Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Filtr kabinowy - węglowy czy zwykły?
kalendarz 21/04 2020

Filtr kabinowy - węglowy czy zwykły?

Eksploatacja / Porady

Filtr kabinowy to jest z podstawowych elementów eksploatacyjnych w każdym samochodzie, choć kierowcy mają tendencję do zapominania o nim.

Filtr ten ma za zadanie oczyszczać powietrze przedostające się do kabiny samochodu. Wybór polega przede wszystkim na tym, jaki rodzaj filtra zastosować: węglowy czy zwykły? W obliczu coraz większego smogu w miastach i wszechobecnych zanieczyszczeń warto wiedzieć, jakie są pomiędzy nimi różnice i z czego wynikają. W zależności od konstrukcji samochodu zróżnicowany jest również dostęp do filtra, co ma znaczenie podczas wizyty w serwisie.  

Filtr kabinowy, zwany także przeciwpyłkowym, to element, o którego wymianie kierowcy notorycznie zapominają. Bagatelizowanie jego roli obniża komfort podróżowania (nieprzyjemne zapachy, parujące szyby przy zwiększonej wilgotności powietrza), ale przede wszystkim niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie. Oprócz wspomnianych zapachów i wilgoci, sprawny filtr kabinowy pozwala zapobiegać szkodliwemu oddziaływaniu drobin gumy pochodzącej ze ścierającego się ogumienia, a także kwarcu. Z punktu widzenia technicznego, niewymieniany filtr może również spowodować przeciążenie silnika dmuchawy i pogorszoną skuteczność nawiewu z kratek wentylacyjnych.

Standardowy filtr kabinowy dobrej jakości składa się z kilku warstw o odmiennej strukturze włókien. Każda z nich zatrzymuje zanieczyszczenie innego typu. Włókienne bariery wyłapują większość pyłków roślin, sadzę i kurz. Jest to szczególnie ważne w okresach wiosennym i letnim, które charakteryzują się najczęstszym występowaniem tego rodzaju zanieczyszczeń.

Drugi rodzaj filtrów to wspomniane modele z węglem aktywnym, które – poza absorbowaniem ciał stałych - dysponują specjalnie przygotowaną warstwą pochłaniającą zanieczyszczenia gazowe (głównie związki siarki i azotu, węglowodory, jak i ozon). Pomagają też w walce z nieprzyjemnymi zapachami. Filtry węglowe są droższe niż zwykłe bez dodatku aktywnego węgla, ale bez wątpienia skuteczniej oczyszczają powietrze trafiające do wnętrza pojazdu. Z tego względu są szczególnie rekomendowane alergikom, kierowcom przewożącym dzieci oraz osobom podróżującym często w korkach, w których ekspozycja na spaliny jest zdecydowanie wyższa niż normalnie.

Filtry kabinowe, zarówno zwykłe, jak również węglowe powinno wymieniać się co ok. 15 000 km lub przy okazji każdego okresowego serwisu układu klimatyzacji (raz w roku, zazwyczaj na wiosnę). Warsztatom wymiana tego typu filtra nie sprawia większego problemu, chociaż trzeba przyznać, że dostęp do niego, a tym samym pracochłonność wymiany, bywa różny. Filtry kabinowe mają różne rozmiary i kształty, dlatego dobierając filtr do danego samochodu, najlepiej posłużyć się numerem VIN lub dokładnymi danymi technicznymi samochodu.  

„Wymiana filtra kabinowego jest dosyć łatwą czynnością serwisową. W wielu samochodach japońskich filtr umieszczony jest zazwyczaj za schowkiem pasażera, dlatego w pierwszej kolejności należy go zdemontować. W autach z rodowodem niemieckim filtr przeciwpyłkowy umieszczony jest z kolei najczęściej w podszybiu. Z drugiej strony np. w wielu samochodach marki Ford filtr umieszczony jest w kolumnie środkowej, co wymaga odkręcenia pedału gazu kluczem TorxT20. Wymieniając filtr należy pamiętać o dwóch ważnych kwestiach. Na wielu produktach występuje oznaczenie strzałką, które wskazuje kierunek przepływu powietrza, a tym samym sposób umieszczenia filtra w obudowie. Sam filtr należy natomiast montować z wyczuciem, aby nie pozginać go lub wręcz nie uszkodzić, a tym samym nie obniżyć powierzchni filtrującej” – podsumowuje Agnieszka Dec, Dyr. Handlowy w firmie PZL Sędziszów, produkującej filtry.


Tagi:
filtr kabinowy, filtr kabinowy węglowy

Zobacz podobne artykuły:

Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance
kalendarz 20/01 2021

Atak zimy - kierowcy 3-krotnie częściej wzywają assistance

Finanse / Ubezpieczenia

2021.01.20

Kilkunastostopniowe mrozy i opady śniegu sprawiły, że w poniedziałek 18 stycznia br. assistance było aż o 200 proc. częściej wzywane.
Każda opona całoroczna jest zimówką
kalendarz 07/01 2021

Każda opona całoroczna jest zimówką

Warsztat / Porady

2021.01.07

Kierowcy nie wiedzą kiedy wymieniać opony i dlatego połowa nadal jeździ na letnich.
Gwarancja na opony jest od daty zakupu
kalendarz 31/12 2020

Gwarancja na opony jest od daty zakupu

Warsztat / Porady

2020.12.31

Data produkcji nie ma znaczenia.

Firmy z branży

Bokserska Auto Serwis

ul. Bokserska 1C
02-682 Warszawa
Tel.: 882 553 355
https://bokserska.com.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/

Pomoc Drogowa 24h, Warsztat samochodowy 24h

mazowieckie
ul. Spytka z Melsztyna 9A
03-672 Warszawa
Tel.: 694 900 009
http://auto-pomoc24h.com.pl/
Najnowsze artykuły:
Michelin redukuje zatrudnienie

Michelin redukuje zatrudnienie

Wiadomości / News

2021.01.22

Michelin chce w ciągu trzech lat zlikwidować we Francji do 2 300 miejsc pracy.
 Nowa Skoda Fabia – testy prototypu

Nowa Skoda Fabia – testy prototypu

Wiadomości / News

2021.01.22

Nowa Fabia w stylu studyjnego Vision RS Concept.
70 lat sportowych modeli Seata

70 lat sportowych modeli Seata

Wiadomości / Ciekawostki

2021.01.22

Od coupé o wadze zaledwie 720 kg po zaawansowane technologicznie auto miejskie o mocy 150 KM.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.