Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
kalendarz 11/01 2025

HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar

Technika / Toyota

Pojazd ten ma pokazać jak wydajne mogą być napędy alternatywne w ekstremalnych warunkach.

HySE-X2 jest drugą odsłoną pojazdu stworzonego przez organizację badawczą HySE (Hydrogen Small mobility & Engine technology), założoną przez firmy Suzuki, Kawasaki, Honda i Yamaha. Jednocześnie partnerem projektu, który pozwoli przyspieszyć rozwój technologii małych silników spalinowych na wodór jest także Toyota.

Dodajmy, że poprzednik – model HySE-X1 wystartował w najtrudniejszym rajdzie świata w 2024 r. Celem było przetestowanie wydajności silnika napędzanego wodorem w ekstremalnych warunkach. Pierwszy prototyp nie tylko ukończył rajd, ale i zajął czwarte miejsce w kategorii „Mission 1000”. Ta klasa pojazdów została stworzona specjalnie dla samochodów z bezemisyjnymi napędami.

„Postanowiliśmy wziąć udział w Rajdzie Dakar z HySE-X2, który został wyposażony w ulepszony silnik oraz podwozie w porównaniu do HySE-X1. Naszym celem jest przyspieszenie rozwoju technologii wodorowych dla małych silników. Chcemy sprawdzić, czy znaleźliśmy odpowiednie rozwiązania na problemy techniczne, z którymi mierzyliśmy się w HySE-X1, a także poddać jeszcze cięższej próbie osiągi i wydajność silnika” - powiedział Daichi Kai, szef zespołu HySE Dakar 2025.

W nowym wydaniu buggy HySE-X2 jest większy, a przy tym lżejszy. Pojazd ma 4000 mm długości, 2000 mm szerokości, 1900 mm wysokości i waży 1250 kg. Napędza go 4-cylindrowa jednostka napędowa o poj. 1.0, dostosowana do zasilania paliwem wodorowym. Silnik ma wyższą moc, a w średnim zakresie obrotów niższe zużycie paliwa. Buggy jest wyposażony w system kontroli bezpieczeństwa instalacji wodorowej oraz inne technologie Toyoty wypracowane podczas startów wodorowej GR Corolli H2 Concept w wyścigach długodystansowych. Ponadto w udoskonalonym wydaniu posiada nie trzy, a cztery zbiorniki wodoru o łącznej pojemności 7,2 kg.

W HySE-X2 załogę ponownie stanowią Yoshio Ikemachi i pilot Paulo Marques./ns/

Foto: Toyota


Tagi:
HySE-X2, HySE-X1, HySE, wodorowy buggy, Rajd Dakar, Dakar, Dakar 2025, Rajd Dakar 2025, Toyota, napęd wodorowy, Yoshio Ikemachi, Paulo Marques

Zobacz podobne artykuły:

Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola
kalendarz 18/04 2025

Sześciogodzinny wyścig WEC na torze Imola

Wiadomości / Moto sport

2025.04.18

Rozgrywany we Włoszech wyścig jest pierwszą europejską rundą sezonu 2025.
Hybrydowa Toyota Corolla z kolejnym rekordem
kalendarz 16/04 2025

Hybrydowa Toyota Corolla z kolejnym rekordem

Wiadomości / News

2025.04.16

Egzemplarz z numerem 100 000 trafił do polskiego nabywcy.
Czwarty sezon Toyota GR Cup
kalendarz 04/04 2025

Czwarty sezon Toyota GR Cup

Wiadomości / Moto sport

2025.04.04

Cykl składa się z imprez track day na profesjonalnych torach wyścigowych.

Firmy z branży

AKUMULATOREX

mazowieckie
ul. Puławska 413
02-801 Warszawa
Tel.: 881-558-332
http://www.akumulatorex.pl/

AMPERMAX

mazowieckie
ul. Zamieniecka 34A
04-158 Warszawa
Tel.: 513 690 990
https://najtansze-akumulatory.pl/
Najnowsze artykuły:
Elektryczny Jeep Avenger na służbie

Elektryczny Jeep Avenger na służbie

Wiadomości / News

2025.04.25

Pierwszy elektryczny Jeep dołączył do floty Karabinierów w Rzymie.
Poznań Motor Show 2025 – Premiery

Poznań Motor Show 2025 – Premiery

Wiadomości / News

2025.04.25

Aż 20 premier zaplanowano podczas tegorocznych targów w Poznaniu.
Klara Kowalczyk na podium w Walencji

Klara Kowalczyk na podium w Walencji

Wiadomości / Moto sport

2025.04.25

Klara Kowalczyk zakończyła na podium niedzielny wyścig drugiej rundy mistrzostw Champions of the Future Academy.