
Jak przygotować klasyka do sezonu wiosennego?
Wiosna to idealny moment, by przygotować klasyczny samochód do nowego sezonu.
Dłuższe dni i suche drogi zachęcają do jazdy, ale zanim wyruszysz w trasę – zadbaj o najważniejszy element bezpieczeństwa: układ hamulcowy. Zimowe warunki, wilgoć i długie przestoje mogą negatywnie wpłynąć na jego sprawność.
Co warto sprawdzić w klasycznym układzie hamulcowym?
Układy hamulcowe w klasykach często różnią się od współczesnych rozwiązań. Część z nich to układy bębnowe, inne mają hamulce tarczowe, a niektóre – mieszane. Oto najważniejsze punkty kontrolne:
Stan klocków i szczęk hamulcowych - grubość okładziny, jeśli wynosi mniej niż 3 mm – czas na wymianę. Warto również zwrócić uwagę na nierównomierne zużycie klocków hamulcowych. Może ono wskazywać na uszkodzone zaciski lub mechanizm samoregulacji. Widoczne uszkodzenia takie jak pęknięcia, szkliwienie, przebarwienia lub ślady płynu hamulcowego to sygnały do wymiany elementów.
Tarcze i bębny – zużycie i korozja - tarcze hamulcowe powinny być wolne od pęknięć, głębokich rowków i śladów bicia. Grubość należy zmierzyć i porównać ze specyfikacją producenta. Na szczególną uwagę zasługują również bębny hamulcowe. Sprawdźmy, czy ich wewnętrzna średnica nie przekracza dopuszczalnego limitu i czy powierzchnia robocza nie nosi śladów korozji lub owalizacji.
Płyn hamulcowy i szczelność układu - poziom płynu powinien znajdować się między oznaczeniami min/max. Istotna dla bezpieczeństwa jest również barwa płynu hamulcowego. Ciemny lub mleczny oznacza potrzebę wymiany. Każdy wyciek, zwłaszcza przy cylinderkach bębnowych, wymaga szybkiej interwencji.
Układ hamulcowy w klasycznym samochodzie wymaga wyjątkowej precyzji i niezawodności. Kluczowym elementem są odpowiednio dobrane klocki hamulcowe.
„Nawet jeśli klasyk cały sezon zimowy spędził w garażu, wiosenna inspekcja układu hamulcowego jest niezbędna. Warto sprawdzić każdy element – od grubości klocków, po stan płynu i bębnów. To niewielki wysiłek, który daje pewność bezpiecznej jazdy i radość z prowadzenia auta w idealnej kondycji”. – powiedział Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.
źródło: Proautomotive
Zobacz podobne artykuły:
Nawet nie wiesz, że nie widzisz
Warsztat / Porady
2025.04.04
Używane auta niemieckie, francuskie, włoskie, japońskie
Używane
2025.04.01
Jakie opony wybrać – sezonowe czy wielosezonowe?
Warsztat / Porady
2025.03.06
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieZniżki cen na majówkę na stacjach Circle K
Wiadomości / News
2025.04.29
Na to uważaj w drodze na majówkę
Bezpieczeństwo
2025.04.29