Gama Audi e-tron na torze
Pięć elektrycznych prototypów Audi Sport w Neuburgu w Niemczech.
Na torze spotkały się wyczynowe prototypy. Przypomnijmy, że Audi było jednym z prekursorów w 2012 r, elektryfikując swoje układy napędowe w wyścigach. Audi R18 e-tron quattro z Le Mans, samochód wyścigowy Formuły E e-tron FE07, prototyp RS Q e-tron z Rajdu Dakar oraz dwa samochody pokazowe e-tron Vision Gran Turismo i S1 e-tron quattro Hoonitron spotkały się teraz po raz pierwszy. Dziewięciokrotny zwycięzca Le Mans Tom Kristensen spotkał się z trzema obecnymi kierowcami Audi z programu Dakar.
W Neuburg an der Donau, doświadczeni kierowcy Mattias Ekström, Stéphane Peterhansel i Carlos Sainz, po dziesięcioleciach doświadczenia i zwycięstw, byli pod wrażeniem rozwoju napędów elektrycznych. „Mister Le Mans” Tom Kristensen, profesjonalista, który w swojej karierze prowadził przodka wszystkich modeli e-tron w sportach motorowych, był obecny na „e-tron on track”. To było jedenaście lat temu, gdy Audi z R18 e-tron quattro świętowało pierwsze zwycięstwo z napędem hybrydowym w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i tytuły w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA WEC. „Po tym, jak Audi zademonstrowało swojego pionierskiego ducha z quattro w rajdach w latach osiemdziesiątych, Le Mans stało się pierwszorzędnym laboratorium technologicznym” – mówi szef Audi Motorsport Rolf Michl. „To właśnie tam rozpoczęła się historia naszych alternatywnych układów napędowych, które do dziś wyznaczają nowe kamienie milowe. Inspirujemy nimi miliony fanów i pokazujemy na całym świecie, jak atrakcyjne i skuteczne są napędy elektryczne”.
W latach 2012-2014 Audi trzykrotnie z rzędu wygrało wyścig Le Mans hybrydowym R18 e-tron quattro. Łącznie Audi wpisało się na listę zwycięzców najważniejszego wyścigu długodystansowego na świecie 13 razy. „R18 był bardzo agresywnym samochodem zorientowanym na kierowcę. Zawsze dostawałeś dobre informacje zwrotne aż do granic osiągów” – wspomina Tom Kristensen. „To był najbardziej złożony samochód, jaki kiedykolwiek prowadziłem”. Na „e-tron on track” samochód wyścigowy LMP1 znów pojawił się na torze. Jako dziewięciokrotny zwycięzca, a tym samym najbardziej utytułowany uczestnik w 100-letniej historii Le Mans, Kristensen przedstawił swój dawny samochód wyścigowy najbardziej utytułowanemu uczestnikowi Dakaru, Stéphane'owi Peterhanselowi. „Dla mnie jako Francuza, wyścig tak bogaty w historię jak Le Mans 24h jest czymś wyjątkowym. Formuła 1, Le Mans i Dakar to pomniki sportów motorowych. Dlatego było jasne, że wybiorę dziś R18” – powiedział 14-krotny zwycięzca Dakaru. Jazda w Neuburgu była przebudzeniem dla 58-letniego eksperta od pustyni: „Niesamowity samochód. Wszystko jest niesamowicie bezpośrednie i precyzyjne. Nie jestem oczywiście specem od wyścigów torowych. Ale to była świetna zabawa. A koncepcja pokazuje, że napęd elektryczny się opłaca: Wyraźnie czuć, jak napęd hybrydowy dodatkowo przyspiesza samochód”.
Carlos Sainz, dwukrotny rajdowy mistrz świata i trzykrotny zwycięzca Dakaru, wystartował w najmocniejszym samochodzie z całej stawki. Marka opracowała Audi e-tron Vision Gran Turismo pięć lat temu jako „taxi torowe” do wożenia gości Mistrzostw Formuły E FIA. „Ponad 800 KM i czysto elektryczny napęd. To było niesamowite” – zachwycał się 60-letni Hiszpan. „Świetny samochód, który wygląda fantastycznie. Po wypróbowaniu tak potężnego samochodu elektrycznego, chce się jeździć tylko takimi układami napędowymi”.
Dla samej Formuły E na sezon 2020/21 stworzono Audi e-tron FE07 – bardzo ważny samochód wyścigowy napędzany akumulatorem elektrycznym. W zależności od trybu pracy, zgodnie z przepisami, może on generować do 340 KM.
Mattias Ekström, zaznajomiony z potężnymi samochodami wyścigowymi jako dwukrotny mistrz DTM i były mistrz świata w rallycrossie, wybrał Audi S1 e-tron quattro Hoonitron. Legendarny drifter Ken Block zachwycił miliony widzów w filmie Electrikhana spektakularnym prototypem, wizualnie przypominającym Audi Sport quattro S1 z wyścigu górskiego Pikes Peak w 1987 r. „Wybrałem ten samochód, ponieważ jestem wielkim fanem napędu quattro” – powiedział 45-letni Szwed. „Jeździłem tym samochodem już raz w Davos po śniegu i lodzie. A teraz musiałem zdać sobie sprawę, że moc jest tak ekstremalna nawet na asfalcie, że mogłem driftować po całym torze. Nigdy wcześniej czegoś takiego nie doświadczyłem”.
Najnowszą propozycją Audi wśród prototypów z napędem elektrycznym jest Audi RS Q e-tron, czyli obecny samochód wyścigowy Mattiasa Ekströma, Stéphane'a Peterhansela i Carlosa Sainza, został zaprojektowany z myślą o najtrudniejszych warunkach, jakie można sobie wyobrazić. Posiada napęd elektryczny z konwerterem energii i akumulatorem wysokonapięciowym. Koncepcja ta sprawdza się w morderczych rajdach pustynnych i radzi sobie z ekstremalnymi wymaganiami w zakresie zarządzania energią. Dzięki temu prototypowi Audi odniosło zwycięstwo w Abu Dhabi Desert Challenge w 2022 r. W dwóch dotychczasowych startach w Dakarze, Audi odniosło również sześć zwycięstw etapowych i łącznie 28 miejsc na podium w klasyfikacji dziennej.
Audi R18 e-tron quattro (2012)
Audi wkroczyło na ścieżkę zelektryfikowanych napędów w sportach motorowych wraz z hybrydowym samochodem sportowym z silnikiem wysokoprężnym. 3.7-litrowy silnik V6 TDI o mocy 510 KM napędza tylne koła, podczas gdy napęd elektryczny o mocy 204 KM znajduje się na przedniej osi.
Audi e-tron Vision Gran Turismo (2018)
Tym razem wykorzystano pierwszą w historii rzeczywistą pochodną cyfrowego samochodu z gry komputerowej jako „taxi torowe” w Formule E. Dwie maszyny elektryczne na tylnej osi i jedna na przedniej osi wytwarzają czysto elektryczną moc wyjściową 815 KM.
Audi e-tron FE07 (2020/21)
W 2017 r. Audi było pierwszym niemieckim producentem w Formule E. W zależności od trybu jazdy, w pełni elektryczny samochód wyścigowy rozwijał moc do 340 KM, która napędzała tylną oś, na Mistrzostwa Świata FIA Formuły E 2020/21.
Audi S1 e-tron quattro Hoonitron (2022)
W pełni elektryczny prototyp został stworzony wyłącznie na potrzeby wyścigów kaskaderskich Hoonigan Elektrikhana, prowadzonych przez legendarnego driftera Kena Blocka. Po jednym silniku elektrycznym na przedniej i tylnej osi zapewnia moc systemową 680 KM.
Audi RS Q e-tron (2023)
Pierwszy prototyp rajdowy dla niskoemisyjnej kategorii T1U FIA ma innowacyjny napęd elektryczny z konwerterem energii i akumulatorem wysokonapięciowym. Napęd elektryczny wszystkich czterech kół jest ograniczony do 369 KM./oprac. ns/
Foto: Audi
Zobacz podobne artykuły:
Nico Hülkenberg - powrót do F1
Wiadomości / Moto sport
2024.11.08
Lexus i film
Wiadomości / Wydarzenia
2024.11.03
Hyundai N i Toyota GR podczas Track Day
Wiadomości / Wydarzenia
2024.10.27
Charles Leclerc ma nowe auto
Wiadomości / News
2024.11.09
Problemy Nissana
Wiadomości / News
2024.11.08
Nico Hülkenberg - powrót do F1
Wiadomości / Moto sport
2024.11.08