Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Hak holowniczy - nowy czy używany?
kalendarz 30/05 2019

Hak holowniczy - nowy czy używany?

Porady

W internecie można znaleźć oferty z używanymi hakami, w bardzo przystępnej cenie. Czy zakup takiego haka jest bezpieczny?

Kierowca, który staje przed decyzją o zakupie haka holowniczego ma przed sobą wiele dylematów. Rynek oferuje wiele rozwiązań, zróżnicowanych pod względem budowy, łatwości montażu oraz ceny, dlatego każdy kierowca znajdzie produkt dopasowany do jego potrzeb i możliwości. Jest wiele ogłoszeń z używanymi hakami, ale czy taki zakup będzie właściwym wyborem?

Rynek oferuje kilka rodzajów zaczepów kulowych: haki z kulą odkręcaną, wypinane automatycznie, półautomatycznie i haki chowane. Pierwsze z nich to popularne rozwiązanie, gdzie kula haka mocowana jest do korpusu za pomocą śrub montażowych. Kulę można zdemontować odkręcając śruby przy pomocy klucza. Najnowsze rozwiązania to wysokiej klasy haki wypinane automatycznie np. kula W-10, co zajmuje dosłownie chwilę i wykonywane jest bez użycia jakichkolwiek narzędzi. Do haków potrzebne są także wiązki elektryczne, które występują ze złączem 7-pinowym oraz 13-pinowym. Wiązki mogą być uniwersalne, uniwersalne z modułem oraz dedykowane do danego modelu. Wybór konkretnego egzemplarza zależy od rodzaju oraz stopnia skomplikowania instalacji elektrycznej zastosowanej w danym samochodzie, tego, co chcemy holować lub jaki bagażnik, czy też inne akcesoria chcemy zamontować.

Haki holownicze zanim trafią do sprzedaży rynkowej są uprzednio poddawane specjalistycznym badaniom, których wynikiem jest uzyskanie homologacji. Każdy zaczep kulowy posiada znak homologacji, jak również podlega urzędowej rejestracji po montażu w samochodzie. Po zamontowaniu w aucie, hak staje się jego integralną częścią i teoretycznie nie może zostać przełożony do innego samochodu. Łatwość montażu i demontażu oraz wysoka estetyka mają jednak swoje odzwierciedlenie w cenie, dlatego niektórzy kierowcy poszukują w internecie haków używanych. Czy wybór tego rozwiązania rzeczywiście się opłaca?

„Oferowane na polskim rynku używane haki pochodzą głównie z demontażu aut powypadkowych lub złomowanych. Haki holownicze z takiego źródła mogą być poważnie uszkodzone, nawet gdy ich wygląd zewnętrzny nie budzi zastrzeżeń. Najczęstsze i najgroźniejsze uszkodzenia w hakach używanych to: osłabiona kula w wyniku uderzenia w tył pojazdu, deformacja kuli lub belki (nie zawsze zauważalne gołym okiem), korozja spawów i części stalowych (często pokryta warstwą farby przed sprzedażą), uszkodzenia systemu wypinania (grozi samowypięciem kuli w trakcie używania) oraz brak ważnych elementów konstrukcyjnych, brak dokumentacji i tabliczki znamionowej” – przestrzega Mariusz Fornal, kierownik działu technicznego firmy Steinhof.

Wypadek samochodowy, podczas którego uszkodzeniu uległa tylna część pojazdu z zamontowanym uprzednio hakiem, rodzi poważne niebezpieczeństwo, że również zaczep kulowy został zniekształcony poprzez powstałe przeciążenie. Niesprawność haka można zazwyczaj rozpoznać po wystąpieniu trwałego odkształcenia. Kolejnymi czynnikami świadczącymi o usterce mogą być: uszkodzenia powierzchni antykorozyjnej/barwiącej, nienaturalne karby lub przesunięcia kuli względem środka samochodu, przesunięcia w obszarze mocowania kuli oraz nadmierny luz (w hakach wypinanych), który można wyczuć poruszając „zapiętą” kulą w górę i w dół. Pęknięte spawy na używanym haku pokrywane są z kolei przed sprzedażą specjalną farbą w kolorze warstwy antykorozyjnej, która uniemożliwia identyfikację takich pęknięć z perspektywy zdjęcia. Zaczep kulowy z tego rodzaju uszkodzeniami nie może być dalej eksploatowany.

„Biorąc pod uwagę fakt, że bardzo rzadko mamy informację, skąd w ogóle pochodzi dany hak używany i co było powodem jego demontażu z pojazdu, nie ma sensu szukać tutaj oszczędności. Kupując nowy hak holowniczy mamy pewność, że posiada on odpowiednią dokumentację techniczną i odznacza się pełną sprawnością, która jest gwarancją naszego bezpieczeństwa...” – podsumowuje Mariusz Fornal.


Tagi:
hak holowniczy, hak holowniczy montaż, hak holowniczy - nowy czy używany, rodzaje haków holowniczych

Zobacz podobne artykuły:

Woda na drodze to częsta przyczyna letnich wypadków
kalendarz 18/08 2019

Woda na drodze to częsta przyczyna letnich wypadków

Warsztat / Porady

2019.08.18

Podczas obfitego deszczu lub gdy na drodze obecna jest woda, jadący po niej samochód może doświadczyć tak zwanego aquaplaningu, czyli dostania się wody między oponę a powierzchnię jezdni.
Którędy na długi weekend sierpniowy?
kalendarz 14/08 2019

Którędy na długi weekend sierpniowy?

Warsztat / Porady

2019.08.14

Na horyzoncie kolejny w tym roku długi weekend i szansa, by wybrać się choć na krótki urlop.
Mity lat 90. – 10 absurdów o oponach
kalendarz 30/07 2019

Mity lat 90. – 10 absurdów o oponach

Warsztat / Porady

2019.07.30

Obalamy mity rozpowszechniane od ponad dwóch dekad.
Najnowsze artykuły:
Kobiety na zakupach… używanego auta

Kobiety na zakupach… używanego auta

Warsztat / Eksploatacja

2019.08.20

Na co kobiety zwracają uwagę decydując się na zakup używanego samochodu?
Zakończył sezon motocyklowy tracąc prawo jazdy

Zakończył sezon motocyklowy tracąc prawo jazdy

Wiadomości / News

2019.08.19

Stracił prawo jazdy, dodatkowo został ukarany mandatem w wysokości 500 złotych i otrzymał 10 punktów karnych.
Pierwsze tytuły w WSMP

Pierwsze tytuły w WSMP

Wiadomości / Moto sport

2019.08.19

Rekord frekwencji dzięki zawodnikom z Polski, walka o mistrzostwo w czterech klasach rozstrzygnięta i powrót Gosi Rdest.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.