
Festiwal VW Golfa GTI
40 Golfów GTI wszystkich ośmiu generacji wyjedzie na tor Nürburgring.
Zbliża się wyjątkowy weekend GTI - 20 czerwca, podczas 24-godzinnego wyścigu ADAC na torze Nürburgring, VW zaprezentuje najmocniejszego Golfa GTI. Szczegóły wciąż pozostają tajemnicą. Na razie wiadomo, że jubileuszowy model został przygotowany specjalnie na 50. urodziny Golfa GTI w przyszłym roku. Ta specjalna wersja będzie jednym z elementów świętowania wyjątkowego dla GTI roku. Ponadto na starcie 24-godzinnego wyścigu na torze Nürburgring staną dwa wyjątkowe Golfy GTI Clubsport 24h. Organizatorzy przewidują, że zmagania na torze, zwanym „Zielonym Piekłem" będzie obserwować ok. 200 000 widzów.
Za kierownicą Golfa GTI Clubsport 24h z numerem startowym 19 zasiądzie kierowca wyścigowy i testowy VW, Niemiec Benny Leuchter, a jego partnerami będą siedmiokrotny mistrz świata w rallycrossie Szwed Johan Kristoffersson oraz dwaj rodacy Leuchtera – Heiko Hammel i Nico Otto. W drugim samochodzie, z numerem 76 pojadą Szwajcarka Jasmin Preisig oraz Niemcy: Fabian Vettel, Timo Hochwind i Christian Gebhardt. Obydwa Golfy GTI Clubsport 24 zostały przygotowane i zgłoszone przez zespół Max Kruse Racing z Duisburga. Numery startowe obu aut składają się w wyjątkowy sposób, tworząc razem liczbę 1976. Oczywiście nie ma w tym przypadku – to rok debiutu Golfa GTI pierwszej generacji.
Dodajmy, że obydwa Golfy GTI Clubsport 24h będą rywalizować w klasie AT3 dla pojazdów napędzanych paliwami alternatywnymi. Auta będą zatankowane innowacyjnym bioetanolem Shell E20, który został opracowany we współpracy z VW.
Jednocześnie w porównaniu z autami startującymi w poprzedniej edycji wyścigu, nowy Golf GTI Clubsport 24 został zmodyfikowany. „Ze względu na nowe przepisy, masa startowa Golfa została w tym roku zwiększona o 30 kg. Rekompensujemy to mocą, zwiększoną o ok. 50 KM. Kierowcy będą więc mieć do dyspozycji 397 KM" – mówi Benny Leuchter. Ponadto zespół Max Kruse Racing jeszcze bardziej dopracował aerodynamikę, a tym samym wydajność. „Zmieniliśmy przepływ powietrza przy tylnym spoilerze, przesuwając jego pozycję do tyłu. Pozwala nam to generować mniejszy opór powietrza przy zachowaniu tej samej siły docisku" – dodaje Leuchter. Prędkość maksymalna wyczynowych Golfów wynosi 265 km/h.
Zoptymalizowano rozkład masy: „Dzięki zastosowaniu lekkich komponentów udało się nam uzyskać lepszy rozkład masy na osie" – dodaje Johan Kristoffersson. „Ponadto, środek ciężkości jest niżej, co poprawia właściwości jezdne". Równie ważna dla zespołu konstruktorów była niezawodność, stąd taki, a nie inny dobór części. Ponadto zastosowano lżejsze felgi firmy Protrac, co pozwoliło zmniejszyć masę nieresorowaną – to pozwala ograniczyć obciążenia m.in. łożysk kół. „Każdy taki detal pozwala zwiększyć szanse na bezawaryjne przejechanie 24 godzin" – kończy Leuchter.
Największym przeciwnikiem jest tor: kwartet kierowców Leuchter, Kristoffersson, Hammel i Otto już w 2024 r. udowodnił, jak duży potencjał drzemie w wyścigowym Golfie GTI Clubsport 24h. Auto zajęło wówczas pierwsze miejsce w klasie AT3, a zwycięstwo w klasie i wysoka pozycja w klasyfikacji generalnej są również celem na rok 2025. Jednak 24-godzinny wyścig na północnej pętli Nürburgringu jest i pozostanie wyzwaniem, które trudno obliczyć. „Naszym największym przeciwnikiem jest tor, ponieważ pogoda może się na nim bardzo szybko zmieniać, a kolizje i wypadnięcia poza tor sprawiają, że trzeba omijać elementy z uszkodzonych aut. Dlatego potrzebne jest także szczęście, aby pokonać ogromny dystans bez żadnych problemów. Zawsze powtarzam: jeśli uda ci się dojechać do mety, to już wygrałeś" – podsumowuje Jasmin Preisig.
Na torze Nürburgring VW zaprezentuje nie tylko nowego, jubileuszowego Golfa GTI, ale również elektryczny prototyp ID. GTI Concept i topowego Golfa R w nowej kolorystyce. Odwiedzający stoisko Volkswagena podczas weekendu będą mogli również sprawdzić swoje umiejętności w symulatorach jazdy po torze Nürburgring. Krótko przed startem 24-godzinnego wyścigu 40 kierowców w Golfach GTI wszystkich ośmiu generacji powita fanów na północnej pętli toru podczas rundy honorowej./oprac.ns/
źródło: VW
Zobacz podobne artykuły:
Ford na Goodwood Festival of Speed 2025
Wiadomości / Wydarzenia
2025.07.13
VW ID. Buzz w podróż dookoła świata
Wiadomości / News
2025.07.08
Wyjątkowa kolekcja McLarena
Wiadomości / Ciekawostki
2025.07.05
200-setna Škoda Fabia RS Rally2
Wiadomości / News
2025.07.14
Rynek motoryzacyjny w czerwcu
Wiadomości / Gorące tematy
2025.07.14
2. runda Toyota GR Cup
Wiadomości / Moto sport
2025.07.13