Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
FIA WTCC – 7 runda na Spa-Francorchamps
kalendarz 20/06 2014

FIA WTCC – 7 runda na Spa-Francorchamps

Wiadomości / Moto sport

W sierpniu seria wyścigów WTCC przenosi się z Europy do Argentyny.

Ostatnia europejska rywalizacja odbędzie się na torze Spa-Francorchamps, uznawanym za najpiękniejszy tego typu obiekt na świecie. W tym roku Gabriele Tarquini z zespołu Castrol Honda obchodzi 29 rocznicę swego debiutu na torze Spa, gdzie wystartuje już po raz dwudziesty. Po raz pierwszy pojawił się tam w 1985 roku, kiedy to - jako 23-latek - ukończył wyścig Formuły 3000 na czwartym miejscu, z nieznaczną stratą do podium.

- Po przejechaniu kilku okrążeń na Francorchamps poczułem się jak w domu. To było jak bardzo silne déjà vu – wspomina Gabriele Tarquini. – Nawet na niektórych włoskich torach nie czułem się tak pewnie, a przecież to na nich wychowywałem się jako kierowca. W 2007 roku tor Spa trochę się zmienił, ponieważ zmodyfikowano szykanę Bus Stop, jednak większość trasy pozostała taka sama. Ostatnio ścigałem się tu w 2005 roku i biorąc pod uwagę metamorfozę, jaką przeszły w tym czasie samochody, z pewnością będę musiał poczekać do ostatniego okrążenia jazd próbnych, żeby znów poczuć się „chez moi”!

Udział Tarquinigo w Formule 1 oraz licznych edycjach Spa 24 Hours pogłębiło wiedzę 52-letniego kierowcy na temat toru Spa. To właśnie do niego należy rekord okrążenia kwalifikacyjnego podczas Spa 24 Hours, który osiągnął w 1997 roku, prowadząc turystyczną Hondę Accord.

- Pamiętam jakby to było wczoraj. Wieczorna sesja kwalifikacyjna zbliżała się już do końca. Ponieważ na torze ruch był niewielki, a temperatura idealna, zdecydowałem się spróbować – wspomina Tarquini. – Po prostu pojechałem i wykręciłem czas 2.29,867, który dawał mi wtedy pole position. Świadkowie tego przejazdu powiedzieli mi później, że widok Accorda pokonującego zakręt Eau Rouge wywarł na nich ogromne wrażenie.

W ramach Mistrzostw FIA WTCC Tarquini zadebiutował na torze Spa w 2005 roku, zajmując czwarte miejsce w pierwszym wyścigu.

Również Tiago Monteiro, kolega Tarquiniego z Castrol Honda World Touring Car Team, zna tor Spa z występów na Mistrzostwach Francuskiej Formuły 3, oraz – podobnie jak Targuini – z udziału w serii F3000 i Formuły 1.

Mehdi Bennani jest jedynym kierowcą ze stajni Hondy, który miał szansę zapoznać się z torem Spa po zmianach, gdyż w 2009 roku brał udział w imprezie Spa 1000 km.

- Od tego czasu bardzo lubię wracać do Belgii – wyznaje marokański kierowca niezależnego zespołu Proteam Racing, który w Moskwie wywalczył znakomite, trzecie miejsce. – Tor Spa-Francorchamps pozwala na bardzo dynamiczną rywalizację, ma wiele szybkich zakrętów i częste zmiany kierunku jazdy, a do tego potrzebne jest znakomite zawieszenie i duża prędkość maksymalna. Jednak po dobrym występie w Moskwie i po postępach, które poczyniliśmy, jestem pewien, że Civic nawiąże wyrównaną walkę z innymi i znów będziemy walczyć o podium!

W przeciwieństwie do swoich kolegów z fabrycznego zespołu Hondy, Norbert Michelisz, węgierski kierowca z Zengo̎ Motorsport, w ogóle nie zna toru Spa, więc będzie to dla niego zupełnie nowe wyzwanie.

Klasyfikacja kierowców: 1. José Maria Lopez (Argentyna) 209 ; 2. Yvan Muller (Francja) 168; 3. Sébastien Loeb (Francja) 161;  4. Tiago Monteiro (Portugalia) 105; 5. Gabriele Tarquini (Włochy) 96; 6. Tom Coronel (Holandia) 74; 7. Tom Chilton (Wielka Brytania) 73; 8. Gianni Morbidelli (Włochy) 64; 9. Norbert Michelisz (Węgry) 62; 10. Mehdi Bennani (Maroko) 51; 11. Hugo Valente (Francja) 49; 12. MA Qing Hua (Chiny) 33; 13. Dusan Borkovic (Serbia) 15; 14. Rob Huff (Wielka Brytania) 13; 15. Mikhail Kozlovskiy (Rosja) 11; 16. Franz Engstler (Niemcy) 6; 17. John Filippi (Włochy) 4; 18. René Munnich (Niemcy) 3; 19. Pasquale Di Sabatino 2; James Thompson (Wielka Brytania) 2

Klasyfikcja producentów: 1. Citroën 502; 2. Honda 333; 3. Łada 165

Klasyfikacja zespołów niezależnych (Yokohama Team’s Trophy): 1. ROAL Motorsport 117; 2. Campos Racing 82; 3. Münnich Motorsport 78; 4. Zengo̎ Motorsport 66; 5. Proteam Racing 56; 6. Team Engstler 27
 

Zobacz podobne artykuły:

 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
 VW R – oddzielną marką?
kalendarz 21/04 2024

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
Najnowsze artykuły:
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.
 Druga runda WEC 2024

Druga runda WEC 2024

Wiadomości / Moto sport

2024.04.20

Na nowym dla serii włoskim torze Imola odbędzie się druga runda sezonu Długodystansowych Mistrzostw Świata FIA (WEC).