, Vincenzo Lancia starał się produkować jak najlepsze samochody, kosztem nawet stosowania droższych rozwiązań konstrukcyjnych. Jednym z nich były na przykład hamulce hydrauliczne w modelu Augusta w 1932 r., niezależne zawieszenie kół przednich z drążkami skrętnymi, aerodynamiczne samonośne nadwozie Aprilii z 1927 r., oś tylna typu de Dion zastosowana w 1935 r. czy też przedni napęd i silnik o tłokach przeciwbieżnych modelu Flavia – 1961 r.

Samochody rajdowe Lancii należały do światowej czołówki sportowej. Zawodnicy startujący tymi autami wygrywali wiele imprez, stanowiących eliminacje mistrzostw świata i Europy. Jednocześnie Lancia zdobywała wielokrotnie tytuł mistrza świata producentów w latach: 1974, 1975, 1976, 1983, 1987, 1988 i 1989. Ponadto zwycięstwa indywidualne kierowców:
Rajd San Remo 1986 – 1, 2, 3 miejsce
Rajd Olympus 1987 – 1, 2, 3 miejsce
Rajd Portugalii 1988 – 1, 2, 3 miejsce
Rajd Akropolu 1988 – 1, 2, 3 i 4 miejsce
Rajd Argentyny 1988 – 1, 2, 3 miejsce
Rajd San Remo 1988 – 1, 2, 3 i 4 miejsce
Rajd Monte Carlo 1989 – 1, 2, 3 miejsce
Rajd Portugalii 1989 – 1, 2, 3 miejsce
Rajd Akropolu 1989 – 1, 2, 3 miejsce
Rajd Argentyny 1989 – 1, 2, 3 miejsce
Rajd San Remo 1989 – 1, 2, 4 miejsce

W latach sześdziesiątych tacy kierowcy jak Ballestrieri, Kallstrom wygrywali Lanciami eliminacje mistrzostw Europy (wówczas w randze MŚ): Rajd San Remo (1962, 1963, 1965, 1966, 1969, 1972), Rajd RAC (1969, 1972). Rajdowe auta wywodziły się z seryjnych modeli Flavia (1091cm3 – 52kW) oraz Fulvia (1800 cm3 – 68kW) z dopuszczonymi regulaminem przeróbkami. Włoscy zawodnicy startowali tymi autami również w Rajdzie Polski.

W 1974 roku pojawił się nowy model samochodu rajdowego – Lancia Stratos. Był to samochód o wyróżniającej się na owe czasy konstrukcji, o opływowym kształcie nadwozia, zaprojektowanym przez firmę Bertone. Centralnie umieszczony silnik napędzał tylne koła. Startujący Lancią Stratos kierowcy rajdowi odnosili znaczące sukcesy – Munari trzykrotne zwycięstwo w Rajdzie San Remo (1975, 1976, 1977), Waldegard dwukrotnie w Rajdzie San Remo (1975, 1976), Darniche w Rajdach Monte Carlo i Korsyki (obydwa w roku 1979), Marku Alen w Rajdzie San Remo (1978). Stratosem startowała też polska załoga – Andrzej Jaroszewicz / Ryszard Żyszkowski.

Od początku lat 30-tych, włoski producent zaczął się specjalizować w wytwarzaniu luksusowych limuzyn. Z tego okresu pochodzą modele: Astura, Augusta i Artena. W 1960 roku pojawiła się luksusowa Lancia Flaminia. Projektem nadwozia zajęła się słynna włoska firma stylizacyjna – Pininfarina. Jednocześnie Lancia założyła najbardziej chyba snobistyczne stowarzyszenie na świecie. W jego poczet mogła być przyjęta tylko ta osoba, która w pewnym okresie czasu kupiła co najmniej sześć nowych aut tej firmy. Każdy członek otrzymywał jedną odznakę do umieszczenia na swojej Lancii, a drugą nosił w klapie marynarki. Kolor znaczka określał liczbę zakupionych pojazdów.

Najlepsze modele w historii Lancii:
Lancia Lambda Stratos Lancia Aurelia B20
Lancia Fulvia Coupe Lancia Delta HF Integrale
Lancia Gamma Berlina Lancia Aprilia
Lancia Thema Turbo Lancia D50
RED
Foto: Lancia
źródło: Mototarget/Lancia

 


Tagi:
Lancie, Lancie, najpopularniejsze Lancie. Lancia

Zobacz podobne artykuły:

BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M
kalendarz 25/05 2020

BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

Moto fanatyk / Tuning

2020.05.25

Ten największy SUV BMW to półoficjalny model BMW X7 M.
„Historie Alfy Romeo” - rozdział piąty
kalendarz 24/05 2020

„Historie Alfy Romeo” - rozdział piąty

Moto fanatyk

2020.05.24

„Gazele” i „Pantery” na włoskich drogach: sportowe sedany Alfy Romeo w służbie prawa.
Audi RQ 900 Manhart – Przekraczanie granic
kalendarz 18/05 2020

Audi RQ 900 Manhart – Przekraczanie granic

Moto fanatyk / Tuning

2020.05.18

Niemiecki tuner - Manhart Performance zamienił Audi RS Q8 w prawdziwego potwora.
Najnowsze artykuły:
Poradnik samochodowego turysty

Poradnik samochodowego turysty

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.05.26

Woda podczas wyprawy.
Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach

Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2020.05.26

Bezpieczeństwo mają poprawić wyższe kary i ograniczniki prędkości w samochodach.
BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

Moto fanatyk / Tuning

2020.05.25

Ten największy SUV BMW to półoficjalny model BMW X7 M.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.