Kia Picanto 1.2 XL – Mieszczuch na bogato
Pierwsza jazda / Kia / slider
Mały miejski samochód nie musi być ubogo wyposażonym autkiem ze słabym silnikiem. Gdy po raz pierwszy testowaliśmy Picanto w 2011 r., zwracaliśmy uwagę, że w samochodzie Kia nie wieje nudą a pod względem wyposażenia model ten oferuje wyższy standard w segmencie A. Tymczasem na rynku pojawiła się m in. nowa rodzina trojaczków z Kolina (Citroen C1, Peugeot 107, Toyota Aygo) a także debiutant – Opel Karl. Kia natomiast swojemu najmniejszemu w gamie modelowi zafundowała lekki lifting. Samochód wyróżnia się przeprojektowanym przodem ze zmienionymi reflektorami a także nowymi tylnymi światłami. We wnętrzu auta pojawiły się nowe materiały wykończeniowe a także chromowane dodatki. Ponadto w najbogatszej wersji wyposażeniowej (XL), w której występował testowy samochód dostępne są także światła do jazdy dziennej typu LED (tylne również LED), przednie światła projekcyjne, elektrycznie składane lusterka z kierunkowskazami LED, elektrycznie regulowane szyby we wszystkich drzwiach, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, skórzana kierownica z funkcją sterowania radiem, podgrzewana kierownica i przednie fotele oraz dodatkowe głośniki, komputer pokładowy, centralny zamek, radioodtwarzacz CD/MP3, klimatyzacja automatyczna. Bezpieczeństwo pasażerom zapewniają systemy: ABS, BAS, ESC, TCS, ESS, HAC, czujniki ciśnienia w ogumieniu, a także airbagi czołowe i boczne. Dodatkowo można nadać bardziej indywidualny charakter autu dzięki pakietowi Race w cenie 3 000 zł, który obejmuje m.in. zmienione zderzaki, podwójną chromowaną końcówkę układu wydechowego, kratkę wlotu powietrza z czerwoną linią, aluminiowe obręcze kół z oponami 165/60 R14, skórzaną kierownicę, nakładki progowe w kolorze nadwozia, otwieranie auta dzięki systemowi KiaSmartKey, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, przyciemniane tylne szyby. Picanto pod względem wyposażenia nie ustępuje autom kompaktowym. Mała Kia oprócz atrakcyjnej stylizacji, zapewnia zaskakująco przestronne wnętrze. Co prawda szerokość kabiny jest typowa dla aut tego segmentu, ale pod względem ilości miejsca na nogi, Picanto pokonuje rywali. Jeżeli za kierownicą zasiądzię osoba o wzroście 180 cm, pasażer o podobnej posturze siedzący na tylnej kanapie, nie będzie wbijał kolan w oparcie fotela. Pomimo trzech zagłówków z tyłu, dostateczny komfort będą miały jednak dwie osoby. Ciekawie prezentuje się wystrój wnętrza. Jasna kolorystyka oraz dobrej jakości (choć twarde) materiały wyglądają estetycznie. Grube koło kierownicy dobrze leży w dłoniach, poza tym dobra ergonomia. Nie zapomniano również o praktycznych schowkach, czy uchwytach na napoje. Kolumna kierownicy posiada regulację tylko pionową, ale nie ma problemu ze znalezieniem optymalnej pozycji. Słabą stroną Picanto jest natomiast 200-litrowy bagażnik. W tej konkurencji musi uznać wyższość niektórych rywali - Fiat Panda 225 l., Ford Ka 224 l. a VW Up! - 251 l. Najmniejszy model w gamie Kia występuje w trzech wersjach silnikowych. Jest to 4-cylindrowa jednostka benzynowa 1.2 (85 KM) oraz dwie jednostki 3-cylindrowe o poj. 998 cm3. Pierwsza osiąga moc 66 KM, druga zaś to odmiana z LPG o mocy 67 KM. Nasz testowy samochód napędzany był 85-konnym silnikiem. Samochód w tej wersji dość sprawnie przyspiesza, zapewniając przy tym stosunkowo niskie zużycie paliwa (6,5-6,9 l/100 km w warunkach miejskich). Dynamiczna jazda wymaga utrzymywania obrotów silnika powyżej 3000, co niestety przełoży się na zużycie paliwa. Na dobrą ocenę zasługuje układ jezdny, który jest sprężysty i dobrze tłumi nierówności. Manewrowanie Picanto na ciasnym parkingu nie sprawia żadnych trudności. Kia Picanto występuje w trzech poziomach wyposażenia: M/L/XL. Samochód w wersji podstawowej zapewnia bogate wyposażenie, obejmujące m in.: 6 airbagów, elektryczne wspomaganie kierownicy, systemy ABS, BAS, światła do jazdy dziennej, zdalnie sterowany centralny zamek z alarmem, komputer pokładowy, 14-calowe koła stalowe oraz przygotowanie do montażu radia wraz z 4 głośnikami. Na tle rywali Kia wyróżnia się atrakcyjnym wyglądem i przyzwoitym wykonaniem. Samochód z poziomem wyposażenia XL to wydatek rzędu 47 000 zł (wersja 5-drzwiowa). Cena wysoka biorąc pod uwagę wielkość pojazdu. Jednak na taką propozycję mogą się skusić osoby poszukujące małego autka zapewniającego wyższy komfort podróżowania. Norbert Szwarc Foto: autor Podstawowe parametry techniczne Kia Picanto 1.2 XL: Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 3595/1595/1485 mm Silnik: benzynowy, 4-cylindrowy Pojemność: 1248 cm3 Moc maksymalna: 85 KM przy 6000 obr/min Maksymalny moment obrotowy: 121 Nm przy 4000 obr/min Osiągi (0-100 km/h) – 11,9 s. Prędkość maksymalna: 175 km/h Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie) – 5,9-6,3/3,8/4,6-4,7 l/100 km Pojemność bagażnika: 200-918 l Pojemność zbiornika paliwa: 35 l Cena od: 33 200 zł (wersja 5-drzwiowa, M, 1.0 MPI) Cena auta testowego: 47 000 zł
[gallery ids="57112,57113,57114,57115,57116,57117,57118,57119,57120,57121,57122,57123,57124,57125"]Zobacz podobne artykuły:
Kia z ogromną karą
Wiadomości / News
2024.10.01
5-milionowa Kia
Wiadomości / News
2024.06.30
Kia Stinger - pożegnanie
Wiadomości / News
2023.01.14
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11