Elektryczny transport wczoraj i dziś
VW prezentuje historycznego elektrycznego „Ogórka”, czyli Transportera Bulli T2 oraz nowego e-load Up! Obydwa te pojazdy są ozdobą wystawy „Hanower pod napięciem – elektryczny transport między wyobrażeniem, a rzeczywistością”, która ma przybliżyć historię pojazdów elektrycznych, umożliwiając jednocześnie spojrzenie w przyszłość.
Podczas otwarcia wystawy prof. Dr inż. Jürgen Leohold, kierownik działu badań Volkswagen AG, powiedział: „Napęd elektryczny jest niezbędny dla trwałego zapewnienia transportu w przyszłości. Zależy nam, aby ten nowy rodzaj napędu uczynić dostępnym dla jak największej liczby użytkowników, a także by znalazł on ich uznanie”.
Bulli T2 z napędem elektrycznym oraz e-load Up! należą do atrakcji wystawy. Model T2 (wypożyczony przez stowarzyszenie miłośników T2, przyjaciele VW Busa 1967-1979) na początku lat 70. wykraczał poza granice swoich czasów. Samochód wyposażono w elektryczny zespół napędowy, wyznaczający trendy przyszłości i budzący wówczas duże zainteresowanie. Jednocześnie jednak z powodu ciężkiego akumulatora, wysokich kosztów produkcji oraz niewielkiego zasięgu nie mógł spełnić tych samych wymagań, co pojazdy z tradycyjnym napędem.
Współczesną propozycją takiego pojazdu jest VW e-load Up! Ten niewielki samochód dostawczy, może spełnić swoje zadanie jako środek transportu w warunkach miejskich – nie emituje żadnych szkodliwych substancji, a w przedziale ładunkowym o pojemności 990 litrów, sięgającym od drzwi bagażnika po kratkę oddzielającą bagażnik od kabiny pasażerskiej, można umieścić ładunek o masie 285 kg. Ponadto atutem jego jest zwrotność. Mierzący 3,54 m długośći samochód nadaje się jako środek transportu dla serwisantów, kurierów i dostawców towarów, rozwozicieli pizzy czy służb socjalnych.
Jednostka napędowa tego modelu jest niemal bezgłośna. Elektryczny silnik o mocy 82 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 210 Nm, zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 12,4 s, a prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 130 km/h. Zintegrowany z podłogą akumulator litowo-jonowy ma pojemność 18,7 kWh. Po jego naładowaniu samochód może przejechać do 160 km (wg normy NEDC), co jest możliwe dzięki niskiej masie własnej pojazdu.
Wystawa odbywa się w Muzeum Historycznym w Hanowerze i potrwa do 14 czerwca br./oprac. ns/
Foto: VW [gallery ids="48171,48170"]Zobacz podobne artykuły:
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Nowy SUV Citroena
Wiadomości / News
2024.03.26
Nissany już wkrótce tylko elektryczne
Wiadomości / News
2024.03.28
"GARDEN OF IDEAS" PODCZAS MILAN DESIGN WEEK 2024
Wiadomości / News
2024.03.28
Zimowe szaleństwa kierujących po alkoholu
Bezpieczeństwo
2024.03.27