Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jazda na suwak – badanie pokazało, że teoria nie idzie w parze w praktyką
kalendarz 18/01 2020

Jazda na suwak – badanie pokazało, że teoria nie idzie w parze w praktyką

Bezpieczeństwo

Sprawdzamy po miesiącu od wejścia w życie przepisów.

Tylko co drugi zobowiązany do tego kierowca ustępuje miejsca zgodnie z zasadami jazdy na suwak; chętniej przepuszczane są autobusy niż drogie samochody. Tak wynika z badania przeprowadzonego na jednej z najruchliwszych tras w Katowicach przez ekspertów ProfiAuto. W skrajnych przypadkach kierowcy musieli poczekać aż przejadą trzy lub nawet cztery inne samochody, zanim ktoś ustąpił im pierwszeństwa.   

Na początku grudnia weszły w życie przepisy, które nakładają na kierowców obowiązek jazdy na suwak w miejscach, w których jest to koniecznie. Eksperci ProfiAuto postanowili sprawdzić, jak po upływie miesiąca realizacja przepisów wygląda w praktyce. Okazało się, że jazda na suwak jest wciąż problematyczna dla bardzo wielu kierowców. Pokazało to badanie przeprowadzone na jednej z najbardziej ruchliwych tras w Katowicach w godzinach porannych w dzień roboczy.

Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że obowiązkowa jazda na suwak wygląda dobrze, ale przede wszystkim gdy rozpatrujemy ją pod kątem teoretycznym. W ciągu godziny przez zwężenie na trasie S86 w Katowicach – Giszowcu w kierunku Sosnowca przejechało blisko 1000 pojazdów, w tym samochody osobowe, autobusy i ciężarówki. Część kierowców zdaje sobie sprawę, jak należy się zachować, gdy znaki informują o obowiązku jazdy na suwak. Niektórzy jednak albo nie do końca rozumieją nowe przepisy, albo po prostu je ignorują i z premedytacją nie ustępują miejsca – mówi Łukasz Kopiec, dyrektor marketingu ProfiAuto.

Tylko co drugi kierowca ustępował w oznaczonym punkcie miejsca, aby wpuścić samochód, który dojechał do końca swojego pasa i nie miał możliwości kontynuowania jazdy. Zdarzały się jednak przypadki, że kierujący musiał poczekać aż przejadą nawet trzy lub cztery samochody, zanim został wpuszczony na pas, na którym dalsza jazda jest możliwa. W trakcie badania zaobserwowano także kilka innych prawidłowości. Kierowcy, którzy byli zobowiązani umożliwić innym zmianę pasa, chętniej przepuszczali autobusy niż np. ciężarówki i drogie samochody.

Błędy popełniali także kierowcy chcący zmienić pas. Zgodnie z przepisami powinni oni dojechać do końca swojego pasa, włączyć kierunkowskaz i włączyć się do ruchu na pasie, na którym możliwa jest dalsza jazda. Wielu kierowców próbuje jednak zrobić to dużo wcześniej, co dodatkowo zaburza płynność ruchu. Możliwe, że wynika to z obawy, iż po dojechaniu do końca swojego pasa nikt im nie ustąpi lub będą musieli poczekać dłużej, aż ktoś to zrobi – dodaje Łukasz Kopiec.

Po wejściu w życie nowych przepisów Policja może je egzekwować nakładając kary na kierowców, którzy się do nich nie stosują. Za utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez brak manewru lub jego błędne sygnalizowanie grozi mandat w wysokości 200 zł. Z kolei za tzw. "szeryfowanie", czyli zajmowanie lub blokowanie wyznaczonego pasa ruchu – 150 zł. Pozostaje pytanie o sposoby i narzędzia weryfikacji takich zachowań. Eksperci ProfiAuto podkreślają, że przydatne może okazać się wyposażenie pojazdu w wideorejestrator. W przypadku zdarzenia drogowego, związanego z jazdą na suwak, nagranie może być kluczowe.

***
Badanie przeprowadzono w styczniu 2020 r. w Katowicach, w godzinach porannych w dniu roboczym. Pod uwagę wzięto  zachowanie 924 kierowców.

źródło: ProfiAuto


Tagi:
jazda na suwak

Zobacz podobne artykuły:

Jazda latem na zimówkach to zły pomysł
kalendarz 08/07 2020

Jazda latem na zimówkach to zły pomysł

Warsztat / Porady

2020.07.08

W taką pogodę opony typowo zimowe tylko generują dodatkowe koszty.
Bezpieczne podróżowanie w wakacje  - porady Kajetana Kajetanowicza
kalendarz 02/07 2020

Bezpieczne podróżowanie w wakacje - porady Kajetana Kajetanowicza

Warsztat / Porady

2020.07.02

Choć pandemia koronawirusa mogła pokrzyżować plany wyjazdowe wielu osobom, to na drogach i tak możemy spodziewać się dużego ruchu.
Pomocne rozwiązanie czy zbędny gadżet?
kalendarz 01/07 2020

Pomocne rozwiązanie czy zbędny gadżet?

Warsztat / Porady

2020.07.01

Polscy mechanicy oceniają nowoczesne systemy ułatwiające jazdę.
Najnowsze artykuły:
Pierwszy Lexus LC Convertible trafił do nabywcy

Pierwszy Lexus LC Convertible trafił do nabywcy

Wiadomości / News

2020.08.10

Samochód w niebieskim kolorze Structural Blue trafił właśnie w ręce posiadacza.
Mini JCW Manhart, czyli GP3 F350

Mini JCW Manhart, czyli GP3 F350

Moto fanatyk / Tuning

2020.08.09

Mini w wersji John Cooper Works (JCW) GP jest najszybszym fabrycznym modelem marki, ale jak się okazuje, można jeszcze co nieco poprawić.
VW T1 Bulli – 70-latek

VW T1 Bulli – 70-latek

Moto fanatyk

2020.08.09

70 lat temu z linii produkcyjnej zakładu w Wolfsburgu zjechał van pierwszej generacji (T1) w kolorze gołębiego błękitu i podwoziem o numerze 20-1880.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.