Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Jak przygotować klasyka do sezonu wiosennego?
kalendarz 09/04 2025

Jak przygotować klasyka do sezonu wiosennego?

Eksploatacja / Porady

Wiosna to idealny moment, by przygotować klasyczny samochód do nowego sezonu.

Dłuższe dni i suche drogi zachęcają do jazdy, ale zanim wyruszysz w trasę – zadbaj o najważniejszy element bezpieczeństwa: układ hamulcowy. Zimowe warunki, wilgoć i długie przestoje mogą negatywnie wpłynąć na jego sprawność.

Co warto sprawdzić w klasycznym układzie hamulcowym?

Układy hamulcowe w klasykach często różnią się od współczesnych rozwiązań. Część z nich to układy bębnowe, inne mają hamulce tarczowe, a niektóre – mieszane. Oto najważniejsze punkty kontrolne:

    Stan klocków i szczęk hamulcowych - grubość okładziny, jeśli wynosi mniej niż 3 mm – czas na wymianę. Warto również zwrócić uwagę na nierównomierne zużycie klocków hamulcowych.  Może ono wskazywać na uszkodzone zaciski lub mechanizm samoregulacji. Widoczne uszkodzenia takie jak pęknięcia, szkliwienie, przebarwienia lub ślady płynu hamulcowego to sygnały do wymiany elementów.

    Tarcze i bębny – zużycie i korozja - tarcze hamulcowe powinny być wolne od pęknięć, głębokich rowków i śladów bicia. Grubość należy zmierzyć i porównać ze specyfikacją producenta. Na szczególną uwagę zasługują również bębny hamulcowe. Sprawdźmy, czy ich wewnętrzna średnica nie przekracza dopuszczalnego limitu i czy powierzchnia robocza nie nosi śladów korozji lub owalizacji.

    Płyn hamulcowy i szczelność układu - poziom płynu powinien znajdować się między oznaczeniami min/max. Istotna dla bezpieczeństwa jest również barwa płynu hamulcowego. Ciemny lub mleczny oznacza potrzebę wymiany.  Każdy wyciek, zwłaszcza przy cylinderkach bębnowych, wymaga szybkiej interwencji.

Układ hamulcowy w klasycznym samochodzie wymaga wyjątkowej precyzji i niezawodności. Kluczowym elementem są odpowiednio dobrane klocki hamulcowe.

„Nawet jeśli klasyk cały sezon zimowy spędził w garażu, wiosenna inspekcja układu hamulcowego jest niezbędna. Warto sprawdzić każdy element – od grubości klocków, po stan płynu i bębnów. To niewielki wysiłek, który daje pewność bezpiecznej jazdy i radość z prowadzenia auta w idealnej kondycji”. – powiedział Dawid Tarchała, kierownik działu badań i rozwoju Steinhof.

źródło: Proautomotive


Tagi:
pojazdy klasyczne, przygotowanie klasyka do wiosny, układ hamulcowy

Zobacz podobne artykuły:

Przygotowanie przyczepy kempingowej na letnie wyjazdy
kalendarz 09/07 2025

Przygotowanie przyczepy kempingowej na letnie wyjazdy

Warsztat / Porady

2025.07.09

Na co zwrócić uwagę by podróż była bezpieczna i komfortowa.
Zakup auta latem może przynieść oszczędności
kalendarz 02/07 2025

Zakup auta latem może przynieść oszczędności

Używane

2025.07.02

Kupić używany samochód i nie przepłacić?
Najczęstsze błędy przy naprawach zawieszenia
kalendarz 25/06 2025

Najczęstsze błędy przy naprawach zawieszenia

Warsztat / Porady

2025.06.25

Problemy z zawieszeniem ujawniają się często dopiero po...

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Z Ferrari do McLarena?

Z Ferrari do McLarena?

Wiadomości / News

2025.07.09

Wieloletni szef Ferrari pojawił się na liście kandydatów na szefa McLaren Automotive.
VW ID. Buzz w podróż dookoła świata

VW ID. Buzz w podróż dookoła świata

Wiadomości / News

2025.07.08

Ośmiokrotny rekordzista Guinnessa Rainer Zietlow w drodze przez 75 krajów.
Mikołaj Marczyk trzeci w Rajdzie Rzymu

Mikołaj Marczyk trzeci w Rajdzie Rzymu

Wiadomości / Moto sport

2025.07.08

W ERC3 triumfował Tymek Abramowski.