Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Eksperci, aspirujący i nowicjusze
kalendarz 25/03 2021

Eksperci, aspirujący i nowicjusze

Eksploatacja

Starter24 zbadał umiejętności polskich kierowców.

Panuje powszechna opinia, że polscy kierowcy są pewni siebie i przekonani o swoich wysokich umiejętnościach. Czy jest to równoznaczne ze znajomością obsługi samochodu oraz najnowszych systemów wsparcia kierowcy? Okazuje się, że tylko co piątego kierowcę, można uznać za prawdziwego „eksperta”, a 40 proc. z nich konsultuje się w sprawie obsługi samochodu. Starter24, firma z branży car assistance, będąca częścią międzynarodowej grupy ARC Europe, opublikowała właśnie wyniki swojego badania.

Ocena umiejętności a znajomość obsługi samochodu

Aż 71 proc. badanych ocenia siebie jako dobrych kierowców (w tym 16 proc. jest zdecydowanie o tym przekonanych). Bardziej pewni swoich umiejętności są mężczyźni i najmłodsi kierowcy, ale także respondenci w wieku 18-24 lata. Dotyczy to także najbardziej doświadczonych osób, które prawo jazdy posiadają już od ponad 20 lat.

Konsultacje w sprawie obsługi samochodu

40 proc. ankietowanych kierowców deklaruje, że zdarzyło im się konsultować z kimś w sprawie obsługi samochodu. Nieco częściej dotyczy to mężczyzn, a także badanych w wieku 35-44 lata. Najczęściej była to rozmowa ze znajomym lub z mechanikiem, natomiast kobiety zasięgały rady swoich partnerów. Co ciekawe, tylko 3 proc. badanych konsultuje się z ubezpieczycielem, a tylko co piąty ze swoim dealerem/serwisem.

Awarie samochodu

32 proc. badanych kierowców przyznaje, że przydarzyła im się awaria samochodu. W takiej sytuacji najwięcej badanych próbowało samodzielnie poradzić sobie z problemem. Prawie co trzecia osoba postanowiła skonsultować się ze znajomym lub mechanikiem czy serwisem.  Samodzielnie próbowali naprawić auto przede wszystkim mężczyźni (40 proc.), kobiety w tej sytuacji najczęściej decydowały się na skorzystanie z usługi assistance (51 proc.).

Osoby, które do tej pory nie miały awarii samochodu, najczęściej uważają, że w takiej sytuacji zadzwoniłyby do bliskich – rodziny bądź znajomych (54 proc.). Panowie częściej niż kobiety próbowaliby także samodzielnej naprawy (42 proc.), ale również częściej wskazują na skorzystanie z assistance.

„Cieszy nas fakt, że jest grupa kierowców, którzy wykorzystują assistance w awaryjnych sytuacjach, bo to pomaga szybciej odzyskać mobilność. Część prostych problemów możemy rozwiązać zdalnie. Najczęściej telefonicznie pomagamy klientom usunąć awarie dotyczące zatrzaśniętej klapki wlewu paliwa, systemu bezkluczykowego, komunikatów na desce rozdzielczej czy uzupełnienia płynów. Z kolei na drodze usuwamy awarie związane z akumulatorem (ponad 52 proc.), uszkodzoną oponą (18 proc.), dostępem do samochodu (kluczyk/pilot), układem elektrycznym i płynami eksploatacyjnymi” – komentuje wyniki badania Mikołaj Siwecki, Kierownik Sieci ze Starter24.

Jacy są polscy kierowcy?

Polacy przeciętnie znają się na codziennej obsłudze samochodu. Średnio ich umiejętności zostały ocenione w badaniu na 5,6 w 10-stopniowej skali. Okazuje się, że tylko co piątego kierowcę można uznać za prawdziwego „eksperta” (20 proc. badanych). Stosunkowo dużą grupę stanowią aspirujący, czyli kierowcy z umiarkowaną wiedzą z zakresu obsługi samochodu (38 proc.). Największą grupą wśród badanych kierowców są nowicjusze (42 proc.). W większości oceniają samych siebie jako raczej słabych kierowców i mają najmniejszą wiedzę z zakresu codziennej obsługi samochodu.

W jaki sposób to zbadano? Respondentów pytano o znajomość kontrolek na desce rozdzielczej oraz deklarowaną wiedzę z zakresu obsługi samochodu. Wybrano 11 kontrolek, które występują w większości nowoczesnych samochodów, a z którymi kierowcy mają czasami problem (np. ABS i stabilizacja toru jazdy, awaria świec żarowych, awaria silnika).

Z kolei do oceny wiedzy z zakresu obsługi samochodu wybrano 10 najpopularniejszych czynności, które kierowca może sam wykonać przy codziennej eksploatacji pojazdu (np. uzupełnienie płynów, wymiana baterii w pilocie, wymiana koła czy podłączanie akumulatora do innego źródła zasilania).

- „Wyniki badania wskazują, że polscy kierowcy pomimo wysokiego przekonania o swoich umiejętnościach potrzebują wsparcia zarówno w przypadku awarii, jak i codziennej obsługi samochodu. Naszym zdaniem, takim wsparciem powinny być usługi assistance. Już teraz znaczącą część awarii potrafimy usuwać zdalnie i na drodze. W niedalekiej przyszłości, korzystając z funkcjonalności „connected car”, udostępnimy rozwiązania do przewidywania i zapobiegania awariom – mówi Paweł Zawisza, Business Development Director w Starter24. Warto też zwrócić uwagę na ciągle bardzo duże możliwości dla firm ubezpieczeniowych, leasingowych czy dealerów, w zakresie codziennego wsparcia kierowcy, czyli budowania świadomości i punktów kontaktu z klientem. Jako dostawca usług assistance (a szerzej mobilności) już teraz oferujemy rozwiązania, które wspierają kierowców oraz zapewniają im spokój i pewność na drodze” – podsumowuje Zawisza.

źródło: Starter24


Tagi:
umiejętności polskich kierowców, polscy kierowcy, znajomość obsługi samochodu

Zobacz podobne artykuły:

Destrukcyjne działanie soli drogowej na samochód
kalendarz 16/03 2021

Destrukcyjne działanie soli drogowej na samochód

Warsztat / Porady

2021.03.16

Które elementy są najbardziej narażone?
 Jakie części samochodowe kupują Polacy w czasie pandemii?
kalendarz 03/03 2021

Jakie części samochodowe kupują Polacy w czasie pandemii?

Warsztat / Eksploatacja

2021.03.03

Mniej napraw związanych z dużym przebiegiem, większe zapotrzebowanie na części warunkujące rozruch silnika i …
Kradzieże samochodów „na walizkę” to fakt
kalendarz 22/02 2021

Kradzieże samochodów „na walizkę” to fakt

Warsztat / Eksploatacja

2021.02.22

Czy teraz czas na kradzieże „na telefon”?

Firmy z branży

LadneFelgi.pl Sp. z o.o. Sp.k.,

ul. Łokietka 86E
16-400 Suwałki
Tel.: 87 737 1900
Email.: sklep@ladnefelgi.pl
https://www.ladnefelgi.pl/

Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów

mazowieckie
ul. Wał Miedzeszyński 572
03-994 Warszawa
Tel.: 720 888 001
http://stacjakontrolipojazdow.pl/

Pomoc Drogowa 24h, Warsztat samochodowy 24h

mazowieckie
ul. Spytka z Melsztyna 9A
03-672 Warszawa
Tel.: 694 900 009
http://auto-pomoc24h.com.pl/
Najnowsze artykuły:
Mercedes-Benz 170 V - Dostosowywał się do życzeń kierowcy

Mercedes-Benz 170 V - Dostosowywał się do życzeń kierowcy

Moto fanatyk

2021.04.11

W lutym 1936 r., podczas Międzynarodowej Wystawy Samochodów i Motocykli (IAMA) w Berlinie, Mercedes zaprezentował model 170 V (W 136).
Mazda i włoski styl

Mazda i włoski styl

Wiadomości / Ciekawostki

2021.04.11

Połączenie włoskiego stylu i japońskiej pracowitości to historia splotu niezwykłych wydarzeń.
Przekładnie do hybrydowych Yarisów z Polski

Przekładnie do hybrydowych Yarisów z Polski

Wiadomości / News

2021.04.11

Toyota uruchomiła w fabryce TMMP produkcję elektrycznych napędów hybrydowych do modelu Yaris.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.