Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat Tipo II SW 1,6 MultiJet 130 KM 6MT – Rozsądna propozycja
kalendarz 19/06 2022

Fiat Tipo II SW 1,6 MultiJet 130 KM 6MT – Rozsądna propozycja

Testy / Testy / Fiat

Nie sposób zacząć inaczej. Tipo narodziło się w 1988 roku jako następca Fiata Ritmo. I na swój sposób był przełomowy. 

Włosi wreszcie zdecydowali się na cynkowanie karoserii a tylną klapę zrobili z włókna szklanego. Ba, jedna z wersji miała nawet cyfrowe wskaźniki. Do 1990 roku pojazd był tylko zgrabnym hatchbackiem. Po 1990 roku otrzymał też nadwozia: kombi i sedan. Z tym, że nie nazywał się Tipo a Tempra. W Europie, auto powstawało do 1995 roku. W Brazylii, dwa lata dłużej.

Potem, samochód odszedł do lamusa motoryzacji. Na całe 20 lat. Ale po sukcesie nostalgicznej „pięćsetki” ktoś w Fiacie postanowił powrócić do innej, z lekka zapomnianej konstrukcji. I w 2015 roku Fiata Tipo powrócił. Sukces może i nie był tak spektakularny jak w przypadku miejskiego malucha, ale produkowany w tureckiej Bursie samochód ma się na rynku całkiem nieźle. 

Budżetowe auto może się podobać
Tipo II już w założeniach miał być autem budżetowym. Ale, tani w tym konkretnym przypadku nie mogło oznaczać nieprzesadnie urodziwy i siermiężnie wyposażony czy przesadnie wyceniony. I widać, że znaleźli inną drogę niż konkurenci. Samochód wielkością zbliżony do Golfa, Focusa czy Astry, kosztuje czasem mniej niż Corsa, Polo czy Fiesta. Budżetowej wycenie towarzyszy zaskakująco bogate wyposażanie i stylowe wykończenie.

Żeby nie być gołosłownym, w standardowej wersji dostajemy „za gratis” układ klimatyzacji, system UConnect 5 z 10,5 calowym wyświetlaczem o wysokiej rozdzielczości. System jest w miarę intuicyjny, ale mnogość funkcji oraz ich rozmieszczenie na ekranie są nieco zaskakujące. Krótko mówiąc, Włosi po raz kolejny udowodnili, że udaje im się nie tylko wino, pizza i pasta. Tipo II, jak wspomniałem odniósł sukces. I to na tyle spektakularny że w 2020 doczekał się liftingu. 

Nie zagłębiając się w szczegóły: przed i po liftingu auto wygląda świetnie. Warto jednak zauważyć, że nowy, poliftowy przód „uaktualnił” i odświeżył look auta. Do tego, zamiana lamp na w pełni LED-owe poprawiła widoczność w nocy. Po raz kolejny inżynierowie i styliści w Centro Stile Fiat spisali się perfekcyjnie. Tipo jest urodziwe a do tego bardziej wstrzemięźliwe designersko niż pięćsetka. Choć wstrzemięźliwość w tym wypadku nie oznacza mniej wyraziste. Są i stylistyczne smaczki. Choćby wypukła atrapa chłodnicy czy tylne lampy 3D. A za całkiem udaną karoserią nadąża i wnętrze. Zarówno zamysł stylistyczny jak i wykonanie bardzo przemyślane. Wnętrze jest ergonomiczne i dobrze wykonane. Do tego, z co najmniej niezłych materiałów. 

Słowo o wyposażeniu
Jest ono naprawdę bogate. Już w podstawie mamy ESP, czołowe poduszki, centralny zamek z pilotem, radioodtwarzacz z gniazdami AUX i USB, elektryczne sterowanie szybami przednimi i lusterkami, kolumnę kierownicy regulowaną w dwóch płaszczyznach oraz klimatyzację manualną. Tych, których dziwi brak nawigacji informujemy, że owszem, jest. Tyle że nie w systemie pojazdu. Infotainment zawiera sprawnie działające Android Auto i Apple car Play. A w naszym telefonie mamy przecież nawigację. 

Tipo bez względu na wersje nadwoziową gwarantuje sporo przestrzeni. Ale wersja kombi czyli SW gwarantuje omalże nadmiar miejsca. Z przodu jest bardzo wygodnie. Przednie fotele nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Odpowiednia sprężystość, dostatecznie dobre trzymanie boczne i spory zakres regulacji sprawiają, że podróż jest bardzo przyjemna. Z tyłu nie brak miejsca nawet na…, nadmiar anatomii. Do tego, tylna kanapa gwarantuje wygodę trzem osobom. 

Kombi to zawsze dużo przestrzeni bagażowej. I tak jest w tym przypadku. Standardowe 550 po położeniu oparcia kanapy nagle rośnie do 1650! I to już jest więcej niż dużo! Na każdą wakacyjną eskapadę wystarczy. Jeśli dodamy do tego niski próg i spory otwór załadunkowy mamy kolejne atuty włoskiego kompaktu.

Zmiany pod maską
Lifting i normy emisji wymusiły sporo zmian pod maską. Klienci, w przypadku Tipo SW mają do wyboru 3-cylindrową, turbodoładowaną jednostkę benzynową 1.0 FireFly o mocy100 KM i 190 Nm. Momentu obrotowego oraz silnik wysokoprężny 1.6 MultiJet w dwóch wariantach mocy: 95 KM i 200 Nm oraz 130 KM i 320 Nm. Testowe auto napędzał najmocniejszy diesel, który pełną moc osiąga przy 3750 obrotach a 320 Nm momentu od 1500 obrotów. Napęd na przednie koła w testowym aucie przekazywała 6-stopniowa skrzynia manualna. W opcji jest też oczywiście skrzynia automatyczna. Osiągi? Bardzo zadowalające. Rodzinne kombi w tej konfiguracji rozpędza się do około 205 km/h a pierwsze 100 km/h pokazuje się na zegarach po około 10 sekundach. Nie ma więc powodów do narzekań. 

W dzisiejszych czasach szczególnie ważny atrybut
Ekonomicznie, lepiej niż dobrze. Dane producenta zakładaj że Tipo SW 1,6 MJ skonsumuje 5,7 litra na 100 km w cyklu miejskim, 3,9 w trasie i około 4,7 średnio. Dane z testu w zasadzie potwierdzają założenia producenta. Samochód z 50 litrowego zbiornika pobierał około 6 litrów oleju napędowego na każde 100 km w ruchu miejskim, około 4,2 w trasie i 5 litrów średnio z całego testu. Powodów do narzekań nie ma więc absolutnie!  

Na prowadzenie, zresztą też nie mam zamiaru narzekać. Jasne, że królem precyzji Tipo nie jest ale…, nikt od niego tego nie wymaga. Całkiem sprawnie wpisuje się w zakręty. Nie wychyla jakoś specjalnie nawet przy większej prędkości w ostrym łuku. Jeśli już jakieś zastrzeżenia, to do układu kierowniczego. Jedyna jego zaleta że…, jest. Nie polubiłem się z nim przez tydzień trwania testu. Jak dla mnie, zbyt mało bezpośredni i chyba nieco nerwowy. 

Jeździłem autami szybszymi, wygodniejszymi, lepiej wyposażonymi. Tylko, że kosztowały znacznie razy więcej. Czy zatem Tipo jest tani? I tak i nie. Według mnie, jest idealne wyceniony. Takie motoryzacyjne więcej, za mniej…
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
– wygląd
– cena
– wyposażenie

Wady auta:
– układ kierowniczy

Dane techniczne Fiat Tipo II SW 1,6 MultiJet 130 KM 6MT:
Wymiary (Długość/Szerokość/Wysokość/Rozstaw osi): 4571/1792/1514/2638 mm
Jednostka napędowa: turbodiesel
Pojemność silnika: 1599 cm3
Moc: 130 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy: 320 Nm przy 1500 obrotów
Rodzaj napędu: przedni
Skrzynia biegów: manualna 6-przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 10.1 s
Prędkość maksymalna: 207 km/h
Deklarowane zużycie paliwa (m./tr./śr.): 5,7/3,9/4,7 l
Zużycie w teście: 6,0/4,2/5,0 l 
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Pojemność bagażnika: 550/1650 l
Cena: 105 500 zł


Tagi:
Fiat Tipo II SW 1, 6 MultiJet 130 KM 6MT, Fiat Tipo II SW 1, 6 MultiJet 130 KM, Fiat Tipo II SW 1, 6 MultiJet, Fiat Tipo II SW, test Fiat Tipo II SW 1, 6 MultiJet 130 KM 6MT, test Fiat Tipo II SW 1, 6 MultiJet 130 KM, test Fiat Tipo II SW 1, 6 MultiJet, test Fiat Tipo II SW

Zobacz podobne artykuły:

SsangYong Tivoli 1,5 T-GDI 163 KM 6A/T – Rozsądny wybór
kalendarz 22/06 2022

SsangYong Tivoli 1,5 T-GDI 163 KM 6A/T – Rozsądny wybór

Testy / Testy

2022.06.22

Zaprawdę nie wiem która to już próba zaistnienia niszowej koreańskiej marki na polskim rynku. Wydaje się jednak, że tym razem będzie udana.
Volvo V90 Cross Country B5 AWD diesel Mild Hybrid 249 KM A/T - Prekursor
kalendarz 22/06 2022

Volvo V90 Cross Country B5 AWD diesel Mild Hybrid 249 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.06.22

Duże, podwyższane kombi pojawiło się na rynku w 1997 roku. Rynek przyjął je z entuzjazmem.  Auto okazało się na tyle popularne, że pomysł szybko skopiowały Audi i Mercedes.
Ford Puma 1,0 EcoBoost MHEV 155 KM MT6 AWD  - Sposób na crossovera
kalendarz 22/06 2022

Ford Puma 1,0 EcoBoost MHEV 155 KM MT6 AWD  - Sposób na crossovera

Testy / Testy

2022.06.22

Wszyscy fani Forda Pumy/Cougara przeżyli w swoim czasie prawdziwy wstrząs. Ford postanowił odświeżyć starą nazwę, ale już nie sam koncept. Efekt jest zadziwiający. Z coupé nagle zrobił się crossover. Pierwsze wizualizacje wsk...
Najnowsze artykuły:
 BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

BP Polska od lipca rusza z ofertą wakacyjną

Wiadomości / Gorące tematy

2022.07.04

Dla klientów indywidualnych zniżki sięgają do 30 groszy na litrze paliwa.
Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Mazda 787B gościem Le Mans Classic 2022

Moto fanatyk

2022.07.03

Mazda 787B napędzana czterowirnikowym silnikiem Wankla została pierwszym japońskim samochodem, który wygrał 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r.
Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Audi 80 zadebiutowało 50 lat temu

Wiadomości / Ciekawostki

2022.07.02

W 1972 r. pojawiło się Audi 80 od razu otrzymując tytuł „Car of the Year – Samochodem Roku”.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.