Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dwa wyścigi, jedno serce. Co samochody Hondy mają wspólnego z bolidami Formuły 1?
kalendarz 20/07 2021

Dwa wyścigi, jedno serce. Co samochody Hondy mają wspólnego z bolidami Formuły 1?

Ciekawostki / Honda

Na czym polega wyjątkowość hybrydowych układów napędowych wykorzystywanych w samochodach osobowych Hondy? Zastosowane w nich rozwiązania zostały najpierw przetestowane w bolidach Formuły 1. Mówi o tym najnowsza kampania japońskiego giganta motoryzacyjnego, która wystartowała w czerwcu pod hasłem „Dwa wyścigi, jedno serce”.

W klasyfikacji generalnej konstruktorów tegorocznego sezonu Formuły 1 na pierwszym miejscu znajduje się zespół Red Bull Racing Honda. Mają na to wpływ świetne wyniki osiągane przez Maxa Verstappena oraz Sergio Pereza. Pierwszy z nich odniósł do tej pory zwycięstwa w Grand Prix Emilii-Romanii, Monako, Francji, Styrii i Austrii, drugi okazał się najlepszy w Grand Prix Azerbejdżanu. Dzięki temu Holender prowadzi w klasyfikacji generalnej kierowców, a Meksykanin jest trzeci. Niebagatelną rolę w sukcesach tych zawodników odgrywają hybrydowe jednostki napędowe Hondy. Są one ponadto wykorzystywane w bolidach należących do zespołu AlphaTauri Honda.
 

Najlepsze rozwiązania, które wygrywają na torze i drodze
Zaawansowane technologicznie rozwiązania stosowane w Formule 1 nie pozostają bez wpływu na układy napędowe e:HEV, znajdujące się w Hondzie Jazz i Crosstar, CR-V oraz modelu HR-V, który będzie dostępny w Polsce pod koniec tego roku. Podczas wyścigów inżynierowie nieustannie monitorują i korygują stosunek odzyskiwanej energii do tej pobieranej przez układ hybrydowy, starając się osiągnąć optymalne osiągi. Wiedza dotycząca idealnych proporcji wydajności i mocy uzyskiwanych podczas eksploatacji jednostek napędowych stała się bezcenna w kontekście projektowania jednostek, w które zostały wyposażone samochody osobowe Hondy.

­Podczas weekendowych sesji w wyścigach Formuły 1 zespoły muszą bardzo skrupulatnie zarządzać zużyciem paliwa, żeby nie złamać regulaminów przyjętych w tej klasie sportowej. W wyścigu dzielimy całkowity limit paliwa przez liczbę okrążeń, ale zdarzają się sytuacje, w których zespół może planować wyższe osiągi i większe zużycie w części wyścigu, a w innych jego partiach oszczędza paliwo na później, np. na wypadek poruszania się za samochodem bezpieczeństwa – wyjaśnia Yasuaki Asaki, szef działu rozwoju Power Unit w Honda Racing. Komunikacja między inżynierem wyścigowym a kierowcą jest kluczem do osiągnięcia optymalnego wyniku. Natomiast w gamie seryjnie produkowanych modeli hybrydowych e: HEV wykorzystujemy naszą wiedzę specjalistyczną do projektowania jednostek sterujących układu napędowego, które zapewniają kierowcy idealne proporcje mocy do oszczędności, w każdym wymaganym trybie jazdy – dodaje.

Ten niezwykle ciekawy temat porusza nowa kampania Hondy, który wystartowała w czerwcu w Europie pod hasłem „Dwa wyścigi, jedno serce”. Na filmach przedstawiających m.in. Hondę Jazz e:HEV oraz CR-V e:HEV jasno widzimy wpływ, jaki mają rozwiązania stosowane na torach Formuły 1 na poruszające się po drogach samochody osobowe.
 
Jak działa system hybrydowy stosowany w modelach e:HEV?
System hybrydowy stosowany w modelach e:HEV składa się z dwóch kompaktowych, mocnych silników elektrycznych połączonych z silnikiem benzynowym, akumulatora litowo-jonowego, innowacyjnej przekładni o stałym przełożeniu i inteligentnej jednostki sterującej mocą, które harmonijnie ze sobą współpracują, zapewniając płynną i bezpośrednią reakcję. Żeby zagwarantować satysfakcjonujące wrażenia z jazdy i wyjątkową wydajność, zaawansowana konfiguracja e: HEV płynnie wybiera jeden z trzech trybów jazdy.

Pierwszy z nich jest elektryczny. Akumulator litowo-jonowy dostarcza energię bezpośrednio do elektrycznego silnika napędowego. Drugi  to układ hybrydowy. Silnik benzynowy dostarcza energię do generatora, który z kolei przekazuje ją do elektrycznego silnika napędowego. Trzecia opcja to tryb silnika spalinowego. W tym przypadku silnik benzynowy jest połączony bezpośrednio z kołami za pomocą sprzęgła blokującego, dzięki czemu siła napędowa jest przenoszona bezpośrednio z silnika benzynowego na koła.

Wyjątkowość systemu zastosowanego w modelach e:HEV przejawia się przede wszystkim podczas jazdy miejskiej, gdzie responsywny i dynamiczny napęd zapewnia radość z jazdy, a tryb elektryczny może być wykorzystywany przez ponad 80 proc. czasu jazdy. Optymalna wydajność modeli e:HEV, uzyskiwana jest dzięki płynnemu przechodzeniu pomiędzy trybem elektrycznym a napędem hybrydowym. Podczas jazdy z wysoką prędkością (np. podczas jazdy po drogach szybkiego ruchu) stosowany jest tryb silnika spalinowego, w którym moc silnika benzynowego uzupełniana jest na żądanie, „doładowaniem” mocy z elektrycznego silnika napędowego, żeby doszło do szybkiego przyspieszenia. W przypadku trybu hybrydowego nadwyżka mocy z silnika benzynowego może być również skierowana w celu doładowania akumulatora za pośrednictwem generatora. Tryb elektryczny jest załączany również wtedy, gdy samochód zwalnia, odzyskując energię poprzez hamowanie rekuperacyjne, żeby doładować akumulator.
RED
Źródło: Honda


Tagi:
e:HEV, Honda

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.

Firmy z branży

Honda Wyszomirski

mazowieckie
ul. Puławska 595
02-885 Warszawa
Tel.: 22 487 97 00
Email.: salonpulawska@wyszomirski-honda.pl
https://www.wyszomirski-honda.pl
Najnowsze artykuły:
Tajemniczy prototyp Peugeota

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
 52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki

Wiadomości / Moto sport

2024.04.17

77 załóg, w tym 26 w rajdówkach sprzed lat, zadeklarowało start w 52. edycji Rajdu Świdnickiego.
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy

Wiadomości / News

2024.04.16

Alfa ugięła się pod naciskiem włoskiego rządu i zmieniła nazwę nowego modelu.