Dwustutysięczny VW California
Z linii produkcyjnej zakładów w Hanover-Limmer zjechała jubileuszowa California.
Począwszy od 2004 r, Volkswagen Samochody Dostawcze przekształca w tej fabryce model T w kampera. 600 pracowników zakładu miało powód do świętowania. W ubiegłym roku do rąk klientów oddano 21 600 egzemplarzy modelu California 6.1, co stanowi wzrost o 14,9 proc. w porównaniu z przed pandemicznym rokiem 2019. Oznacza to, że California jest liderem rynku w segmencie kamperów zabudowanych fabrycznie.
Dwustutysięczny pojazd wyprodukowany w Hanowerze to California 6.1 Ocean (2.0 TDI, 150 kW) z napędem na cztery koła 4Motion i 7-biegową przekładnią DSG, dwukolorowym lakierem Reflex Silver / Fortana Red, kuchnią, szafkami i z elektrycznie podnoszonym dachem z czerwonymi ściankami oraz z trzema oknami.
„California od 35 lat jest prawdziwą historią sukcesu" - mówi Josef Baumert, członek zarządu Volkswagen Samochody Dostawcze odpowiedzialny za produkcję i logistykę. „200 000 pojazdów, to 200 000 klientów odkrywających świat z Californią 'Made in Hannover'. Ten wyjątkowy sukces zawdzięczamy w szczególności pracownikom, którzy dzięki swojej wiedzy i pasji, codziennie budują w głównym zakładzie w Stöcken i na wydziale kamperów pojazd, który z pewnością jest najbardziej udanym kamperem na świecie."
Następca Californii 6.1 również będzie pochodził z Hanoweru. Jego produkcja rozpocznie się w 2024 r. i będzie wytwarzany na tej samej zasadzie, co obecny model: podstawowy pojazd będzie produkowany w głównym zakładzie w Hanowerze-Stöcken, gdzie otrzyma niezbędne wycięcia m.in. na dach, okna i połączenia. Następnie, w oddalonym o osiem kilometrów wydziale produkcyjnym Californii, zostanie przez ekspertów przekształcony w kampera – z wyposażeniem zgodnym z życzeniami klienta. Wydział ten jest obsługiwany przez Volkswagen Group Services.
Przypomnijmy, że VW California został wprowadzony na rynek w 1988 r. Początkowo bazował na trzeciej generacji modelu T (22 000 pojazdów). Do 2004 r. kamper był produkowany przez firmę Westfalia (kolejne 39 000 pojazdów bazujących na T4), a po wejściu na rynek piątej generacji Transportera, Volkswagen Samochody Dostawcze rozpoczął samodzielną produkcję tego kampera. Produkcja kamperów została uruchomiona w hali o powierzchni 7500 m kw. w hanowerskiej dzielnicy Limmer. Początkowo 35 pracowników budowało dziennie około 20 pojazdów. Na przestrzeni lat wydajność systematycznie rosła. W 2017 r. wyprodukowano około 15 150 Californii, a rok później w Limmer świętowano pojawienie się 100-tysięcznej Californii. Dziś, zaledwie pięć lat później, wyprodukowano dwustutysięczny egzemplarz tego modelu. W tej chwili 600 pracowników na trzy zmiany buduje do 150 pojazdów dziennie.
Budowa fabryki w Hanover-Limmer rozpoczęła się w 2003 r, a produkcja modelu California ruszyła w niej w 2004. W pierwszym roku linię montażową opuściły 2104 pojazdy, a przy ich budowie pracowało około 35 pracowników. Z biegiem lat zakład stale się powiększał i rozwijał. Do końca tego roku, hale produkcyjne opuści około 31 000 pojazdów. Jak dotąd, budowano tam kampery bazujące na modelach T5.1 i T6.1. Produkcja kolejnej generacji Californii rozpocznie się latem przyszłego roku (po wakacyjnej przerwie)./ns/
źródło: VW
Zobacz podobne artykuły:
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
Toyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.01.25