Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Honda Mean Mower – Na trawnik i na... tor
kalendarz 04/04 2014

Honda Mean Mower – Na trawnik i na... tor

Wiadomości / Ciekawostki / Honda

Opracowana przez Hondę kosiarka Mean Mower oficjalnie ustanowiła nowy rekord Guinnessa dla najszybszej na świecie kosiarki do trawy, osiągając prędkość 187,6 km/h i tym samym bijając poprzedni rekord o blisko 45 km/h.

Zakończona sukcesem próba bicia rekordu miała miejsce w sobotę, 8 marca br. na terenie ośrodka technicznego IDIADA w Tarragonie w Hiszpanii, pod czujnym okiem arbitra z ramienia Księgi Rekordów Guinnessa. Za kierownicą kosiarki napędzanej silnikiem o poj 1000 cm3 i mocy 109 KM, usiadł Piers Ward z magazynu Top Gear, który już wcześniej ustanowił rekord prędkości w Mean Mower wynoszący 140 km/h. Około godziny 16.20 na odcinku North Straight o długości 2 km Piers pobił swój poprzedni rekord, który padł w maju 2010 r.

Prędkość została zmierzona przez czujnik radarowy nadzorowany przez oficjalne urządzenia pomiarowe. Aby spełnić wymagania regulaminowe Księgi Rekordów, kosiarka musiała pokonać tę samą trasę w dwóch kierunkach w czasie jednej godziny. Średnia prędkość przejazdu została ustalona na podstawie tych dwóch przejazdów. Ponadto pojazd wykorzystany do bicia rekordu musiał wyglądać, jak kosiarka do trawy i musiał mieć funkcję strzyżenia trawy - Honda spełniła obydwa te warunki. Po spełnieniu wszystkich wymagań regulaminowych, 8 marca tuż przed godziną 18.00 arbiter Księgi oficjalnie uznał próbę bicia rekordu za zakończoną sukcesem.

Kate Saxton, PR manager firmy Honda Motor Europey, powiedziała: „Głównym założeniem podczas realizacji projektu Mean Mower było stworzenie najszybszej na świecie kosiarki do trawy - nasz cel został osiągnięty, co zostało oficjalnie potwierdzone! Jesteśmy dumni z tego wyróżnienia i chcielibyśmy podziękować wszystkim, którzy zaangażowali się w to trudne, aczkolwiek bardzo emocjonujące przedsięwzięcie”.

Ten dość nietypowy wyczyn miał zademonstrować sportowego ducha innowacji Hondy, a także przypomnieć, że japońska firma produkuje nie tylko samochody. Kosiarka Mean Mower została zaprojektowana i zbudowana w Wielkiej Brytanii przez Team Dynamics - partnera brytyjskiego oddziału Hondy w serii wyścigów BTCC (British Touring Car Championship). Zespół całkowicie przerobił standardową kosiarkę HF2620, dodając nowe podwozie wykonane z niskowęglowego stopu stali Cro-mo 4130, które tworzy lekką, ale i bardzo wytrzymałą i bezpieczną platformę. Zastosowano również silnik o poj. 1000 cm3 z modelu VTR Firestorm, a także specjalnie opracowane zawieszenie i koła z ATV.

Zachowano jednocześnie oryginalny wygląd kosiarki. Zespół tnący został wykonany na zamówienie z włókna szklanego w celu obniżenia masy własnej kosiarki, natomiast w worku na trawę znalazły się: zbiornik paliwa, wydajna chłodnica oleju i dodatkowa chłodnica systemu chłodzenia cieczą. Zgodnie z regulaminem, kosiarka musiała mieć funkcję strzyżenia trawy - w tej superszybkiej kosiarce Hondy zadanie to realizują dwa elektryczne silniki zespołu tnącego, które obracają 3-milimetrową stalową linką tnącą z prędkością 4000 obr./min. Kosiarka potrafi przycinać trawę podczas jazdy z prędkością około 24 km/h, czyli ponad dwukrotnie szybciej niż odbywa się to w standardowym modelu HF2620.

Zgodnie z sugestiami kierowców Honda Yuasa Racing - trzykrotnego mistrza BTCC Matta Neala oraz obecnego mistrza Gordona Sheddena - kosiarka została wyposażona w wykonaną od podstaw, 6-biegową przekładnię z łopatkami do zmiany biegów. Pojazd otrzymał również sportowe siedzenie Cobra, układ wydechowy Scorpion oraz zębatkę kierowniczą z modelu Morris Minor.

W efekcie powstała kosiarka do trawy o wadze zaledwie 140 kg, zdolna do rozpędzenia się do ponad 209 km/h. Jej silnik generuje 96 Nm momentu obrotowego, a stosunek mocy do masy wynosi 532 KM na 1 tonę. Szacuje się, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w czasie zaledwie 4 sekund.

Jednym z najważniejszych aspektów projektu było zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa, dlatego też odpowiednio zabezpieczono i ustabilizowano konstrukcję kosiarki. Zastosowano m.in. koła z ATV, aby uzyskać optymalną równowagę - koła tego typu bardzo dobrze sprawdzają się na trasach offroadowych, natomiast bardzo miękkie opony zapewniają odpowiednią przyczepność i trakcję na asfalcie.

Zespół starał się także maksymalnie wykorzystać ilość podzespołów marki Honda, montując układ hamulcowy i kilka komponentów motocyklowych japońskiego producenta. Wszystkie pozostałe elementy zostały wykonane od podstaw przez zespół Team Dynamics oraz jego partnerów./oprac. ns/

Foto: Honda
 

Zobacz podobne artykuły:

Grający w koszykówkę robot Toyoty pobił rekord Guinnessa
kalendarz 26/06 2019

Grający w koszykówkę robot Toyoty pobił rekord Guinnessa

Wiadomości / Ciekawostki

2019.06.26

Robot CUE został opracowany przez pracowników Toyoty w ich wolnym czasie jako hobbystyczny projekt.
Gala Wręczenia Nagród Motoryzacyjnych
kalendarz 25/06 2019

Gala Wręczenia Nagród Motoryzacyjnych

Wiadomości / Wydarzenia

2019.06.25

Zwieńczeniem V edycji testów Fleet Cars&Vans, Auto Premium, była uroczysta gala.
Ceny benzyny w wakacje mogą spaść…
kalendarz 21/06 2019

Ceny benzyny w wakacje mogą spaść…

Wiadomości / Gorące tematy

2019.06.21

Możliwe są obniżki rzędu kilkunastu groszy na litrze.
Najnowsze artykuły:
Będzie Lexus LC cabrio?

Będzie Lexus LC cabrio?

Wiadomości / News

2019.06.27

Coraz więcej wskazuje na to, że Lexus LC z otwieranym dachem faktycznie wyjedzie na drogi.
Rekordowa obsada w tegorocznej edycji Rajdu Polski

Rekordowa obsada w tegorocznej edycji Rajdu Polski

Wiadomości / Moto sport

2019.06.26

Rajd Polski – drugi najstarszy rajd świata – w tym roku ma swój jubileusz obecności w mistrzostwach Europy.
Grający w koszykówkę robot Toyoty pobił rekord Guinnessa

Grający w koszykówkę robot Toyoty pobił rekord Guinnessa

Wiadomości / Ciekawostki

2019.06.26

Robot CUE został opracowany przez pracowników Toyoty w ich wolnym czasie jako hobbystyczny projekt.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.