Dla 40 proc. Polaków zakup auta jest poza ich możliwościami
21 proc. Polaków przyznaje, że stać ich na nowy samochód, choć połowa z tej grupy nie wyda na ten cel więcej niż 80 tys. zł.
Jednocześnie 39 proc. polskich kierowców stać na używany samochód, jednak 65 proc. z nich nie zapłaci za niego więcej niż 30 tys. zł. O ile w przypadku używanych aut znalezienie satysfakcjonującego pojazdu nie powinno być problemem, o tyle możliwości finansowe Polaków w przypadku nowych samochodów nie pozwalają im na wiele.
Według IBRM Samar średnia cena nowego auta w Polsce to ponad 180 tys. zł i wzrosła o kilka procent w ujęciu rocznym. W porównaniu do 2018 r. wzrost wyniósł już ponad 70 proc. Tak duża kwota jest poza zasięgiem większości Polaków, niezależnie od tego, czy finansują zakup kredytem, czy leasingiem. GUS również poinformował, że w październiku ceny aut osobowych wzrosły o 7,2 proc. Jednocześnie w trzech kwartałach 2024 r. zarejestrowano 399 tys. nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o prawie 14 proc. w porównaniu do roku 2023 – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna”.
Co 10. Polak deklaruje, że bez problemu kupi nowe auto
W badaniu przeprowadzonym na zlecenie rankomat.pl, 11 proc. respondentów przyznało, że są w stanie kupić nowe auto, a 1 proc. może to zrobić z pomocą kredytu lub leasingu. W sumie 21 proc. deklaruje, że stać ich na nowy samochód. Wśród nich największa grupa (21 proc.) deklaruje, że może przeznaczyć na ten cel od 70 001 zł do 80 tys. zł. Druga co do wielkości grupa (20 proc.) jest w stanie wydać nawet ponad 100 tys. zł. Z kolei trzecia największa grupa (13 proc.) nie jest w stanie przeznaczyć na ten cel więcej niż 40 tys. zł. Biorąc pod uwagę, że większość respondentów nie może wydać na nowe auto więcej niż 80 tys. zł, ich zakupy będą bardzo ograniczone.
Z badania rankomat.pl wynika, że 32 proc. Polaków stać na używane auto, a 7 proc. musi wspomagać ten zakup kredytem lub pożyczką. Największa grupa respondentów (27 proc.) może przeznaczyć na ten cel od 10 001 zł do 20 tys. zł. Taka kwota pozwala na zakup kilkunastoletniego auta z przebiegiem około 200 tys. km i silnikiem 1.6 lub starszego modelu z większym przebiegiem, a nawet i mocą.
Druga co do wielkości grupa przeznaczy na używane auto od 20 001 zł do 30 tys. zł. Te osoby mają większe szanse na znalezienie lepszego pojazdu, choć nadal nie będzie ani najnowszy, ani najmniej zużyte auta. Trzecia grupa (16 proc.) jest skłonna wydać od 30 001 zł do 40 tys. zł, co daje większe możliwości zakupu młodszych samochodów w bardzo dobrym stanie technicznym. Nawet 15 proc. osób deklarujących gotowość do wydania mniej niż 10 tys. zł znajdzie coś na rynku aut używanych, choć mediana ceny samochodu używanego w październiku 2024 r. wyniosła 32,9 tys. zł według danych Aures Holdings.
Z badania porównywarki można wyciągnąć jeszcze jeden smutny wniosek – 40 proc. Polaków nie stać na samochód. Sam zakup to jedno, ale utrzymanie auta generuje dodatkowe koszty, które z każdym rokiem rosną. Pomijając zmienne ceny paliwa oraz planowaną podwyżkę przeglądów technicznych, koszty serwisu i napraw samochodów w 2022 r. wzrosły nawet o 38 proc. – wynika z danych platformy Automarket. Rośnie także średnia cena OC.
źródło: rankomat
Zobacz podobne artykuły:
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu aut elektrycznych
Wiadomości / Gorące tematy
2025.01.13
W Europie segment elektrycznych małych aut opóźniony o trzy–cztery lata
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.30
Zdążyć przed podwyżkami
Wiadomości / Gorące tematy
2024.12.27
VW ID.7 Pro S przekroczył deklarowany zasięg
Warsztat / Technika
2025.01.16
Porsche GT3, którego nikt nie kupuje
Wiadomości / News
2025.01.12
HySE-X2 - Wodorowy buggy w Rajdzie Dakar
Warsztat / Technika
2025.01.11