Europejscy kierowcy wybierają opony całoroczne
Ponad połowa kierowców w Europie, którzy używają opon całorocznych, wybiera je ze względu na wygodę, ponieważ nie trzeba ich wymieniać dwa razy do roku.
Kolejnym powodem, zgodnie z wynikami przeprowadzonej ankiety w ubiegłym roku przez Nokian Tyres, jest bezpieczeństwo. 50 proc. respondentów uważa, że opony całoroczne są wystarczająco bezpieczne, by używać ich przez cały rok w Europie Środkowej, ponieważ spełniają wszystkie wymagania regulacyjne dotyczące opon zimowych. Ankietę przeprowadzono w czterech krajach: Polsce, Niemczech, Francji i Włoszech.
- Rosnąca potrzeba większego bezpieczeństwa na mokrych i zaśnieżonych drogach — nawet poza typowymi dla takiej pogody porami roku — to jedna z głównych przyczyn wyposażania samochodów w Europie w opony sprawdzające się w każdych warunkach pogodowych — mówi Catja Wiedenmann, dyrektor ds. marketingu Nokian Tyres Europe.
Przyczepność, prowadzenie, odporność na zużycie i cechy umożliwiające bezpieczną jazdę w zimie w zmieniających się warunkach były również wymieniane wśród najistotniejszych zalet opon całorocznych. Kierowcy uczestniczący w ankiecie wskazali, że wybierają opony całoroczne z dwóch względów: wygody i bezpieczeństwa. Wiele gospodarstw domowych preferuje nadal opony sezonowe, a to między innymi z uwagi na zwykle wysokie ceny opon całorocznych. Wygoda jest głównym powodem dla kierowców włoskich — w różnym stopniu zgadza się z tym 70 proc. tej grupy respondentów, a także 63 proc. kierowców z Niemiec. Dla polskich kierowców najważniejsze jest bezpieczeństwo, a 74 proc. z nich zgadza się z tym, że opony całoroczne są wystarczająco bezpieczne na wszystkie pory roku. Podobnego zdania są kierowcy francuscy i włoscy — odpowiednio 56 proc. i 54 proc.
Respondenci oczekują jednak pewnych udoskonaleń opon całorocznych. Najważniejsza jest poprawa oszczędności paliwa, a na kolejnych miejscach listy życzeń znalazły się dobra odporność na zużycie i cena. Jeżeli chodzi o jazdę po śniegu i błocie pośniegowym, zastrzeżenia mają szczególnie kierowcy włoscy (41 proc.), a także francuscy (35 proc.) i niemieccy (34 proc.), ponieważ uważają, że lokalna pogoda w zimie nadal wymaga właściwości opon sezonowych.
Większość opon całorocznych stosuje się w małych i średnich samochodach rodzinnych — wskaźnik ten wynosi aż 58 proc. w przypadku samochodów pokonujących od 5000 do 20 000 km rocznie w Niemczech. Przeważająca większość — 78 proc. niemieckich kierowców używających opon całorocznych stosuje je w samochodach na benzynę. Robi tak też 55 proc. polskich kierowców i 45 proc. włoskich, podczas gdy 62 proc. kierowców z Francji woli na nich jeździć samochodami z silnikami Diesla.
Większość respondentów używa opon całorocznych w samochodach mających ponad 5 lat. Jedynie 3,75 proc. wszystkich respondentów z Europy Środkowej kupuje opony całoroczne do samochodów nowych, mających mniej niż rok. W związku z tym nic dziwnego, że wielu kierowców rozważa wyposażanie w opony całoroczne drugiego samochodu w gospodarstwie domowym, który osiąga zwykle mniejszy roczny przebieg. Zgadza się z tym 74 proc. polskich kierowców, a także 59 proc. włoskich, 57 proc. niemieckich i 47 proc. francuskich.
Z ankiety wynika, że większość respondentów używa opon mających mniej niż dwa lata, co oznacza, że wciąż korzystają ze swojego pierwszego zestawu opon całorocznych. Ten wskaźnik jest najwyższy w Polsce (67 proc.), a następnie w Niemczech (57 proc.). Ponadto 77 proc. respondentów zgadza się z tym, że zmiany klimatyczne i łagodniejsza pogoda zimą, zwiększą atrakcyjność opon całorocznych dla konsumentów w przyszłości.
Ogólny wskaźnik dynamiki wzrostu sprzedaży opon całorocznych już teraz jest wysoki i wynosi 20–25 proc. Rynek ten będzie więc nadal mocno rosnąć w przyszłości, a ankieta odzwierciedla te nastroje. 70 proc. respondentów zdecydowanie kupiłoby ponownie opony całoroczne do swojego samochodu./oprac. ns/
źródło: Nokian Tyres
Zobacz podobne artykuły:
Dwa piwa czy 250 ml wódki
Bezpieczeństwo
2024.12.31
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieAuto Top
mazowieckieToyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.01.25