Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Koniec kwarantanny na drogach
kalendarz 13/05 2020

Koniec kwarantanny na drogach

Gorące tematy

Znaczny wzrost aktywności kierowców podczas majówki względem tej odnotowanej podczas świąt wielkanocnych, wybieranie krótszych tras „za miasto” i zdecydowanie mniejsze zainteresowanie podróżami niż w ubiegłym roku.

To główne wnioski z badania ruchu przeprowadzonego przez Telematics Technologies, czyli dostawcę nawigacji NaviExpert. Firma przyjrzała się też danym o ruchu w godzinach szczytu w największych miastach z początku tego tygodnia.

Zapowiadane na 4 maja luzowanie ograniczeń związanych z funkcjonowaniem hoteli, czy centrów handlowych wyraźnie wpłynęło na nasze podejście do spędzania czasu poza domem i podróży w celach rekreacyjnych już podczas majówki. Polacy znacznie chętniej niż podczas świąt wielkanocnych decydowali się na spędzanie czasu poza domem. Nie ma w tym jednak nic dziwnego. Przypomnijmy – tegoroczne święta wielkanocne wypadały w czasie, kiedy nawet spacer po lesie był zabroniony.  Od 20 kwietnia znowu można swobodnie spacerować na łonie natury. Jak wynika z danych właśnie taką formę - krótkich wypadów za miasto podczas majówki szczególnie upodobali sobie kierowcy. Średnia liczba  przejechanych kilometrów przez użytkownika 1 maja była o blisko 30 proc. niższa niż rok temu. Prawie połowę wszystkich przejechanych tego dnia  tras stanowiły te o długości do 50 km. Spośród wszystkich przejechanych  tras pierwszego dnia majówki o ponad połowę (w porównaniu do roku poprzedniego) spadł też udział tras dłuższych niż 200 km.  

Statystyki

Co jeszcze widać w danych? O blisko 70 proc. wzrosła liczba użytkowników poruszających się w po drogach w godzinach największego ruchu w okresie majówki względem liczby kierowców, którzy podróżowali podczas świąt wielkanocnych. O większym ruchu świadczy też liczba zgłaszanych przez nich ostrzeżeń o kontrolach drogowych i wypadkach w okresie 1-3 maja tego roku względem kwietniowych świąt. Odnotowano ponad trzykrotny wzrost. Ruch na drogach podczas tegorocznej majówki był jednak wciąż wyraźnie mniejszy niż podczas ubiegłorocznego długiego weekendu majowego – 30 kwietnia, czyli w dzień poprzedzający rozpoczęcie długiego weekendu o 19 proc., a pierwszego dnia majówki aż o 45 proc.

Co jeszcze widać w danych?

Do ciekawych wniosków prowadzi także analiza zgłoszeń CB w mieście i poza nim. O ile w środę poprzedzającą majówkę (29.04) udział zgłoszeń CB w mieście i na trasach międzymiastowych rozkładał się w zasadzie pół na pół, tak widać, że  już od 30 kwietnia i podczas samej majówki więcej ostrzeżeń użytkownicy zgłaszali na trasach poza miastem. O tym, że kierowcy chętniej wybierali krótkie, raczej spontaniczne wypady za miasto świadczy także analiza danych o ruchu na wylotówkach m.in. w Warszawie. Rok temu, 1 maja największy ruch na trasach wyjazdowych z miasta dostawca nawigacji odnotował między godzinami 9:00 a 12:00, w tym – między 11:00 a 14:00. – Planując wyjazd w dłuższą trasę – raczej staramy się wyjechać jak najwcześniej, aby dotrzeć na miejsce i jeszcze mieć coś z dnia. Kiedy mamy do czynienia ze spontanicznymi, krótszymi wyjazdami za miasto, poranny wyjazd ma niższy priorytet – tłumaczy Katarzyna Przybylska z Telematics Technologies.

Do miast wracają korki?

Wszystko wskazuje na to, że zapoczątkowana w majówkę „odwilż” drogowa będzie miała swój ciąg dalszy w kolejnych dniach maja. Dane drogowe wyraźnie pokazują, że liczba kierowców korzystających z nawigacji na co dzień rośnie. Pewne ożywienie na drogach (co paradoksalnie oznacza tu spowolnienie ruchu) można było także zauważyć analizując dane z godzin szczytu na początku tygodnia. O 10 proc. wydłużyły się m.in. czasy przejazdów w szczycie porannym w Warszawie oraz w szczycie popołudniowym we Wrocławiu. - Wzrost liczby aut na drogach będzie postępował wraz z kolejnymi dniami tego tygodnia w związku m.in. z otwarciem galerii handlowych. Większe korki w miastach zaczną się natomiast pojawiać wraz z łagodzeniem kolejnych restrykcji czy chociażby uruchomieniem we wszystkich miastach opieki przedszkolnej – dodaje Przybylska.

źródło: NaviExpert


Tagi:
koniec kwarantanny na drogach, wzrost liczby aut na drogach, koronawirus, wyjazdy na majówkę

Zobacz podobne artykuły:

Zanieczyszczenie powietrza wraca do poziomów sprzed pandemii
kalendarz 05/06 2020

Zanieczyszczenie powietrza wraca do poziomów sprzed pandemii

Wiadomości / Gorące tematy

2020.06.05

Producenci aut wprowadzają filtry chroniące przed smogiem.
 Branża motoryzacyjna nie wyprodukowała ok. 2 mln aut
kalendarz 01/06 2020

Branża motoryzacyjna nie wyprodukowała ok. 2 mln aut

Wiadomości / Gorące tematy

2020.06.01

Producenci aut i części mogą odczuwać skutki kryzysu przez kilka lat.
Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach
kalendarz 26/05 2020

Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2020.05.26

Bezpieczeństwo mają poprawić wyższe kary i ograniczniki prędkości w samochodach.
Najnowsze artykuły:
Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Za kierownicą Lexusa, ale w domu

Moto fanatyk

2020.06.06

W jakich grach znajdziemy auta japońskiej marki?
 VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

VW Arteon – Facelifting i nowa wersja

Wiadomości / News

2020.06.06

W tym miesiącu VW zaprezentuje odświeżoną wersję modelu Arteon. Niespodzianką ma być nowa wersja nadwoziowa.
Rusza motosport w Polsce

Rusza motosport w Polsce

Wiadomości / Moto sport

2020.06.05

Najpierw WSMP, a potem RMPST i Motul HRSMP.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.