Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Dobry początek Polaków w Rajdzie Dakar
kalendarz 06/01 2014

Dobry początek Polaków w Rajdzie Dakar

Wiadomości / Moto sport

Debiutująca w Toyocie Hilux załoga Dąbrowski/Czachor osiągnęła 16. rezultat, 10’41 za liderem.

Drugi Hilux: Małysz/Marton na metę odcinka przyjechał jako 22., ze stratą 12’55. Kuba Przygoński po pierwszym dniu jest na 20 pozycji, jego strata to 8’23. 

Etap z Rosario do San Luis był identyczny dla samochodów i motocykli. Na szlak składały się wąskie i kamieniste drogi z dużą liczbą wybijających hop. Trasa liczyła 809 km, a OS miał 180 km. Krótka próba sportowa dała się jednak mocno we znaki załogom.

- Bardzo się napracowaliśmy pokonując niezliczoną liczbę zakrętów. Często musieliśmy redukować do pierwszego biegu. Jedynka jest dosyć krótka i narowista, musimy jeszcze wyczuć tę skrzynię, by zyskiwać czas w takich fragmentach trasy. Pojechaliśmy bardzo dobrze zwłaszcza biorąc pod uwagę konkurencyjność stawki samochodowej – komentował Marek Dąbrowski. 

 - Trasa była wyjątkowo wymagająca dla kierowców, nie sprawiała jednak trudności nawigacyjnych. Pojechaliśmy równym tempem i mamy dobry rezultat, ale to dopiero początek – dodał Jacek Czachor. 

Niespodziewane sytuacje nie ominęły Adama Małysza, pilotowanego przez Rafała Martona. Zespół miał awarię wycieraczek.

 - Etap był kamienisty i wyjątkowo niebezpieczny, do tego na trasie zalegała woda. W pewnym momencie zacięły się wycieraczki w naszym aucie. Stanęły bezpośrednio przed moimi oczami. Musieliśmy zatrzymać się i je po prostu wyrwać by móc kontynuować ściganie. Poza tym auto sprawowało się rewelacyjnie. Czujemy w nim moc. Pomimo przygód nie mamy dużej straty, a jeszcze jest wiele dni żeby odrabiać – powiedział Adam Małysz. 

Sensacyjnie najszybszy na etapie okazał się Portugalczyk Carlos Sousa, który pokonał trzech kierowców Mini: Orlando Terranovę (+11), Nassera al-Attiyaha (+47) i Naniego Romę (+1.15). 

Dużo działo się również w rywalizacji kierowców jednośladów. Jedyny reprezentant Polski w motocyklowej stawce w rajdzie Dakar 2014 – Kuba Przygoński ukończył pierwszy etap tylko o 8'23 wolniej od zwycięzcy. 

 - Wyjeżdżaliśmy z jednego zakrętu i składaliśmy się do następnego. Trasa była techniczna i bardzo wolna. To dobra rozgrzewka przed tym, co czeka nas dalej. Ja osobiście wolę szybsze, bądź pustynne etapy i liczę, że na takich będzie szansa by atakować. Czołówka ma bardzo niewielkie różnice czasowe, ale na takiej trasie nie było też możliwości odskoczyć. Przewagi zaczną wzrastać, kiedy wjedziemy w bardziej pustynne i nawigacyjne partie – skomentował Kuba Przygoński. 

Pomimo tak niewielkiej straty, reprezentant Polski uplasował się na 20. pozycji. Na razie wyniki czołówki są bardzo wyrównane, a różnice pomiędzy konkurentami sekundowe. To pokazuje jak zawzięta będzie walka w tym roku. Za motocyklistami jednak dopiero 809 km z zaplanowanych 8734 km.

Wygrał Joan Barreda Bort (Honda), który pokonał trasę w 2h25'31. 37 sekund wolniejszy był Marc Coma (KTM). Trzeci na metę przyjechał Cyril Despres, 1'40 za liderem.

Teraz rajdowa karawana przejedzie z San Luis do San Rafael. Organizatorzy już na początku rywalizacji postanowili sprawdzić wytrzymałość kierowców. Etap ponownie będzie długi: samochody pokonają 798 km (OS 433), a motocykle 724 km (OS 359). W pierwszej jego części zawodnicy będą mieli okazję sprawdzić prędkość maksymalną swoich maszyn, a ostatnie 100 kilometrów, to z kolei bardzo wymagające, specyficzne szare wydmy Nihuil. 

 Motocykle:

Nieoficjalna klasyfikacja 1. etap Rosario – San Luis  Dakar 2014:

1. Joan Barreda (E) Honda CRF 450 Rally 2:25.31
2. Marc Coma (E) KTM 450 Rally +37
3. Cyril Despres (F) Yamaha YZF 450 +1.40
4. Alain Duclos (F) Sherco 450 SR +1.56
5. Paulo Goncalves (P) Honda CRF 450 Rally +2.25
6. Francisco Lopez (RCH) KTM 450 Rally +3.24
7. Joan Pedrero (E) Sherco 450 SR +3.47
8. Sam Sunderland (GB) Honda CRF 450 Rally +4.33
= Michael Metge (F) Yamaha YZF 450 +4.33
10. Alessandro Botturi (I) Speedbrain 450 Rally +4.48

20. Kuba Przygoński (PL) KTM 450 Rally +8.23

 Samochody:

Nieoficjalna klasyfikacja 1. etap Rosario – San Luis  Dakar 2014:

1. Carlos Sousa/Miguel Ramalho (P) Haval H8 2:20.36
2. Orlando Terranova/Paulo Fiuza (RA/P) Mini All4 Racing +11
3. Nasser al-Attiyah/Lucas Cruz (Q/E) Mini All4 Racing +47
4. Nani Roma/Michel Perin (E/F) Mini All4 Racing +1.15
5. Carlos Sainz/Thomas Gottschalk (E/D) Buggy SMG +4.03
6. Krzysztof Hołowczyc/Konstantin Żilcow (PL/RUS) Mini All4 Racing +4.21
= Stephane Peterhansel/Jean-Paul Cottret (F) Mini All4 Racing +4.21
8. Christian Lavieille/Jean-Pierre Garcin (F) Haval H8 +5.42
9. Leeroy Poulter/Robert Howie (ZA) Toyota Hilux +5.57
10. Erik van Loon/Wouter Rosegaar (NL) Ford HRX +6.02

16. Marek Dąbrowski/Jacek Czachor (PL) Toyota Hilux +10.41

23. Adam Małysz/Rafał Marton (PL) Toyota Hilux +12.55
 

Zobacz podobne artykuły:

Alfa Romeo - nazwa Milano już była
kalendarz 24/04 2024

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
kalendarz 23/04 2024

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji
kalendarz 22/04 2024

Podwójne zwycięstwo Toyoty w Rajdzie Chorwacji

Wiadomości / Moto sport

2024.04.22

Sébastien Ogier wygrał Rajd Chorwacji.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.
 VW R – oddzielną marką?

VW R – oddzielną marką?

Wiadomości / News

2024.04.21

Dział R otrzyma własny pawilon w centrum wystawowym Autostadt w Wolfsburgu.