Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Lamborghini Diablo - historia kultowego superauta z okazji 30. urodzin
kalendarz 11/12 2020

Lamborghini Diablo - historia kultowego superauta z okazji 30. urodzin

Ciekawostki / Lamborghini

Zaprojektowany przez Marcello Gandiniego, został dokończony przez Centrum Projektowe Chryslera.

Ten słynny już bolid zadebiutował w 1990 r. Jednak jego historia rozpoczęła się pięć lat wcześniej wraz z Projektem 132. Zaprojektowany przez Marcello Gandiniego, został następnie dopracowany przez stylistów Chryslera, ponieważ amerykańska firma stała się w międzyczasie większościowym udziałowcem włoskiej firmy.

Ta drogowa bestia była napędzana 5.7-litrowym silnikiem V12 o mocy 485 KM i 580 Nm momentu obrotowego lub 6-litrową jednostką w specjalnych wersjach seryjnych i wyścigowych. Pierwsza edycja nie posiadała nawet wspomagania kierownicy i elektronicznych systemów wsparcia kierowcy, ale oferowała skórzaną tapicerkę, elektrycznie regulowane szyby i fotele oraz klimatyzację.

Napęd czterech kół został wprowadzony w 1993 r. w Diablo VT, który otrzymał również inne modyfikacje. Model SE30 dysponował mocą 523 KM i został wprowadzony z okazji 30. urodzin Lamborghini. Dwa lata później gama była kontynuowana wraz z Diablo, który został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Genewie, miał napęd na tylne koła, 510 KM i regulowane tylne skrzydło. Wariant z otwartym dachem został wprowadzony na rynek w grudniu 1995 r. jako pierwszy 12-cylindrowy, produkowany masowo kabriolet z napędem czterech kół i zmienioną stylistyką.

Wraz z przejęciem Lamborghini przez Audi w 1999 r, Diablo został ponownie zmodernizowany. Luc Donckerwolke zostawił swój podpis na supersamochodzie, do którego dołączyły wersje VT i VT Roadster, które oprócz zmienionej stylizacji nadwozia i wnętrza, miały 529-konny silnik (605 Nm). Zrezygnowano m in. z chowanych reflektorów, zapożyczonych z Nissana 300 ZX. Ponadto po raz pierwszy Diablo był wyposażony w ABS i zmienny system regulacji zaworów.

Ogółem powstało 2903 egzemplarzy Diablo, który przeszedł na emeryturę w 2001 r. Następcą został model Murcielago. Diablo przez rok szczyciło się mianem najszybszego seryjnego samochodu świata (1990-1991). Pokonał Ferrari F40 osiągając prędkość 329 km/h. Później pokonany przez Bugatti EB 110.Wśród jego słynnych posiadaczy byli m in. Rod Stewart. Dziś ceny tego klasyka zaczynają się od około 200 tys. euro.

Norbert Szwarc
Foto: Lamborghini


Tagi:
Lamborghini, Lamborghini Diablo, Marcello Gandini, Luc Donckerwolke

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
kalendarz 13/04 2024

Marcello Gandini i Lamborghini Countach

Wiadomości / Wydarzenia

2024.04.13

Słynny stylista opowiada o jednym ze swoich projektów.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.