Ford Mustang GTD – Z toru na ulicę
Na torze w Le Mans debiutuje najbardziej ekstremalna wersja Mustanga.
Ford nigdy nie miał w swojej ofercie takiego modelu. Jednocześnie producent nie ukrywa, że chce rzucić wyzwanie Porsche 911 GT3 RS, które pokonało tor Nürburgring w czasie zaledwie 6:49. Tymczasem przyjrzyjmy się bliżej autu, na które już wpłynęło 7500 zamówień, choć jego cena wynosi 325 000 dol.
Bez wątpienia uwagę przyciąga wyczynowa sylwetka auta, jak i jego lakier. Samochód w tej wersji otrzymał pakiet Mustang GTD Performance, obejmujący przedni pas ukształtowany aerodynamicznie dla zwiększenia docisku przedniej osi, klapy pod podwoziem i układ redukcji oporu powietrza tylnego spoilera. Aktywne elementy aerodynamiczne obniżają opór powietrza w czasie jazdy po prostej, nie zmniejszając przyczepności aerodynamicznej podczas pokonywania zakrętów. Pakiet Performance obniżył masę zestawem Lightweight, który usuwa niektóre materiały wygłuszające i dodaje efektowne 20-calowe felgi magnezowe, a także specjalnie zaprojektowany pas przedni. Pakiet Performance stanowi wyposażenie serii Carbon, ale jest dostępny dla całej gamy wersji Mustangów GTD.
„Wiele sportowych samochodów może wyróżniać się w jednej rzeczy. Aby jednak samochód mógł ustanowić rekord okrążenia na torze Nürburgring, musi być świetny we wszystkim. W pokonywaniu zakrętów, pod względem przyczepności, hamowania, przyspieszenia, nie ma ani jednego obszaru, w którym mógłby nie być doskonały” – powiedział główny inżynier Mustanga GTD, Greg Goodall. „W sportach motorowych nauczyliśmy się, jak sprawić, by Mustang GTD wyróżniał się wszędzie – od lekkiego nadwozia z włókna węglowego w każdym GTD po aktywną aerodynamikę pakietu Performance. Wszystko to z myślą o okrążeniu toru Nürburgring w czasie poniżej siedmiu minut.”
Choć Mustang GTD został pierwotnie zaprezentowany w sierpniu 2023 r, to nie ujawniono nigdy jego wnętrza. Dopiero teraz w Le Mans po raz pierwszy pokazano wnętrze GTD. Samochód otrzymał sportowe fotele Recaro, jak i jak i nową, spłaszczoną u dołu kierownicę, grubszą niż zazwyczaj i dobrze obszytą wstawkami z zamszu i skóry, z fragmentami z włókna węglowego. Wyłącznie w Mustangu GTD znajdują się przyciski na kierownicy, umożliwiające regulację sztywności zawieszenia i trybu pracy układu wydechowego, dzięki czemu kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi podczas zmiany parametrów auta na zakrętach, czy regulowania dźwięku podczas przyspieszania.
Do panelu przed obrotowym wybierakiem biegów dołączyły dwa nowe przyciski umożliwiające dostęp do strony aplikacji torowych oraz aktywację funkcji podnoszenia zawieszenia przedniej osi, co pomaga pokonywać podjazdy i przeszkody na parkingach.
Dzięki tytanowym łopatkom zmiany biegów, wykonanym w technologii druku 3D, kierowca ma również większą kontrolę nad tym, jak 8-biegowa dwusprzęgłowa przekładnia, będąca w standardzie, współpracuje z turbodoładowanym silnikiem V8 o poj. 5.2 i mocy ponad 800 KM. Łopatkom nadano wyjątkowo duży rozmiar i heksagonalny wzór. Tytan występuje także na pierścieniu wokół obrotowego wybieracza biegów.
Dodatkowy wyróżnikiem GTD jest nowy lakier Chroma Flame Mustanga GTD, niedostępny dla innych wersji i jeden z sześciu kolorów gamy, oferowanych w standardzie obok lakierów Polymimetic Gray, Race Red, Shadow Black, Frozen White i Lightning Blue.
Seria Carbon, podkreślająca wykonane z włókna karbonowego nadwozie, wyróżnia się nielakierowaną maską, dachem i tylnym panelem dachowym, a felgi (aluminiowe lub magnezowe) zyskały wykończenie Magnetite. Dostępne są także inne kolory nadwozia lub kontrastujące malowane pasy, a także zaciski hamulcowe w kolorze niebieskim Grabber Blue, czerwonym Race Red lub czarnym.
Mustang GTD otrzymał najnowszy pakiet oprogramowania. Znana z gier komputerowych technologia Unreal Engine, odpowiadająca za obsługę systemu informacyjno-rozrywkowego SYNC 4 2, zawiera nowe ekrany powitalne i pożegnalne, prezentowane na 13,2-calowym wyświetlaczu dotykowym i 12,4-calowym zestawie wskaźników, który można konfigurować według własnych potrzeb. Poza sześcioma trybami jazdy, dostępnymi w kokpicie Mustang GTD, widoczny jest motyw graficzny wskaźników Performance. Wskaźnik biegu i obrotomierz zajmują w nim centralne miejsce.
Od 13 czerwca zainteresowani kupnem modelu GTD mogą za pośrednictwem strony TheMustangGTD.com złożyć wniosek na zakup najbardziej ekstremalnego Mustanga w historii./ns/
Foto: Ford
Zobacz podobne artykuły:
Samochody Forda na dużym ekranie
Wiadomości / Ciekawostki
2025.01.18
Ford Ranger Raptor 3.0 V6 Ecoboost Twin-Turbo 292 KM 10AT e-4WD - Monstrum, czyli jazda na całego
Testy / Testy
2025.01.02
SUV Mercedes-AMG wyjechał na drogi
Prezentacje / Nowości
2024.12.12
Toyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.01.25