Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
GDDKiA wyjaśnia
kalendarz 28/11 2014

GDDKiA wyjaśnia

Kia

Zamieszczamy wyjaśnienie GDDKiA dotyczące budowy autostrady A2.

W nawiązaniu do doniesień medialnych dotyczących rzekomego wypowiedzenia Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad umowy przez firmę Bogl & Krysl na dokończenie budowy autostrady A2, pragniemy poinformować o faktycznym stanie prawnym.

GDDKiA zawarła umowę na dokończenie inwestycji z Konsorcjum firm w skład którego wchodziły firmy: DSS S.A.,  Bogl a Krysl  ks oraz Bogl a Krysl  Polska sp. z o.o. i to konsorcjum, a nie poszczególne firmy osobno było wykonawcą robót. Wszystkie firmy były solidarnie odpowiedzialne za realizacje podpisanego kontraktu, co było wiadomym już na etapie negocjacji  warunków dokończenia budowy autostrady A2.

Wszelkie zobowiązania pomiędzy konsorcjantami reguluje umowa konsorcjum,  w której członkowie winni sprawdzić czy każdy z nich  jest w stanie wywiązać się  z podjętych zobowiązań. Na członkach konsorcjantach, jako doświadczonych przedsiębiorcach ciąży ryzyko poniesienia odpowiedzialności za tego członka konsorcjum, który nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań wobec pozostałych członków konsorcjum i wobec inwestora.

Wszyscy członkowie konsorcjum  byli poinformowani o problemach z realizacją inwestycji  - GDDKiA swoimi działaniami dołożyła należytej staranności aby członkowie konsorcjum w równej mierze znali bieżącą sytuację na budowie. 

Wszelkie zatem pożyczki finansowe lub przepływy finansowe między konsorcjantami są ich wewnętrzną sprawą i nie znajdują się w sferze zainteresowań GDDKiA. Zwracam uwagę, że Skarb Państwa nie może być gwarantem pożyczek udzielanych sobie pomiędzy przedsiębiorcami.

Co za tym idzie, zgodnie z postanowieniami kontraktu i przepisami kodeksu cywilnego to GDDKiA miała prawo, w obecnej sytuacji faktycznej odstąpić od kontraktu na dokończenie budowy Autostrady A2 przez firmę Bogl&Krysl.

Złożone przez Wykonawcę  w dniu 14 listopada 2014 roku oświadczenie o odstąpieniu od umowy jest zgodnie ze stanem faktycznym na Kontrakcie, podpisaną umową oraz przepisami prawa nieskuteczne - oznacza to, że  Bogl & Krysl nie miał prawa odstąpić od umowy. Podjęta przez Bogl & Krysl próba zerwania umowy dała GDDKiA jedynie  pewność, że Wykonawca, który  mimo licznych wezwań w ciągu ostatniego roku, nie usunął wskazanych wad i usterek, nie zamierza tego zrobić mimo trwania  okresu gwarancji.  Działając w interesie Skarbu Państwa GDDKiA, nie widząc na podstawie  podjętych przez Wykonawcę działań  możliwość dalszej współpracy i zakończenia przez niego   inwestycji,   zdecydowała się na  odstąpienie od umowy i powierzenia realizacji prac nowemu wykonawcy.

Wzywanie wykonawcy do usunięcia wad i usterek w okresie gwarancyjnym nie daje mu podstawy do wypowiedzenia umowy.

 źródło: GDDKiA

 

Zobacz podobne artykuły:

Kia Stinger - pożegnanie
kalendarz 14/01 2023

Kia Stinger - pożegnanie

Wiadomości / News

2023.01.14

Kia zakończy produkcję Stingera limitowaną edycją.
Kia może zrezygnować ze Stingera?
kalendarz 17/09 2021

Kia może zrezygnować ze Stingera?

Wiadomości / News

2021.09.17

Producent co prawda odświeżył swojego sportowego sedana, ale…
 Nowa Kia Sportage na szkicach
kalendarz 25/08 2021

Nowa Kia Sportage na szkicach

Wiadomości / News

2021.08.25

Na kilka dni przed premierą, Kia ujawniła szkice nowej generacji modelu Sportage w wersji europejskiej.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.