Elektryczne hulajnogi w Polsce
Elektryczne hulajnogi stają się nieodłącznym elementem krajobrazu miejskiego w Polsce.
W kontekście Europejskiego Tygodnia Mobilności (ETM), który odbywa się w dniach 16-22 września, temat ten nabiera szczególnego znaczenia, m.in. pod kątem bezpieczeństwa użytkowników.
Z najnowszego projektu ESRA3 (z ang. E-Survey on Road users’ Attitudes), realizowanego m.in. przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że hulajnogi elektryczne zyskują popularność na całym świecie, w tym także w Europie i Polsce. W badaniu, które objęło 22 kraje europejskie oraz państwa z Ameryki a także Azji i Oceanii, Polska wyróżnia się jako jeden z liderów w korzystaniu z tej formy mikromobilności. Choć 79,1 proc. respondentów w Europie nigdy nie korzystało z hulajnogi elektrycznej, to jednak w Polsce popularność tego środka transportu rośnie w szybkim tempie, co potwierdza fakt, że hulajnogi są szczególnie chętnie używane w niemal wszystkich dużych polskich miastach.
Elektryczne hulajnogi są popularne także w Stanach Zjednoczonych czy Turcji, natomiast w Europie widoczna jest wyraźna różnica między płciami: mężczyźni zdecydowanie częściej korzystają z tej formy lokomocji niż kobiety. W Polsce, podobnie jak w innych krajach, ta dysproporcja jest wyraźna, co pokazuje potencjał do popularyzacji hulajnóg wśród kobiet, szczególnie w kontekście szybkiego i ekologicznego poruszania się po zatłoczonych metropoliach.
– Warto zwrócić uwagę na wiek użytkowników hulajnóg elektrycznych w Polsce. Najwięcej z nich to osoby w wieku 25-34 lata, jednak w tej grupie wiekowej zaczyna się obserwować spadek korzystania z tego środka transportu. Raport ESRA3 pokazuje, że młodsze osoby (w wieku 18-24 lata) wykazują większą chęć do korzystania z hulajnóg elektrycznych, co sugeruje, że z biegiem lat mogą stać się one jeszcze bardziej popularne – mówi Maria Dąbrowska-Loranc, kierownik Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.
Choć hulajnogi elektryczne zyskują na popularności, raport ESRA3 wskazuje również na wyzwania związane z bezpieczeństwem ich użytkowania. W Europie 68,3 proc. respondentów deklarowało, że w ciągu ostatnich 30 dni korzystało z hulajnogi elektrycznej, jednak zaledwie 44,6 proc. z nich stosowało kask ochronny podczas jazdy. W Polsce wyniki te są zbliżone, co świadczy o potrzebie zwiększenia świadomości na temat bezpiecznego korzystania z tej formy lokomocji.
Analiza danych policyjnych wskazuje na niepokojący trend wzrostowy liczby wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. W latach 2022-2023 na drogach w Polsce wydarzyło się ponad 1000 wypadków z ich udziałem, w których zginęło 8 osób, a ponad 1100 odniosło obrażenia. Jednocześnie odnotowano prawie 2500 kolizji. Od początku tego roku, do końca lipca odnotowano 422 takich zdarzeń, co stanowi znaczący wzrost w porównaniu do 293 wypadków w analogicznym okresie roku poprzedniego. Dlatego raport ESRA3 zaleca także wprowadzenie kampanii edukacyjnych, które będą uświadamiać użytkownikom zagrożenia wynikające z jazdy bez kasku, poruszania się pod wpływem alkoholu, czy nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.
– W Polsce hulajnogi elektryczne są często wykorzystywane jako alternatywa dla samochodów lub transportu publicznego w miejskich strefach, gdzie korki są codziennością. Szczególnie popularne są wypożyczalnie hulajnóg, które oferują szybki i łatwy dostęp do tego środka transportu. Jednakże w miastach, takich jak Warszawa czy Kraków, pojawiają się wyzwania związane z parkowaniem hulajnóg oraz ich niewłaściwym użytkowaniem na chodnikach, co prowadzi także do konfliktów z pieszymi – dodaje ekspertka ITS.
Jednym z kluczowych elementów raportu ESRA3 jest analiza wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych. W Europie 2,5 proc. użytkowników hulajnóg deklarowało udział w wypadkach drogowych, co jest podobnym wskaźnikiem jak w Ameryce, natomiast w regionie Azji-Oceanii było to zaledwie 0,5 proc. W Polsce te liczby mogą być zbliżone, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę użytkowników i co raz częściej pojawiające się doniesienia medialne o incydentach z ich udziałem.
Zgodnie z raportem, mężczyźni w Europie uczestniczyli w wypadkach częściej niż kobiety, co może być związane z ich bardziej ryzykownymi zachowaniami na drodze. W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, młodsi użytkownicy hulajnóg, szczególnie w wieku 25-34 lat, są najbardziej narażeni na ryzyko wypadków, co wynika z braku doświadczenia lub niewłaściwego korzystania z tych urządzeń.
Na tle Europy wyróżnia się Paryż, gdzie w ubiegłym roku wypożyczanie elektrycznych hulajnóg zostało zakazane. Władze stolicy Francji tłumaczyły swoją decyzję panującą na ulicach anarchią. Dodajmy, że w 2018 r. Paryż był pierwszym miastem w Europie, które umożliwiło wynajem hulajnóg elektrycznych. Polscy przeciwnicy hulajnóg podkreślają panujący na ulicach bałagan, porzucanie pojazdów w przypadkowych miejscach i nieprzestrzeganie przepisów ograniczających prędkość poruszania się do 20 km/h.
Europejski Tydzień Mobilności (ETM), organizowany od 2002 r, jest największym corocznym wydarzeniem promującym ekologiczny i zrównoważony transport miejski w Europie. Celem ETM jest zachęcenie lokalnych władz oraz organizacji pozarządowych do wprowadzania nowoczesnych i przyjaznych środowisku rozwiązań transportowych, takich jak transport zbiorowy, rowery czy ruch pieszy.
źródło: ITS
Zobacz podobne artykuły:
Polacy pokochali segment premium
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.12
Chińskie samochody elektryczne zdominują Europę?
Wiadomości / Gorące tematy
2024.11.04
Przyszłość motoryzacji to niekoniecznie auta bateryjne
Wiadomości / Gorące tematy
2024.10.28
Renault Avantime jako Infiniti w USA
Wiadomości / Ciekawostki
2024.11.11
Dyszkiewicz Sp. o.o. Salonem nr 1 w Wielkim Teście Salonów Auto-Świat
Prezentacja firmy
2024.11.11