Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Izera z Jaworzna
kalendarz 16/12 2020

Izera z Jaworzna

News

W Jaworznie powstanie pierwsza polska fabryka samochodów elektrycznych marki Izera.

Śląskie miasto zostało uznane za optymalne miejsce na produkcję Izery – realizowanego przez ElectroMobility Poland. Jesienią 2021 r. ma nastąpić symboliczne „wbicie łopaty” pod nową inwestycję, a na 2024 rok planowane jest rozpoczęcie produkcji aut.

Ogłoszenie lokalizacji fabryki Izery i uroczyste podpisanie memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych miało miejsce 15 grudnia w Katowicach. Sygnatariuszami memorandum byli: Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska, Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland, Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego, Jarosław Wieczorek, wojewoda śląski, dr. Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), Paweł Silbert, prezydent Jaworzna oraz Józef Kubica reprezentujący Lasy Państwowe (TBC).

„Wybór Śląska nie jest przypadkowy. To tutaj bije przemysłowe serce Polski. Śląsk to jest również ten region, który bardzo mocno postawił na przemysł samochodowy – powiedział minister klimatu Michał Kurtyka. - Bardzo ważne jest, abyśmy, jako kraj, mogli zaistnieć w tej wielkiej elektromobilnej rewolucji przemysłowej od strony producenta pojazdów, bo to on będzie za sobą niósł cały łańcuch dostawczy, jeśli chodzi o podwykonawców i komponenty. „Fabryka Izery na Śląsku, to z jednej strony odpowiedź na atuty Śląska, z drugiej strony na wyzwanie przyszłości, jakim jest rewolucja technologiczna, a z trzeciej wpisuje się w sprawiedliwą transformację regionu śląskiego” – dodał Kurtyka.

Dzięki nowej inwestycji powstanie 15 tys. nowych miejsc pracy, trzy tys. w samym zakładzie, a pozostałych 12 tys. dla dostawców i kooperantów. „To ogromna szansa dla całego regionu – zaznaczył minister. - Wszyscy partnerzy będą musieli połączyć siły, aby urzeczywistnić to wielkie marzenie, jakim jest polska marka samochodów elektrycznych”.

Inwestycja w Jaworznie, jako strategiczna dla rozwoju Polski, otrzyma wsparcie finansowe państwa. Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland poinformował, że Jaworzno zostało wybrane spośród 30 analizowanych lokalizacji. „Jaworzno ma wszystkie atuty województwa śląskiego, tutaj mamy świetną bazę dostawców. Każdy komponent Izery może być wyprodukowany na Śląsku. Jaworzno też ma bardzo dobrą bazę naukowo-techniczną i bardzo dobrych pracowników, którzy znają branżę motoryzacyjną” – uzasadniał wybór Zaremba. Dodał, że miasto dysponuje odpowiednio dużym terenem pod budowę i położonym obok terenem dla kluczowych dostawców oraz zapewnia dostęp do wszystkich niezbędnych mediów.

„Ponieważ jako miasto jesteśmy nastawieni na innowacyjność, oferujemy sprawność, pracowitość determinację - mówił Paweł Silbert, prezydent Jaworzna. - To w naszym mieście na drogi wyjechał pierwszy autobus elektryczny w Polsce. Byliśmy także nominowani do prestiżowej nagrody EU Urban Road Safety Award. Fabryka pierwszego polskiego samochodu elektrycznego doskonale wpisuje się w nasze działania i mamy nadzieję, że będzie pociągać za sobą kolejne szanse na rozwój naszych przedsiębiorców i mieszkańców” – podkreślił.

Na pewno wybór lokalizacji fabryki jest dobry. Część pracowników z upadających kopalń mogłaby znaleźć zatrudnienie przy produkcji samochodu. Jednak jak podpowiada doświadczenie, inwestycja będzie oczkiem w głowie władzy, dokąd będzie atrakcyjna propagandowo. Najlepszym przykładem może być tutaj słynna już zardzewiała stępka, która miała być zaczątkiem produkcji promów. Oddzielną kwestią pozostaje rachunek ekonomiczny całego przedsięwzięcia i finansowanie inwestycji. Nie wspominając kto miałby te samochody kupować i za ile. Dzisiejszy prototyp w 2024 r. może się okazać już przestarzały. Zanim prototyp trafia do produkcji, musi być poddany wielu różnym testom. Dotacje z funduszy UE też nie są pozbawione ograniczeń. Na koniec przypomnijmy, że z wcześniejszych zapowiedzi wynikało, że pierwsze auta miały zjechać z linii montażowej w trzecim kwartale 2023 r. Można zatem oczekiwać, że będą kolejne terminy./ns/       

źródło: PAP


Tagi:
Izera, ElectroMobility Poland, polski samochód elektryczny

Zobacz podobne artykuły:

Dziwny kamuflaż Lamborghini
kalendarz 25/02 2024

Dziwny kamuflaż Lamborghini

Wiadomości / News

2024.02.25

Prototyp nowego Lamborghini testowany jest w niecodziennym maskowaniu.
Śmiertelne potrącenie dwulatka
kalendarz 25/02 2024

Śmiertelne potrącenie dwulatka

Wiadomości / News

2024.02.25

Policja poszukuje świadków zdarzenia.
Hyundai  żegna modele serii N
kalendarz 25/02 2024

Hyundai żegna modele serii N

Wiadomości / News

2024.02.25

Czy to koniec usportowionej serii Hyundaia?
Najnowsze artykuły:
 Kary za cofanie liczników są surowe, ale... nie działają!

Kary za cofanie liczników są surowe, ale... nie działają!

Wiadomości / Gorące tematy

2024.02.26

Niestety nawet tak zaostrzone prawo jest bezsilne, ponieważ...
Dziwny kamuflaż Lamborghini

Dziwny kamuflaż Lamborghini

Wiadomości / News

2024.02.25

Prototyp nowego Lamborghini testowany jest w niecodziennym maskowaniu.
Hyundai  żegna modele serii N

Hyundai żegna modele serii N

Wiadomości / News

2024.02.25

Czy to koniec usportowionej serii Hyundaia?