Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kryzys motoryzacyjny w Chinach? Nie na rynku aut premium
kalendarz 21/05 2019

Kryzys motoryzacyjny w Chinach? Nie na rynku aut premium

Gorące tematy

Największy na świecie rynek samochodowy zwalnia.

Marzec był 9. miesiącem z rzędu, w którym w Chinach zanotowano spadek sprzedaży aut. Ale chiński rynek nie kurczy się równo. Segment samochodów premium ma się w tym kraju lepiej niż dobrze.

Chiny stały się największym rynkiem motoryzacyjnym w 2009 r, odbierając ten tytuł Stanom Zjednoczonym. Cztery lata później azjatycki kraj, jako pierwszy w historii zanotował roczną sprzedaż sięgającą 20 mln samochodów. A jeszcze w 2000 r. chiński rynek motoryzacyjny był o 29 razy mniejszy od amerykańskiego. Przez lata sprzedaż samochodów w Chinach regularnie rosła, ale od połowy 2018 r. ten trend wyraźnie się odwrócił, sprawiając, że sprzedaż samochodów w Państwie Środka spadła po raz pierwszy od 20 lat.

Ubiegły rok zakończył się z wynikiem 4,1 proc. na minusie, wynika z danych China Passenger Car Association (CPCA), a w marcu 2019 r. zdaniem China Association of Automobile Manufacturers cały rynek motoryzacyjny skurczył się o 5,2 proc. względem analogicznego okresu rok temu. Takie wyniki dobrze odzwierciedlają aktualną kondycję chińskiej gospodarki, która w 2018 r. zanotowała wzrost na poziomie tylko 6,6 proc., co jest najgorszym wynikiem od 28 lat.

Wzrost sprzedaży aut luksusowych

Zmniejszenie chińskiego rynku nie dosięgnęło jednak segmentu samochodów luksusowych. W pierwszym kwartale roku wzrósł on o 7,5 proc. - podaje CPCA. Najlepsze światowe marki premium regularnie zyskują w Chinach coraz lepsze wyniki. W ubiegłym roku Audi zanotowało tam ponad 10-procentowy wzrost, podobnie Mercedes, a BMW zyskało prawie 8 proc. Na tym tle najbardziej wyróżnia się jednak Lexus, który w 2018 r. sprzedał o 21 proc. aut więcej, niż przed rokiem.

Lexus rośnie w Chinach

W Chinach japońska marka premium jest na fali. W kwietniu Lexus sprzedał w Państwie Środka 21 839 aut - po raz pierwszy w historii miesięczna sprzedaż samochodów producenta była wyższa niż w USA, dotąd najważniejszym rynku dla Lexusa. Różnica wyniosła 479 aut. Ponadto w pierwszym kwartale 2019 r. Lexus sprzedał w Państwie Środka 60 465 samochodów i według szacunków do końca roku sprzedaż ma osiągnąć poziom 200 000 egzemplarzy. Dla porównania w Europie, w której Lexus również notuje regularne wzrosty, w całym ubiegłym roku sprzedano 76 188 aut tej marki. Trudno o lepszy dowód na to, jak potężny jest chiński rynek.

Limuzyny hitem

Prawdziwym bestsellerem Lexusa na chińskim rynku jest obecnie model ES, w ubiegłym roku wyróżniony tytułem China Car of the Year 2019. Uznanie dla japońskiego sedana tylko podkreśla słabość Chińczyków do luksusowych limuzyn. Podobne doświadczenia mają inni producenci, jak na przykład Audi, którego najpopularniejszym modelem w tym kraju jest sedan A4 L. Popularność limuzyn udowadniają zresztą liczby opisujące cały rynek. Według danych CPCA, od stycznia do listopada 2018 r. sprzedaż luksusowych sedanów w kraju wzrosła o 18,8 proc., kiedy segment SUV-ów klasy premium powiększył się o jedyne 3,5 proc.

Samochodowe fabryki w Chinach

W obliczu tak dużego zainteresowania samochodami klasy premium w Chinach, producenci coraz częściej decydują się na produkcję swoich samochodów w tym kraju, a także tworzenie modeli przeznaczonych wyłącznie na chiński rynek. Zarówno BMW, Audi i Mercedes mają już swoje zakłady w Państwie Środka.

Lexus prawdopodobnie zdecyduje się też na produkcję w tym kraju. Japońska marka, która bardzo poważnie podchodzi do jakości swoich produktów, wcześniej obawiała się, czy auta wyjeżdżające z chińskich zakładów będą wystarczająco dopracowane, a ich produkcja opłacalna. Jednak gwałtowanie rosnące zainteresowanie samochodami Lexusa w Chinach i coraz lepsza jakość chińskich produktów sprawiają, że włodarze japońskiej marki debatują nad takim posunięciem.

To, jak istotny dla Lexusa jest klient z Chin podkreśla również najnowszy model pokazany przez producenta z Kraju Kwitnącej Wiśni, czyli Lexus LM. Pierwszy luksusowy van marki powstał z myślą o azjatyckich klientach, a przede wszystkim odbiorcach z Chin, gdzie auta tego typu cieszą się dużą popularnością./oprac. ns/

źródło: Complex


Tagi:
rynek samochodowy w Chinach, spadek sprzedaży aut w Chinach, Audi, BMW, Lexus, Mercedes

Zobacz podobne artykuły:

 Ile kosztuje auto elektryczne? Bez 100 tys. zł nawet nie podchodź
kalendarz 14/10 2019

Ile kosztuje auto elektryczne? Bez 100 tys. zł nawet nie podchodź

Wiadomości / Gorące tematy

2019.10.14

Od blisko 100 tys. zł do nawet 650 tys. zł trzeba wydać, aby stać się właścicielem elektrycznego samochodu.
Polska jest czwartym największym rynkiem w Europie dla Mercedes-AMG
kalendarz 11/10 2019

Polska jest czwartym największym rynkiem w Europie dla Mercedes-AMG

Wiadomości / Gorące tematy

2019.10.11

Co dziesiąty samochód tej marki sprzedaje się na polskim rynku.
Sektor automotive coraz ważniejszy dla polskiej gospodarki
kalendarz 08/10 2019

Sektor automotive coraz ważniejszy dla polskiej gospodarki

Wiadomości / Gorące tematy

2019.10.08

Generuje już 8 proc. PKB i stale rośnie.
Najnowsze artykuły:
Kajetan Kajetanowicz wystartuje w Rajdzie Hiszpanii

Kajetan Kajetanowicz wystartuje w Rajdzie Hiszpanii

Wiadomości / Moto sport

2019.10.17

Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak kilkanaście dni temu wrócili z Rajdu Walii, a już czeka ich kolejne wyzwanie.
Nowa Skoda Octavia na szkicach

Nowa Skoda Octavia na szkicach

Wiadomości / News

2019.10.17

Skoda ujawnia pierwsze szkice nowej generacji Octavii.
Andrzej i Maciej Lubiak w Rajdzie Żubrów

Andrzej i Maciej Lubiak w Rajdzie Żubrów

Wiadomości / Moto sport

2019.10.17

W ubiegłym roku ojciec i syn, Andrzej i Maciej Lubiak po raz pierwszy wystartowali wspólnie w Rajdzie Żubrów.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.