Jak przekonać firmy do leasingu aut w nowej rzeczywistości podatkowej?
W co drugiej firmie z sektora MŚP leasing jest jednym z najczęściej wybieranych modeli finansowania samochodów służbowych.
Z leasingu najchętniej korzystają firmy z branży handlowej (56,7 proc.), produkcyjnej (54,8 proc. wskazań) oraz transportowej (48 proc.). Od 1 stycznia 2019 r. obowiązują nowe przepisy w rozliczaniu leasingu samochodów osobowych.
Końcówka 2018 r. była jednym z najintensywniejszych okresów w branży samochodowej. Zmieniające się przepisy o PIT i CIT zmobilizowały niezdecydowanych do zakupu wysokiej klasy aut w leasingu, a dealerów samochodowych do wzmożonych wysiłków w finalizowaniu umów sprzedaży. Nowe przepisy mogą oznaczać w nowym roku mniejsze zainteresowanie zakupem samochodu, a tym samym spadek sprzedaży i osiąganych przez dealerów, czy firmy leasingujące auta wyników.
Limit 150.000 zł a różna dopuszczalna wartość samochodu
Mniej opłacalne warunki dotyczą przedsiębiorców, którzy po 1 stycznia 2019 kupią samochód osobowy, którego całkowita wartość przekracza 165 470 zł brutto (134 529 netto). Kwota ta została ustalona przez ustawodawcę dla użytkowników, którzy korzystają z auta w cyklu mieszanym, czyli zarówno w celach prywatnych jak i służbowych, w związku z czym zgodnie z przepisami mogą odliczyć sobie 50 proc. podatku VAT od raty leasingowej. Właśnie po dopuszczalnym odliczeniu otrzymujemy ustaloną kwotę limitu w wysokości 150 000 zł. Jeśli samochód nie będzie droższy, to cały czynsz inicjalny i raty – tak jak przed zmianą przepisów – będą w całości kosztem uzyskania przychodu. Z kolei dla firm, które korzystają z samochodów wyłącznie w celach służbowych i w związku z tym odliczają 100 proc. VAT, zwolnienie obejmuje zakup auta o wartości do 150 000 zł brutto. Identyczny limit dotyczy firm, które nie są płatnikami VAT.
W 2018 r. leasing był jednym z najczęściej wybieranych modeli finansowania samochodów służbowych. Z tego rozwiązania najchętniej korzystały firmy z branży handlowej (56,7 proc. wskazań), transportowej (48 proc. wskazań) oraz produkcyjnej (54,8 proc. wskazań).
Wyprzedaż rocznika
W branży motoryzacyjnej okres wyprzedaży rocznika zaczyna się już na początku listopada danego roku. W Polsce jednym z najważniejszych czynników kształtujących wartość auta jest rok produkcji, dlatego pierwsza połowa roku jest kluczowa dla dealerów samochodowych. To dla nich ostatni moment, by sprzedać pojazdy z poprzedniego roku, nie obniżając znacząco ich cen. Firmom zależy natomiast, aby nabyć nowy samochód w okazyjnej cenie, czyli niższej niż jeszcze w grudniu – możemy mówić tu o rabatach, które sprawią, że wartość samochodu nie przekroczy limitu podatkowego.
źródło: Contrust
Zobacz podobne artykuły:
Rynek leasingu w 2021 r. powinien odrobić straty z okresu pandemii
Finanse / Leasing
2021.05.24
Rok 2021 zacznie się od dużych zmian w przepisach dotyczących leasingu
Finanse / Leasing
2021.01.04
Rynek leasingu aut wyhamował
Finanse / Leasing
2020.08.06
Polacy pokochali segment premium
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.12
Renault Avantime jako Infiniti w USA
Wiadomości / Ciekawostki
2024.11.11