Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Kiedy prawo jazdy kat. B to za mało?
kalendarz 23/07 2025

Kiedy prawo jazdy kat. B to za mało?

Porady

Wybierając się na wakacyjny wyjazd z przyczepą kempingową, warto sprawdzić, czy taka podróż nie sprawi kłopotów.

Wakacje to tradycyjnie czas, gdy kierowcy przypinają do samochodów przyczepy kempingowe i ruszają w Polskę oraz Europę. Zanim jednak wyjedziesz na upragniony urlop, sprawdź, czy Twój zestaw – auto + przyczepa – spełnia zaostrzone od 2023 i 2025 r. przepisy dotyczące mas, prędkości i uprawnień, a także czy masz odpowiednio dobrany, homologowany hak holowniczy oraz sprawne hamulce.

Aktualizowanie wiedzy o przepisach ruchu drogowego to obowiązek każdego kierowcy. Jednak w natłoku codziennych obowiązków brakuje motywacji do zapoznania się z tym, co zmieniono w przepisach. Okres wakacyjny sprzyja interesowaniu się przepisami ruchu drogowego w Polsce i w Europie, żeby uniknąć mandatów. 

Prawo jazdy kat. B – kiedy wystarczy, a kiedy to za mało?

Większość kierowców na polskich drogach ma prawo jazdy kategorii B. Pozwala ono na prowadzenie pojazdów o dmc do 3,5 tony. Ta wiedza jest dosyć powszechna wśród użytkowników drogi. Jednak komplikacje zaczynają się, gdy zaczniemy wchodzić w szczegóły dotyczące przyczep. 

Prawo jazdy kategorii B pozwala ciągnąć:

    lekką przyczepę do 750 kg DMC,
    lub cięższą, hamowaną, pod warunkiem że jej masa nie przekracza masy pojazdu holującego, a łączna DMC zestawu nie wykracza poza 3,5 t.

To popularny, rodzinny wariant – np. kompakt z małą „budką” lub lekką moto-przyczepą.  

Kod 96 – szybkie rozszerzenie do 4,25 t

Planujesz zabrać większy „domek na kołach” albo załadować motocykl i quada? Wystarczy dodatkowy wpis Kod 96 w prawie jazdy. Sam kurs jest krótki, a egzamin wyłącznie praktyczny, a Ty zyskujesz legalny limit 4,25 t DMC zestawu – bez pełnego B+E.

B+E – pełna swoboda do 7 t DMC

Jeśli Twój SUV lub pikap z ciężką przyczepą przekraczają 4,25 t, potrzebujesz kategorii B+E. To dodatkowy egzamin teoretyczny i praktyczny, ale w zamian możesz podróżować z największymi przyczepami kempingowymi albo lawetą załadowaną klasykiem.

Limit masy i zniesienie współczynnika 1,33

Od 2023 r. ustawodawca uprościł przepisy: nie musisz już pilnować relacji 1,33 między masą auta a przyczepy. Wystarczy odczytać DMC z dowodów rejestracyjnych i trzymać się ich sumy. To spore ułatwienie przy doborze kompatybilnego haka.

Prędkość ma znaczenie – nowe ryzyka odebrania „prawka”

Trzeba pamiętać o tym, że zestaw pojazdów, czyli samochód z przyczepą obowiązują inne ograniczenia prędkości. Ich przekroczenie wiąże się oczywiście z mandatem, a nawet ryzykiem odebrania prawo jazdy na kilka miesięcy.  W polskim kodeksie o ruchu drogowym ustalone limity prędkości dla samochodu z przyczepą są następujące:

    50 km/h – teren zabudowany
    70 km/h – drogi jednojezdniowe poza miastem
    80 km/h – ekspresówki i autostrady

Przekroczenie limitu o > 50 km/h (czyli np. 130 km/h na A2 z przyczepą) skutkuje obligatoryjnym zatrzymaniem prawa jazdy na 3 miesiące, a recydywa – nawet cofnięciem uprawnień i grzywną do 30 000 zł.

Okres wakacyjny kusi zagranicznymi wyjazdami. Tutaj trzeba być ostrożnym, ponieważ limity prędkości mogą różnic się od tych obowiązujących w Polsce. Warto zapoznać się z nimi, jeśli planujemy wybrać się przykładowo w stronę Włoch, czy Chorwacji z przyczepą kempingową.

Mandaty za przeładowanie – od 500 do 15 000 zł

Wagi kontrolne ITD, a także policji działają coraz częściej na trasach turystycznych. Przekroczenie DMC lub brak odpowiedniej kategorii prawa jazdy to pewny mandat i odholowanie przyczepy na Twój koszt, co potrafi zrujnować urlopowy budżet. Kary za przeładowanie zestawu pojazdów sięgają od kilkuset do nawet kilkunastu tysięcy złotych.

źródło: Steinhof


Tagi:
prawo jazdy, prawo jazdy kat. B, prawo jazdy kat. B+E, uprawnienia do jazdy z przyczepą, wyjazd z przyczepą, wyjazd wakacyjny, limity prędkości jazdy z przyczepą

Zobacz podobne artykuły:

Dlaczego warto wymienić opony na zimowe?
kalendarz 05/11 2025

Dlaczego warto wymienić opony na zimowe?

Warsztat / Porady

2025.11.05

Mróz, śnieg i błoto pośniegowe potrafią znacząco wpłynąć na przyczepność pojazdu.
5 sytuacji, w których trzeba udać się do Stacji Kontroli Pojazdów
kalendarz 21/10 2025

5 sytuacji, w których trzeba udać się do Stacji Kontroli Pojazdów

Warsztat / Porady

2025.10.21

Zignorowanie tego obowiązku może skutkować mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.
Hak i LPG
kalendarz 10/09 2025

Hak i LPG

Warsztat / Porady

2025.09.10

W jakiej kolejności montować, aby uniknąć problemów?

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection  – Silnik bez wad

Skoda Scala 1.0 TSI 115 KM DSG Selection – Silnik bez wad

Testy / Testy

2025.11.08

Scala, czyli z łaciny - drabina, powstała na bazie modułowej płyty podłogowej MQB1. Tej samej na której zbudowano VW Polo i T-Rocka ale także Seaty: Aronę i Ibizę. Stylistycznie nawiązuje do konceptu Vison RS. Nie jest wprawd...
Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Volkswagen ID.3 Pro S – czyli sposób Volkswagena na elektryczność

Testy / Testy

2025.11.07

Cel był taki. Stworzyć auto elektryczne aby zawojowało rynek. Miało być niczym Volkswagen Garbus w dzisiejszej rzeczywistości. Czy to się niemieckiemu koncertowi udało?
Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Testy Kucharczyka serii Indy NXT

Wiadomości / Moto sport

2025.11.06

Polak ukończył testy amerykańskiej serii w czołowej trójce debiutantów.