José María López zachował tytuł mistrza
López zakończył sezon jako wyścigowy mistrz świata WTCC FIA w klasyfikacji kierowców.
Podczas minionego weekendu w Tajlandii na podium obok Argentyńczyka stanęli także jego koledzy z zespołu Citroëna, Sébastien Loeb i Ma Qing Hua, którzy zajęli w wyścigu nr 2 miejsca drugie i trzecie.
Po zdobyciu tytułu mistrza świata WTCC FIA w klasyfikacji producentów, Citroën ma największe szanse na najwyższe trofera, które może zdobyć w następnej, ostatniej rundzie. Na mecie w Katarze dowiemy się, czy wicemistrzem świata wśród kierowców zostanie Yvan Muller, czy Sébastien Loeb. Obecnie zawodników tych dzielą w tabeli zaledwie dwa punkty.
Po sobotnich wolnych treningach, które nie wyłoniły wyraźnych faworytów przed głównymi zmaganiami, zawodnicy rywalizujący w wyścigach samochodów turystycznych WTCC FIA przystąpili w niedzielę przed południem do kwalifikacji. Kierowcy Citroënów C-Elysée WTCC, korzystając z doświadczeń zdobytych w poprzednim dniu, po raz pierwszy w bieżącym sezonie całkowicie zdominowali walkę o pole position w trzeciej części kwalifikacji. Najszybszy – już po raz szósty w tym roku – okazał się José María López. Kolejne czasy zaliczyli Sébastien Loeb, Yvan Muller, Ma Qing Hua i Mehdi Bennani.
Późnym popołudniem, w porze, gdy samochody ustawiały się do startu do biegu nr 1, główna trybuna toru Chang International Circuit była wypełniona publicznością. Warunki klimatyczne okazały się ekstremalne: przy temperaturze zewnętrznej wynoszącej 33°C i wilgotności powietrza sięgającej 60 proc. nawierzchnia toru rozgrzana była do 45°C.
W chwili zgaśnięcia czerwonych świateł José María López popisał się perfekcyjnym startem. Argentyńczyk wyszedł na prowadzenie przed Sébastienem Loebem, natomiast Ma Qing Hua i Yvan Muller walczyli na kolejnych pozycjach bok w bok. Niestety, Muller nie dojechał zbyt daleko: wkrótce później musiał zjechać do boksów z przednim zawieszeniem uszkodzonym wskutek uderzenia przez dwóch innych rywali. Skorzystał z tego Mehdi Bennani, obejmując we wczesnej fazie wyścigu trzecią pozycję.
Po interwencji samochodu bezpieczeństwa Ma Qing Hua nadrobił dystans stracony do kierowcy marokańskiego, po czym kolejność pierwszej czwórki aż do mety nie uległa już zmianie. Pomimo nieustannej presji ze strony Sébastiena Loeba, José María López utrzymał się na prowadzeniu i odniósł swoje dziewiąte zwycięstwo w tym sezonie. Przy okazji lider klasyfikacji zdobył punkty niezbędne do zapewnienia sobie drugiego z rzędu tytułu wyścigowego mistrza świata FIA WTCC.
Świętowanie tego sukcesu López musiał odłożyć na później, ponieważ po krótkiej przerwie zawodnicy ustawili się ponownie, do biegu nr 2. Po raz kolejny start przebiegł chaotycznie. Yvan Muller również tym razem zmuszony został do wycofania się: już na pierwszym zakręcie uszkodził samochód w wyniku kolizji z Ma Qing Hua. Pierwsze okrążenie na pozycji lidera ukończył Norbert Michelisz, za którym plasowali się kolejno Monteiro, Chilton, Loeb, Ma i López.
Wyścig okazał się emocjonujący, pełen manewrów wyprzedzania i dramatycznych zmian sytuacji. Sébastien Loeb stopniowo awansował na drugie miejsce i utrzymywał się tuż za Monteiro… do chwili, gdy organizatorzy przerwali wyścig sygnałem czerwonych flag, ponieważ zapadł zmierzch, a przewidziane oświetlenie toru okazało się za słabe.
W tej sytuacji Sébastien Loeb musiał się zadowolić drugim miejscem, a pozycje trzecią i czwartą zajęli Ma Qing Hua i José María López, którzy wcześniej imponowali śmiałymi manewrami wyprzedzenia w ciasnym peletonie.
Powiedzieli na mecie:
Yves Matton (Dyrektor Citroën Racing): „Po tym, jak w Szanghaju zdobyliśmy Wyścigowe Mistrzostwo Świata Producentów, dzisiaj ponownie przeżywamy wielką radość: na naszych oczach José María López po raz drugi zostaje Mistrzem Świata Kierowców. Tak wygląda ukoronowanie sezonu, w którym zawodnik ten demonstrował niezrównaną szybkość w połączeniu z regularnością. Choć z pewnością nie jest to najważniejsze wydarzenie dzisiejszego dnia, chciałbym szczególnie podkreślić nasz wynik uzyskany w kwalifikacjach: pięć najlepszych czasów. Wystawiając na start pięć samochodów, nie da się wypaść lepiej! Ten fakt najlepiej ilustruje ducha, jaki panuje w naszym zespole, pozwalając nam wszystkim, wspólnie, robić coraz to nowe postępy. Z kolei z przebiegu wyścigu nr 2 nie możemy być zadowoleni: gdyby nie nieoczekiwane przerwanie walki, Sébastien Loeb zdołałby, być może, skutecznie zaatakować lidera i zwyciężyć”.
José María López: „Jestem niezwykle szczęśliwy: zdobyłem swój drugi tytuł Mistrza Świata. Rok temu wszyscy zwracali uwagę, że jest to pierwsze od czasów Juana Manuela Fangio mistrzostwo w sportach samochodowych wywalczone przez kierowcę z Argentyny. Jednak w tym roku myślę przede wszystkim o mojej rodzinie, która z wielkim poświęceniem pomagała mi zrealizować mój cel: wyjazdu do Europy, by móc się ścigać. Moją karierę rozpocząłem 23 lata temu, niemniej po wszystkich minionych sezonach moja pasja pozostaje na tym samym poziomie. Obronienie tytułu Wyścigowego Mistrza Świata jest moim ogromnym osiągnięciem. Pragnę podziękować całemu zespołowi Citroën Racing, który dał mi tę szansę i pozostawił wolną rękę, pozwalając rywalizować z utytułowanymi kolegami z drużyny. W mojej ocenie w tym roku poziom rywalizacji jeszcze się podniósł i niewątpliwie dlatego moje emocje towarzyszące wygranej są jeszcze silniejsze niż w roku 2014. Teraz chcę przeżywać te chwile i cieszyć się nimi!”
Sébastien Loeb: „Brawo Pechito – nasz kolega dokonał tego i znowu jest mistrzem! Przyjemnie jest pracować z kimś takim – od prawie dwóch lat jest pomiędzy nami dobra atmosfera, a w takiej sytuacji jest zawsze jeszcze trudniej rywalizować ze sobą. Moje dwa miejsca na podium sprawiają, że z dzisiejszego dnia jestem zadowolony, ale jednocześnie czuję niedosyt. Gdyby nie czerwona flaga, na pewno miałem szansę zaatakowania Tiago i odebrania mu zwycięstwa. W klasyfikacji kierowców bardzo zbliżyłem się do Yvana, więc wszystko jest jeszcze możliwe. Pojadę do Kataru, by spróbować walki o tytuł Wicemistrza Świata.”
Yvan Muller: „Jak to dobrze, że kwalifikacje zostały zaplanowane na dzisiejsze przedpołudnie: w przeciwnym razie nie najeździłbym się dzisiaj samochodem wyścigowym… Cóż mam powiedzieć – oczywiście, że jestem rozczarowany dwukrotnym odpadnięciem z walki po kolizjach, które zdarzyły się już na pierwszych zakrętach, ale taki jest sport samochodowy. Teraz nie mam już żadnych szans na zdobycie tytułu. Brawo José – zwyciężył i jest mistrzem. Więcej: dokonał tego w sposób perfekcyjny.”
Wyniki 11 rundy sezonu:
Kwalifikacje:
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
Wyścig 1:
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
3 .Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
4. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
5. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC)
Najszybsze okrążenie: Sébastien Loeb - 1:39,577
Wyścig 2:
1. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC)
2. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC)
3. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC)
4. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
7. Mehdi Bennani (Citroën C-Elysée WTCC)
Wyścigowe mistrzostwa świata WTCC – Klasyfikacja kierowców:
1. José María López 438 pkt
2. Yvan Muller 324 pkt
3. Sébastien Loeb 322 pkt
4. Ma Qing Hua 210 pkt
5. Tiago Monteiro 196 pkt
Wyścigowe mistrzostwa świata WTCC – Klasyfikacja producentów:
1. Citroën 964 pkt
2. Honda 676 pkt
3. Lada 335 pkt
Zobacz podobne artykuły:
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Wicepremier Gawkowski stracił samochód
Wiadomości / News
2024.04.25
Alfa Romeo - nazwa Milano już była
Wiadomości / News
2024.04.24
Majówka 2024 – raport drogowy
Bezpieczeństwo
2024.04.26
Nissan Qashqai E-Power Tekna + – Nadzieja przyszłości?
Testy / Testy
2024.04.26
Wypadek na rajdzie ulicznym
Finanse / Ubezpieczenia
2024.04.25