Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat 500X 1,4 MultiAir AT9 AWD Cross Plus – Prawie…
kalendarz 27/04 2018

Fiat 500X 1,4 MultiAir AT9 AWD Cross Plus – Prawie…

Testy / Fiat

Jest prawie offroaderem. Prawie, bo pomimo napędu 4x4 i sporego prześwitu nie ma aż takich właściwości terenowych jak jego brat, Jeep Renegade.

Zdziwieni? A tak, właśnie Jeep Renegade. To z Baby Jeepem; Fiat 500X dzieli płytę podłogową, zawieszenie i mechatronikę. Z resztą rodziny Fiata, łączy go z kolei design. 500X to po trosze 500L i tyska „pięćsetka” tyle, że w większej skali.

Auto ma ujmującą powierzchowność
Gdyby prof. Ferdynand Porsche nie oparł już kiedyś kształtu karoserii na wyglądzie kropli wody, teraz zrobiliby to Włosi. A ci podeszli do tematu po mistrzowsku. Leciutko przestylizowali przód z 500L, dopieścili tył „zwykłej” pięćsetki i podnieśli nieco całe auto. Niewiele? Może i niewiele, ale jaki efekt! Do tego wysmakowane detale. Jak choćby plastiki na nadkolach podkreślające, że auto da sobie radę  tam, gdzie sołtys zwinął asfalt. Lampy tylne, podobne nieco do tych z Mini Countrymana i jeszcze gustowny spojler nad tylną klapą…

500X to tak trochę duża 500-tka
Dlatego wnętrza tych aut mają podobny klimat. Ale, pomimo tego że jak to w rodzinie, wykorzystano te same zegary, wyświetlacz komputera czy sterowanie klimatyzacją, zmontowano to tak, że kokpit nie wygląda jak mniej lub bardziej udany klon. Ilość miejsca, w sumie wystarczająca. Dwa wygodne fotele i kanapa, która pozwala na komfortową podróż dla dwóch dorosłych osób. No, powiedzmy, prawie komfortową. Schodząca dość zdecydowanie ku dołowi linia dachu 500X pięknie wygląda z zewnątrz, ale ogranicza pasażerom kanapy przestrzeń nad głową.

Bagażnik auta, z gatunku tych oszczędnych. 350litrów, to wprawdzie standard ale… Kiedy zamówimy pełne koło zapasowe, nagle przestrzeń bagażowa zmniejszy się do około 130 litrów. A to już wielkość ”godna” miejskiego auta segmentu A, a nie crossovera segmentu B. Nawet po złożeniu kanapy przestrzeń bagażowa nie powala. 1000 litrów, to taki „niższy middle clas”

Dwa po trzy
Pod maską crossovera z koncernu Fiat Spa może pracować 6 różnych jednostek napędowych. Trzy, to diesle, trzy kolejne, motory benzynowe. My, trafiliśmy na benzynowego 1,4 MultiAir o mocy 170 KM. Jednostka osiąga pełną moc przy 5500 obrotach, a maksymalny moment obrotowy; 250 Nm od 2500 obrotów. Motor jest bardzo dynamiczny. Pierwszą samochód  „rozmienia” w 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Jak na crossovera – wyniki lepiej niż zacne. Spalanie nas zaskoczyło. Dodam, że bardzo pozytywnie. Dane techniczne obiecują 8,5 w mieście, 5,7 w trasie i 6,7 średnio. W redakcyjnym teście auto skonsumowało średnio około 7 litrów. W mieście – 8,3, czyli… mniej niż podaje producent. Naszym zdaniem to wynik fantastyczne.

Auto jest klasycznym crossoverem
Pewnie dla nikogo nie będzie skoczniem, jeżeli skonstatuję, że układ jezdny 500X AWD zestrojono sztywno. Zawieszenie pracuje bardzo dobrze, ale tylko na równych drogach zapewnia komfort podróżowania. Na drogach, które nie odczuły jeszcze dobrej zmiany jest, oględnie mówiąc mało sprężysty. Nie, żeby podróż był traumatycznym przeżyciem, ale niektóre pojazdy konkurencji potrafią być bardziej… delikatne. Za to komfort akustyczny jest zdecydowanie najwyższy w klasie. Fiatowski crossover zaskoczył nas ciszą w kabinie. Nawet przy prędkościach autostradowych nie ma powodu do narzekań. A pracę zawieszenia na dołach raczej czujemy jak słyszymy. Układ kierowniczy jest w miarę precyzyjny i bezpośredni. Na krętej drodze 500X zachowuje się dość pewnie. Bezproblemowo wpisuje się w ciasne zakręty. I nieźle z nich wyjeżdża. Jego nadwozie, nawet w ostrych łukach, prawie się nie przechyla.

W bliźniaczym Renegade jazdę w terenie wspiera system Selec Terrain. W 500X AWD pracuje nieco prostszy Drive Mood Selektor. Układ wpływa na pracę silnika, skrzyni biegów, napędu na cztery koła oraz układu kierowniczego i ESP. Dostępne są trzy ustawienia: "Auto", "Sport" i "Traction". Pierwsze powstało z myślą o codziennej eksploatacji. Udostępnia ono kierowcy 9 biegów, dbając jednocześnie o jak najmniejsze zużycie paliwa. W "Sporcie" silnik na gaz reaguje spontanicznie, a automat oferuje jedynie 8 biegów. Podobnie jest w trybie "Traction", który sprawdza się na luźnych nawierzchniach. Właśnie w tym trybie, dołącza się napęd tylnej osi. Może i w terenie nie sprawdza się to jakoś specjalnie, ale w codziennej jeździe na śliskiej nawierzchni i owszem. Elektronika w odpowiednim momencie decyduje, że trzeba wspomóc kierowcę. Muszę przyznać, że auto poradziło sobie także na niegłębokim wprawdzie, ale lepkim błocku. Warunek sine qua non, odpowiednio wczesne włącznie systemu. Kiedy już ugrzęźliśmy, może nie wystarczyć i sprawdzi się stara zasada, że im auto bardziej terenowe tym dalej musi po nie jechać traktor…

Układ napędowy wspiera dzielnie automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. I naprawdę jest rewelacyjna. Aż 9 biegów daje silnikowi pole do popisu. Można jednak wyczuć, że urządzenie lubi wysoko „ciągnąć” i biegi i obroty. Dla lepszej dynamiki warto więc czasem samemu pobawić się łopatkami. Szczególnie przy wyprzedzaniu więcej jak jednego TIR-a.

500X AWD to bardzo udane auto. I to nie tylko na tle innych modeli włoskiego producenta. Stylowe nadwozie, ładne wnętrze, napęd na cztery koła sprawiają, że auto wybija się ponad konkurencję. I ma tylko jedna wadę. Księgowi Fiata przesadzili, wyceniając go. Szczególnie lepiej wyposażone wersje kosztują… dużo za dużo.
Paweł Pusz

Zalety auta:
- niezłe właściwości terenowe
- wygląd auta i design wnętrza
- jakość wykończenia

Wady auta:
- cena

Podstawowe parametry techniczne Fiata 500X 1,4 MultiAir AT9 AWD Cross Plus:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4248/1796/1620/2580
Silnik: benzynowy wspomagany turbiną
Pojemność:1368 cm3
Moc maksymalna: 170KM przy  5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 2500 obr./min
Napęd: 4X4
Skrzynia: automatyczna, dwusprzęgłowa, 9-przełożeniowa
Osiągi (0-100 km/h): 8,6
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 8,5/5,7/6,7
Pojemność zbiornika paliwa: 48l
Pojemność bagażnika: 350/1000
Ceny: od 67,9 tys. złotych


Tagi:
Fiat 500X, 500X, test Fiat, test Fiat 500X, Fiata 500X 1, 4 MultiAir AT9, Fiata 500X 1, 4 MultiAir , 1, 4 MultiAir , testy aut, auta nowe, nowe auta

Zobacz podobne artykuły:

„Noc Cudów” w salonach FCA
kalendarz 17/06 2020

„Noc Cudów” w salonach FCA

Wiadomości / News

2020.06.17

W dniach 18 i 19 czerwca br. odbędzie się „Noc Cudów”, największa w roku wyprzedaż w salonach marek Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Abarth.
Fiat Tipo jako SUV?
kalendarz 14/06 2020

Fiat Tipo jako SUV?

Wiadomości / News

2020.06.14

Włoski producent rozważa wprowadzenie kompaktowego SUV-a, który będzie jednocześnie uzupełniał gamę Tipo.
Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo 163 KM 6MT FWD – Japoński oryginał
kalendarz 10/06 2020

Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo 163 KM 6MT FWD – Japoński oryginał

Testy / Testy

2020.06.10

Kilka lat temu Mitsubishi zaszokowało decyzja o definitywnym pożegnaniu z sedanami, hatchbackami i kombi. Z oferty a wcześniej z taśm produkcyjnych wypadły Lancer i Galant. Firma przestawiła się w całości na SUV-y, crossovery...
Najnowsze artykuły:
Bezpieczne podróżowanie w wakacje  - porady Kajetana Kajetanowicza

Bezpieczne podróżowanie w wakacje - porady Kajetana Kajetanowicza

Warsztat / Porady

2020.07.02

Choć pandemia koronawirusa mogła pokrzyżować plany wyjazdowe wielu osobom, to na drogach i tak możemy spodziewać się dużego ruchu.
Autonomiczne i uzbrojone pojazdy wkraczają na pola walki

Autonomiczne i uzbrojone pojazdy wkraczają na pola walki

Wiadomości / Gorące tematy

2020.07.02

Będą patrolować granice na lądzie, morzu i w powietrzu.
Nowy punkt dealerski na motoryzacyjnej mapie Warszawy – Toyota Professional Wesoła (material promocyjny)

Nowy punkt dealerski na motoryzacyjnej mapie Warszawy – Toyota Professional Wesoła (material promocyjny)

Używane

2020.07.02

Jest na motoryzacyjnej mapie Warszawy  nowy obiekt, który świadczy kompleksowe usługi z zakresu branży motoryzacyjnej. Tym obiektem jest Toyota Professional Wesoła, znajdujący się w dogodnej lokalizacji przy Trakcie Brzeskim ...

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.