Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat Mefistofele - bohater 125-lecia Fiata
kalendarz 28/07 2024

Fiat Mefistofele - bohater 125-lecia Fiata

Moto fanatyk / Fiat

Potężny Mefistofele ma na swoim koncie rekord prędkości ustanowiony 100 lat temu.

Z okazji obchodów 125. rocznicy powstania Fiata oraz 100. rocznicy pobicia rekordu prędkości 234,98 km/h przez kultowego Mefistofelesa, Historyczne Centrum Fiata przygotowało specjalne atrakcje dla odwiedzających. Wśród nich m in. konferencja „Mefistofele i rekordowe samochody z silnikami lotniczymi” z wystąpieniami ekspertów branżowych i naukowców. Ponadto wystawa poświęcona pojazdowi wyścigowemu, a także wycieczki z przewodnikiem, pozwalające poznać historię „diabolicznego” samochodu zbudowanego w 1923 r. przez Ernesta Eldridge'a.

Wszystko zaczęło się od zakupu przez brytyjskiego entuzjastę wyścigów samochodowych Fiata SB4 z 1908 r., auta wyścigowego kończącego jego karierę wyścigową, aby według jego wyobraźni i pionierskiej filozofii uczynić z niego samochód bijący rekordy. W rzeczywistości zmodyfikowano go poprzez wydłużenie podwozia i wyposażenie go w silnik lotniczy Fiat A12 (typ „A-12 Bis”) przekształcony tak, aby osiągał moc 320 KM przy 1800 obr./min. Przydomek „Mefistofeles” nadała mu prasa, zachwycona jego wyjątkowymi występami i piekielnym przejazdem: „...samochód rośnie i szybko znów znika wśród kurzu i płomieni”.

Mefistofeles po raz pierwszy pojawił się na torze w czerwcu 1923 r. w Brooklands, gdzie udało mu się rozpędzić do 195 km/h. Na 7-kilometrowym odcinku drogi zamierzano pobić rekord prędkości na lądzie (wynoszący wówczas 215 km/h). Mefistofeles pobił wszystkich rywali, rozpędzając się do 241 km/h, ale… rekordu nie uznano, ponieważ samochód nie posiadał wstecznego biegu (wymaganego regulaminem). Eldridge szybko ściągnął do Francji części potrzebne do przebudowy skrzyni biegów i po niecałym tygodniu wystartował 12 lipca 1924 r., Czerwony samochód wyścigowy w Arpajon (Francja) osiągnął na długiej prostej prędkość 234,98 km/h, ustanawiając światowy rekord prędkości. Rekord Eldridge’a pozostał wyjątkowy, ponieważ był to ostatni lądowy rekord prędkości ustanowiony na zwykłej  drodze, a nie na specjalnie przygotowanym torze.

Eldridgeowi udało się pobić kolejne trzy rekordy w 1925 r. w Montlhery: w biegu na 5 i 10 km z prędkością ponad 200 km/h oraz w biegu na 5 mil z prędkością 206 km/h.

Zakupiony w 1969 r. przez prawnika Giovanniego Agnelli od spadkobierców Eldridge'a, dziś ten wyjątkowy egzemplarz jest przechowywany w Centrum Historycznym Fiat i po starannej i pracochłonnej renowacji wrócił do idealnego stanu./oprac.ns/

źródło: Fiat


Tagi:
Fiat, Fiat Mefistofele, Fiat Mefistofele rekord prędkości, Ernest Eldridge

Zobacz podobne artykuły:

Maserati podczas ICE w St. Moritz
kalendarz 20/02 2025

Maserati podczas ICE w St. Moritz

Wiadomości / Wydarzenia

2025.02.20

Podczas tegorocznego wydarzenia, włoska marka zaprezentuje dwie nowości.
Trenuj jazdę terenową z Jeepem
kalendarz 20/02 2025

Trenuj jazdę terenową z Jeepem

Moto fanatyk

2025.02.20

Kolejna edycja Jeep Academy – off-roadowej szkoły Jeepa.
Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko
kalendarz 11/02 2025

Audi Tradition 2025 - rajdy, wyścigi i nie tylko

Moto fanatyk

2025.02.11

W tym roku Audi będzie obecne podczas licznych wydarzeń i będzie świętować kilka ważnych rocznic.
Najnowsze artykuły:
Kajetanowicz na mecie Rajdu Safari

Kajetanowicz na mecie Rajdu Safari

Wiadomości / Moto sport

2025.03.24

Kajetanowicz i Szczepaniak poza podium.
Lexus Surf LX Concept - Jedyny taki dla surferów

Lexus Surf LX Concept - Jedyny taki dla surferów

Prezentacje / Concept Cars

2025.03.22

Największy terenowy Lexus ma prawdziwie surferskie przeznaczenie.
Alfa Romeo – koniec z silnikami benzynowymi?

Alfa Romeo – koniec z silnikami benzynowymi?

Wiadomości / News

2025.03.21

Plany elektryfikacji aut tej marki zostały odsunięte, ale…