Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT – Coś elektrycznego
kalendarz 24/01 2022

Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT – Coś elektrycznego

Testy / Testy / Fiat

Można zaryzykować twierdzenie, że Włosi przespali początki elektromobilizacji. Fiat do niedawna nie miał w ofercie nawet miękkiej hybrydy. Na szczęście, włodarze włoskiego giganta w porę się połapali. Elektryfikację gamy zaczęli od Fiata 500. Hybrydowa „pięćsetka” wygląda tak, jak każda inna „pięćsetka”. Ale, ma wreszcie to coś. Konkretnie, coś elektrycznego…

O samym aucie, a konkretnie wyglądzie w zasadzie nie ma o czym mówić. 500 Hybrid wygląda tak jak każda inna „pięćsetka”. Różnica, to logo na słupku, napis Hybrid pod prawą, tylna lampą i kolor. Także we wnętrzu nic się nie zmieniło. Jedynie na głównym zegarze pojawiły się wskaźniki naładowania akumulatora układu hybrydowego i sugerujący zmianę biegu na bieg neutralny. Nowe, tylko pod maską i podłogą bagażnika.

Fiat do napędu pojazdów hybrydowych przeznaczył nowy, wolnossący 3-cylindrowy, litrowy motor z serii FireFly. Jednostka generuje 70 KM i 92 Nm momentu obrotowego. Bezpośrednio na silniku zamontowano tak zwany Belt Starter Generator. Czym jest BSG? Po prostu silnikiem elektrycznym, który umożliwia odzyskiwanie energii podczas wytracania prędkości i hamowania. Odzyskana energia jest magazynowana w umieszczonym pod fotelem kierowcy akumulatorze 11-woltowym. W praktyce mniejsze zużycie i emisja tlenków węgla następuje wtedy, gdy system e-ASIST rozdzieli moment obrotowy na oba silniki. 

Podczas zwalniania na włączonym biegu BSG ładuje oba akumulatory: litowy i tradycyjny. W momencie zwolnienia pedału gazu, układ działa podobnie, jak w normalnym aucie hamowanie silnikiem. Ładowanie akumulatorów następuje też w czasie hamowania hamulcem tradycyjnym. Inaczej działa też system Start&Stop. Zazwyczaj uruchamia się, kiedy stoimy. W miękkiej hybrydzie, gdy jeszcze jedziemy. Dzięki systemowi zwiększa się sprawność auta, obniża spalanie i emisja. Kolejna różnica, to działanie S&S. Otóż, po wyłączeniu silnika termicznego ponowne uruchomienie odbywa się przy pomocy silnika elektrycznego a nie rozrusznika.

Ekonomicznie

Żeby być oszczędnym, trzeba nauczyć się techniki jazdy. Otóż wydajniejsze od hamowania silnikiem jest używanie zwykłego hamulca i tak zwanego biegu neutralnego, czyli jazdy na luzie. Jeśli prędkość spada poniżej 30 km/h BSI proponuje przełączenie na luz. Pozwala to na tak zwane żeglowanie, które zasadniczo ogranicza spalanie, a więc i emisję szkodliwych gazów. A kiedy układ „poczuje” potrzebę uruchomienia jednostki spalinowej, zasugeruje jaki bieg wrzucić. Proste i co ważne działa! W porównaniu z silnikiem 1.2 litra o mocy 69 KM hybrydowa „pięćsetka” emituje o 19 proc. mniej CO2. Spalanie także spadło. Fiat 500 z motorem 1,2 do wyjątkowo oszczędnych nie należał. Litrówka to nowa jakość. Teoretycznie, gdy system działa auto zadowala się około 3,5 litrami na 100 km. W naszym teście, w cyklu miejskim, kiedy system hybrydowy działał „pięćsetka” pobierała ze zbiornika około 4 litrów. W trasie, 5,3 litra. Średnia z testu, to około 5 litrów. Ciekawostka, to skrzynia biegów. Fiat nie zdecydował się ani na zwykły ani bezstopniowy automat. Moc na przednie koła przenosi sześciobiegowa skrzynia manualna! Dodatkowo, skrzynia została zamontowana niżej, dzięki czemu udało się obniżyć środek ciężkości. 

Jak system działa w praktyce? 
Według mnie bardzo sprawnie. Auto jest naprawdę dynamiczne. Nie mam zastrzeżeń do kultury pracy zespołu napędowego. Pomimo trzech cylindrów, nie ma tak męczących kierowcę wibracji. 70 KM plus mikrohybryda zapewniają w ruchu miejskim zaskakująco dobra dynamikę. Oczywiście, w trasie już tak fajnie nie jest. Po prostu auto miejskie wsparte układem hybrydowym pozostanie autem miejskim!
Do prowadzenia auta też zastrzeżeń nie mam. Powiem tak, hybrydowa 500 prowadzi się lepiej niż niezelektryzowany kuzyn. Wszystko za sprawą ciężkiej baterii i niżej zamontowanej skrzyni biegów. Auto ma obniżony środek ciężkości i to naprawdę czuć. Do tego, sztywniejsze nieco amortyzatory. To wszystko zapewnia nieco bardziej sportowe odczucia w czasie prowadzenia. 

Pojazdy dostosowywane do zasilania hybrydowego mają zazwyczaj okrojone przez baterie kokpity lub przestrzeń bagażową. Inżynierom z Fiata udało się pomieścić baterię o pojemności 1kWh tak, aby ani kabina ani nieduży - 185 litrowy bagażnik nie straciły cennych litrów. Innymi słowy, w kabinie pomieści się dwie dorosłe osoby i dwójka dzieci. Typowy standard miejski. 

Każda „pięćsetka” ma niepodrabialny styl. Mikst nostalgii z nowoczesnością. 500 Hybrid, czyli Fiat dyskretnie zelektryfikowany jest identyczny jak jego tylko spalinowy kuzyn. I do tego niewiele droższy od klasycznej „pięćsetki”. Za to w mieście, oszczędniejszy. I wróżymy mu sukces…
MOTOTRENDY.PL

Zalety auta:
– wygląd
– cena
– kultura pracy jednostki

Wady auta:
– zbyt wysokie spalanie w ruchu pozamiejskim

Podstawowe dane techniczne Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1,0 70 KM 6MT:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 3571/1627/1488/2300 mm
Silnik: benzynowy wsparty układem mikrohybrydowym
Moc maksymalna: 102 KM/5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy:101Nm przy 3000 obr./min
Napęd: przedni
Skrzynia: manualna 6 przełożeń
Osiągi (0-100 km/h): 13,8 s
Prędkość maksymalna: 167 km/h
Deklarowane średnie zużycie paliwa: 3,5 l
Pojemność bagażnika: 185/625 l
Cena: od 53 500 zł


Tagi:
Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1, 0 70 KM 6MT, Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1, 0 70 KM, Fiat 500 Hybrid, test Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1, 0 70 KM 6MT, test Fiat 500 Hybrid Launch Edition 1, 0 70 KM, test Fiat 500 Hybrid

Zobacz podobne artykuły:

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor
kalendarz 21/05 2022

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.05.21

Nissan to w zasadzie prekursor elektromobilności. Jasne, że przed Japończykami kilka firm miało pojazdy typu BEV (Battery Electric Vehicle) w portfolio. Ale tylko Nissan Leaf przetrwał próbę czasu.
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 
kalendarz 20/05 2022

Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Testy / Testy

2022.05.20

Zadanie, jakie dostali do wykonania styliści: Ken Sahara i Akinori Myoui wydawało się zbyt karkołomne. Stworzyć nowoczesne auto elektryczne nawiązujące do pierwszej generacji Civica. Obaj panowie stanęli na wysokości zadania....
Suzuki Ignis 1,2 Hybrid Dual Jet 83 KM 2WD CVT – Miejski oryginał
kalendarz 18/05 2022

Suzuki Ignis 1,2 Hybrid Dual Jet 83 KM 2WD CVT – Miejski oryginał

Testy / Testy

2022.05.18

Mały crossover ze stajni Suzuki pojawił się w Europie w 2000 roku. Był swoistym suplementem dla bardzo terenowego modelu Jimny.
Najnowsze artykuły:
Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Nissan Leaf e+ 62 kWh 218 KM A/T - Prekursor

Testy / Testy

2022.05.21

Nissan to w zasadzie prekursor elektromobilności. Jasne, że przed Japończykami kilka firm miało pojazdy typu BEV (Battery Electric Vehicle) w portfolio. Ale tylko Nissan Leaf przetrwał próbę czasu.
Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Diesel tak samo ekologiczny jak samochód z napędem elektrycznym?

Warsztat / Eksploatacja

2022.05.21

Do analizy porównawczej przyjęto nominalną żywotność pojazdu wynoszącą 16 lat i całkowity przebieg 240000 km.
Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Honda e BEV 154 KM 35,5 kWh AT – Czy oryginalność wystarczy? 

Testy / Testy

2022.05.20

Zadanie, jakie dostali do wykonania styliści: Ken Sahara i Akinori Myoui wydawało się zbyt karkołomne. Stworzyć nowoczesne auto elektryczne nawiązujące do pierwszej generacji Civica. Obaj panowie stanęli na wysokości zadania....

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.