Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat 500X 1,4 MultiAir AT9 AWD Cross Plus – Prawie…
kalendarz 27/04 2018

Fiat 500X 1,4 MultiAir AT9 AWD Cross Plus – Prawie…

Testy / Fiat

Jest prawie offroaderem. Prawie, bo pomimo napędu 4x4 i sporego prześwitu nie ma aż takich właściwości terenowych jak jego brat, Jeep Renegade.

Zdziwieni? A tak, właśnie Jeep Renegade. To z Baby Jeepem; Fiat 500X dzieli płytę podłogową, zawieszenie i mechatronikę. Z resztą rodziny Fiata, łączy go z kolei design. 500X to po trosze 500L i tyska „pięćsetka” tyle, że w większej skali.

Auto ma ujmującą powierzchowność
Gdyby prof. Ferdynand Porsche nie oparł już kiedyś kształtu karoserii na wyglądzie kropli wody, teraz zrobiliby to Włosi. A ci podeszli do tematu po mistrzowsku. Leciutko przestylizowali przód z 500L, dopieścili tył „zwykłej” pięćsetki i podnieśli nieco całe auto. Niewiele? Może i niewiele, ale jaki efekt! Do tego wysmakowane detale. Jak choćby plastiki na nadkolach podkreślające, że auto da sobie radę  tam, gdzie sołtys zwinął asfalt. Lampy tylne, podobne nieco do tych z Mini Countrymana i jeszcze gustowny spojler nad tylną klapą…

500X to tak trochę duża 500-tka
Dlatego wnętrza tych aut mają podobny klimat. Ale, pomimo tego że jak to w rodzinie, wykorzystano te same zegary, wyświetlacz komputera czy sterowanie klimatyzacją, zmontowano to tak, że kokpit nie wygląda jak mniej lub bardziej udany klon. Ilość miejsca, w sumie wystarczająca. Dwa wygodne fotele i kanapa, która pozwala na komfortową podróż dla dwóch dorosłych osób. No, powiedzmy, prawie komfortową. Schodząca dość zdecydowanie ku dołowi linia dachu 500X pięknie wygląda z zewnątrz, ale ogranicza pasażerom kanapy przestrzeń nad głową.

Bagażnik auta, z gatunku tych oszczędnych. 350litrów, to wprawdzie standard ale… Kiedy zamówimy pełne koło zapasowe, nagle przestrzeń bagażowa zmniejszy się do około 130 litrów. A to już wielkość ”godna” miejskiego auta segmentu A, a nie crossovera segmentu B. Nawet po złożeniu kanapy przestrzeń bagażowa nie powala. 1000 litrów, to taki „niższy middle clas”

Dwa po trzy
Pod maską crossovera z koncernu Fiat Spa może pracować 6 różnych jednostek napędowych. Trzy, to diesle, trzy kolejne, motory benzynowe. My, trafiliśmy na benzynowego 1,4 MultiAir o mocy 170 KM. Jednostka osiąga pełną moc przy 5500 obrotach, a maksymalny moment obrotowy; 250 Nm od 2500 obrotów. Motor jest bardzo dynamiczny. Pierwszą samochód  „rozmienia” w 8,6 sekundy, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Jak na crossovera – wyniki lepiej niż zacne. Spalanie nas zaskoczyło. Dodam, że bardzo pozytywnie. Dane techniczne obiecują 8,5 w mieście, 5,7 w trasie i 6,7 średnio. W redakcyjnym teście auto skonsumowało średnio około 7 litrów. W mieście – 8,3, czyli… mniej niż podaje producent. Naszym zdaniem to wynik fantastyczne.

Auto jest klasycznym crossoverem
Pewnie dla nikogo nie będzie skoczniem, jeżeli skonstatuję, że układ jezdny 500X AWD zestrojono sztywno. Zawieszenie pracuje bardzo dobrze, ale tylko na równych drogach zapewnia komfort podróżowania. Na drogach, które nie odczuły jeszcze dobrej zmiany jest, oględnie mówiąc mało sprężysty. Nie, żeby podróż był traumatycznym przeżyciem, ale niektóre pojazdy konkurencji potrafią być bardziej… delikatne. Za to komfort akustyczny jest zdecydowanie najwyższy w klasie. Fiatowski crossover zaskoczył nas ciszą w kabinie. Nawet przy prędkościach autostradowych nie ma powodu do narzekań. A pracę zawieszenia na dołach raczej czujemy jak słyszymy. Układ kierowniczy jest w miarę precyzyjny i bezpośredni. Na krętej drodze 500X zachowuje się dość pewnie. Bezproblemowo wpisuje się w ciasne zakręty. I nieźle z nich wyjeżdża. Jego nadwozie, nawet w ostrych łukach, prawie się nie przechyla.

W bliźniaczym Renegade jazdę w terenie wspiera system Selec Terrain. W 500X AWD pracuje nieco prostszy Drive Mood Selektor. Układ wpływa na pracę silnika, skrzyni biegów, napędu na cztery koła oraz układu kierowniczego i ESP. Dostępne są trzy ustawienia: "Auto", "Sport" i "Traction". Pierwsze powstało z myślą o codziennej eksploatacji. Udostępnia ono kierowcy 9 biegów, dbając jednocześnie o jak najmniejsze zużycie paliwa. W "Sporcie" silnik na gaz reaguje spontanicznie, a automat oferuje jedynie 8 biegów. Podobnie jest w trybie "Traction", który sprawdza się na luźnych nawierzchniach. Właśnie w tym trybie, dołącza się napęd tylnej osi. Może i w terenie nie sprawdza się to jakoś specjalnie, ale w codziennej jeździe na śliskiej nawierzchni i owszem. Elektronika w odpowiednim momencie decyduje, że trzeba wspomóc kierowcę. Muszę przyznać, że auto poradziło sobie także na niegłębokim wprawdzie, ale lepkim błocku. Warunek sine qua non, odpowiednio wczesne włącznie systemu. Kiedy już ugrzęźliśmy, może nie wystarczyć i sprawdzi się stara zasada, że im auto bardziej terenowe tym dalej musi po nie jechać traktor…

Układ napędowy wspiera dzielnie automatyczna, dwusprzęgłowa skrzynia biegów. I naprawdę jest rewelacyjna. Aż 9 biegów daje silnikowi pole do popisu. Można jednak wyczuć, że urządzenie lubi wysoko „ciągnąć” i biegi i obroty. Dla lepszej dynamiki warto więc czasem samemu pobawić się łopatkami. Szczególnie przy wyprzedzaniu więcej jak jednego TIR-a.

500X AWD to bardzo udane auto. I to nie tylko na tle innych modeli włoskiego producenta. Stylowe nadwozie, ładne wnętrze, napęd na cztery koła sprawiają, że auto wybija się ponad konkurencję. I ma tylko jedna wadę. Księgowi Fiata przesadzili, wyceniając go. Szczególnie lepiej wyposażone wersje kosztują… dużo za dużo.
Paweł Pusz

Zalety auta:
- niezłe właściwości terenowe
- wygląd auta i design wnętrza
- jakość wykończenia

Wady auta:
- cena

Podstawowe parametry techniczne Fiata 500X 1,4 MultiAir AT9 AWD Cross Plus:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4248/1796/1620/2580
Silnik: benzynowy wspomagany turbiną
Pojemność:1368 cm3
Moc maksymalna: 170KM przy  5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm przy 2500 obr./min
Napęd: 4X4
Skrzynia: automatyczna, dwusprzęgłowa, 9-przełożeniowa
Osiągi (0-100 km/h): 8,6
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnio): 8,5/5,7/6,7
Pojemność zbiornika paliwa: 48l
Pojemność bagażnika: 350/1000
Ceny: od 67,9 tys. złotych


Tagi:
Fiat 500X, 500X, test Fiat, test Fiat 500X, Fiata 500X 1, 4 MultiAir AT9, Fiata 500X 1, 4 MultiAir , 1, 4 MultiAir , testy aut, auta nowe, nowe auta

Zobacz podobne artykuły:

Dacia Lodgy Laureate 1,6 SCe LPG 100 KM – Cena czyni cuda?
kalendarz 24/04 2019

Dacia Lodgy Laureate 1,6 SCe LPG 100 KM – Cena czyni cuda?

Testy / Testy

2019.04.24

Reaktywacja marki Dacia była prawdziwym majstersztykiem.
Rajd Pandy 2019 - Panda Cross mistrzem pustyni
kalendarz 07/04 2019

Rajd Pandy 2019 - Panda Cross mistrzem pustyni

Wiadomości / Moto sport

2019.04.07

3000 km, siedem etapów i 400 załóg z całego świata.
Pół miliona Fiatów Tipo
kalendarz 01/04 2019

Pół miliona Fiatów Tipo

Wiadomości / News

2019.04.01

W niespełna 3 lata od chwili wprowadzenia na rynek powstał egzemplarz z numerem nadwozia 500000.
Najnowsze artykuły:
Wielkanoc 2019 na drogach

Wielkanoc 2019 na drogach

Wiadomości / News

2019.04.24

Podczas tegorocznych Świąt Wielkanocnych doszło do 281 wypadków, śmierć poniosło 38 osób, a rannych zostało 308.
Ott Tänak przed Rajdem Argentyny

Ott Tänak przed Rajdem Argentyny

Wiadomości / Moto sport

2019.04.24

Wszyscy kierowcy zespołu Toyoty odnosili sukcesy w Argentynie, ale tylko Tänak jako kierowca Yarisa WRC.
Ile kosztuje tydzień parkingu na polskich lotniskach?

Ile kosztuje tydzień parkingu na polskich lotniskach?

Wiadomości / News

2019.04.23

Każdy podróżujący przed urlopem musi zdecydować o tym, jak dojechać na lotnisko - niektórzy angażują w to swoją rodzinę, inni zamawiają taksówkę lub korzystają z transportu publicznego.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.