Klasyczny Land Cruiser wystartuje w Dakarze
Klasyczny Land Cruiser HDJ 80 pojawi się na starcie najbliższej edycji Rajdu Dakar Classic.
Będzie to pierwszy udział polskiej załogi w terenowej Toyocie z lat 90. XX w. i nawiązanie jednocześnie do debiutanckich startów fabrycznego zespołu Toyoty w tym najtrudniejszym terenowym rajdzie świata.
Toyota Team Classic (TTC) to sportowy projekt, który powstał w 2016 r. z inicjatywy polskiego oddziału Toyoty.
Rajd Dakar to najtrudniejsza i najbardziej rozpoznawalna impreza rajdów terenowych na świecie. Od ponad 40 lat jest wyzwaniem dla zawodników i sprzętu. W ostatnich latach w rajdzie pojawia się coraz więcej lekkich konstrukcji typu UTV, które zastępują liczne kiedyś grono samochodów. Z tego powodu do Rajdu Dakar dodano nową kategorię dla klasycznych terenówek produkowanych przed rokiem 2000. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, a z roku na rok coraz większa liczba zawodników decyduje się na udział w tej imprezie właśnie w kategorii Classic, rywalizując w legendarnych autach.
Pomysł udziału polskiej załogi w Dakar Classic zrodził się właściwie w trakcie pierwszej edycji w roku 2021. Po analizie historii DakarU i startów fabrycznego zespołu Toyoty, zespół TTC zdecydował się na budowę rajdowej repliki Land Cruisera HDJ80. To od tego samochodu rozpoczęła się pełna sukcesów historia fabrycznego zespołu TLC Team Land Cruiser Toyota Auto Body, która trwa do dziś. Na przestrzeni prawie 30 lat do mety kultowej imprezy dojeżdżały m.in. modele serii J8, J10, J20 i aktualnej J30.
Land Cruiser HDJ80 (produkowany w latach 1990-1997) przygotowany do startu w Rajdzie Dakar Classic 2024 ma oryginalny silnik o poj. 4.2 i oryginalną manualną skrzynię biegów. W ramach przygotowań przebudowany został m.in. układ chłodzenia oraz tylne zawieszenie, wykorzystujące amortyzatory firmy Donerre. Skrócono także nadwozie o 20 cm, żeby samochód lepiej zachowywał się na wydmach. Wzmocniono konstrukcję ramową oraz układ napędowy. Samochód w specyfikacji gotowej do rajdu waży 2200 kg, dysponuje mocą 215 KM i maksymalnym momentem obrotowym 650 Nm. Za kierownicą zasiądzie Michał Horodeński, a jego pilotem będzie Arkadiusz Sałaciński./oprac.ns/
Foto: Toyota
Zobacz podobne artykuły:
Abarth i Tramarossa
Wiadomości / Wydarzenia
2025.01.19
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11
Volkswagen Polo świętuje 50 urodziny
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.10
Abarth i Tramarossa
Wiadomości / Wydarzenia
2025.01.19
Samochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Dakar 2025 na mecie
Wiadomości / Moto sport
2025.01.17