Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Jazda na suwak – badanie pokazało, że teoria nie idzie w parze w praktyką
kalendarz 18/01 2020

Jazda na suwak – badanie pokazało, że teoria nie idzie w parze w praktyką

Bezpieczeństwo

Sprawdzamy po miesiącu od wejścia w życie przepisów.

Tylko co drugi zobowiązany do tego kierowca ustępuje miejsca zgodnie z zasadami jazdy na suwak; chętniej przepuszczane są autobusy niż drogie samochody. Tak wynika z badania przeprowadzonego na jednej z najruchliwszych tras w Katowicach przez ekspertów ProfiAuto. W skrajnych przypadkach kierowcy musieli poczekać aż przejadą trzy lub nawet cztery inne samochody, zanim ktoś ustąpił im pierwszeństwa.   

Na początku grudnia weszły w życie przepisy, które nakładają na kierowców obowiązek jazdy na suwak w miejscach, w których jest to koniecznie. Eksperci ProfiAuto postanowili sprawdzić, jak po upływie miesiąca realizacja przepisów wygląda w praktyce. Okazało się, że jazda na suwak jest wciąż problematyczna dla bardzo wielu kierowców. Pokazało to badanie przeprowadzone na jednej z najbardziej ruchliwych tras w Katowicach w godzinach porannych w dzień roboczy.

Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że obowiązkowa jazda na suwak wygląda dobrze, ale przede wszystkim gdy rozpatrujemy ją pod kątem teoretycznym. W ciągu godziny przez zwężenie na trasie S86 w Katowicach – Giszowcu w kierunku Sosnowca przejechało blisko 1000 pojazdów, w tym samochody osobowe, autobusy i ciężarówki. Część kierowców zdaje sobie sprawę, jak należy się zachować, gdy znaki informują o obowiązku jazdy na suwak. Niektórzy jednak albo nie do końca rozumieją nowe przepisy, albo po prostu je ignorują i z premedytacją nie ustępują miejsca – mówi Łukasz Kopiec, dyrektor marketingu ProfiAuto.

Tylko co drugi kierowca ustępował w oznaczonym punkcie miejsca, aby wpuścić samochód, który dojechał do końca swojego pasa i nie miał możliwości kontynuowania jazdy. Zdarzały się jednak przypadki, że kierujący musiał poczekać aż przejadą nawet trzy lub cztery samochody, zanim został wpuszczony na pas, na którym dalsza jazda jest możliwa. W trakcie badania zaobserwowano także kilka innych prawidłowości. Kierowcy, którzy byli zobowiązani umożliwić innym zmianę pasa, chętniej przepuszczali autobusy niż np. ciężarówki i drogie samochody.

Błędy popełniali także kierowcy chcący zmienić pas. Zgodnie z przepisami powinni oni dojechać do końca swojego pasa, włączyć kierunkowskaz i włączyć się do ruchu na pasie, na którym możliwa jest dalsza jazda. Wielu kierowców próbuje jednak zrobić to dużo wcześniej, co dodatkowo zaburza płynność ruchu. Możliwe, że wynika to z obawy, iż po dojechaniu do końca swojego pasa nikt im nie ustąpi lub będą musieli poczekać dłużej, aż ktoś to zrobi – dodaje Łukasz Kopiec.

Po wejściu w życie nowych przepisów Policja może je egzekwować nakładając kary na kierowców, którzy się do nich nie stosują. Za utrudnianie lub tamowanie ruchu poprzez brak manewru lub jego błędne sygnalizowanie grozi mandat w wysokości 200 zł. Z kolei za tzw. "szeryfowanie", czyli zajmowanie lub blokowanie wyznaczonego pasa ruchu – 150 zł. Pozostaje pytanie o sposoby i narzędzia weryfikacji takich zachowań. Eksperci ProfiAuto podkreślają, że przydatne może okazać się wyposażenie pojazdu w wideorejestrator. W przypadku zdarzenia drogowego, związanego z jazdą na suwak, nagranie może być kluczowe.

***
Badanie przeprowadzono w styczniu 2020 r. w Katowicach, w godzinach porannych w dniu roboczym. Pod uwagę wzięto  zachowanie 924 kierowców.

źródło: ProfiAuto


Tagi:
jazda na suwak

Zobacz podobne artykuły:

64 proc. przejść dla pieszych do zmiany – dane GDDKiA
kalendarz 01/04 2020

64 proc. przejść dla pieszych do zmiany – dane GDDKiA

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.04.01

Najnowsze statystyki policyjne za 2019 rok wskazują, że ponad 50 proc. wypadków z udziałem pieszych ma miejsce na przejściach.
Mio MiVue C560 - 7 stopni jasności obrazu
kalendarz 13/03 2020

Mio MiVue C560 - 7 stopni jasności obrazu

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.03.13

Mio MiVue C560 to kamera samochodowa dla tych, którzy szukają jakości premiuj wśród produktów z tak zwanej średniej półki.
Mio Mi Viue 795 – rejestruje szczegóły nawet w nocy
kalendarz 13/03 2020

Mio Mi Viue 795 – rejestruje szczegóły nawet w nocy

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.03.13

Największy producent wideorejestratorów w Europie – Mio poszerzył dostępną w naszym kraju ofertę o nowy produkt. Do sprzedaży trafi nowy wideorejestrator z rodziny Mi Vue - Mio MiVue 795.
Najnowsze artykuły:
VW produkuje osłony chroniące twarz techniką druku 3D

VW produkuje osłony chroniące twarz techniką druku 3D

Wiadomości / News

2020.04.09

Pomoc zostanie wysłana do Hiszpanii.
Mazda i domowe seanse filmów

Mazda i domowe seanse filmów

Wiadomości / News

2020.04.09

Mazda Motor Poland i Millennium Docs Against Gravity zapraszają na domowe seanse filmów dokumentalnych pod hasłami #ZostańWdomu i zobacz kino #WMoimStylu.
Abarth z Delacey w roli głównej w teledysku

Abarth z Delacey w roli głównej w teledysku

Wiadomości / News

2020.04.08

Abarth 124 Spider pojawił się w teledysku do utworu „Chapel”, jednego z trzynastu utworów z jej debiutanckiego albumu „Black Coffee”.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.