Dacia Logan MCV 1.5 dCi Laureate - Lepszy od poprzednika, ale ...
Kolejne modele Dacii udowadniają, że tani samochód ma również sporo do zaoferowania.
Dotychczas auta tej marki kusiły przede wszystkim ceną. Teraz są nowoczesne, atrakcyjne i co ważne nadal za cenę pojazdu z segmentu B.
Co łączy obecnego Logana z poprzednikiem? W zasadzie poza nazwą, niewiele. Obecny model korzysta co prawda ze zmodernizowanej płyty podłogowej pierwszej generacji tego auta, ale pod względem stylistyki i wykonania, to zupełnie inne pojazdy. Możemy to ocenić na przykładzie kombi, czyli Logana MCV.
Nowy Logan już na pierwszy rzut oka zwraca na siebie uwagę atrakcyjniejszym stylem. Wyrazisty, nowocześnie nakreślony przód, obłe boki, nadają sylwetce szlachetności. Oczywiście Dacia nie udaje auta z wyższej klasy, ale trzeba przyznać, że tym razem efekt pracy stylistów zasługuje na dobrą ocenę. Nowy MCV, choć nie jest już tak wszechstronny jak dotychczas, nadal jest ciekawą propozycją. Nowe kombi jest dłuższe co prawda od poprzednika o 4 cm ale potężny rozstaw osi zmniejszył się aż o 31 cm. Samochód nie zabiera już „na pokład” 7 osób tylko 5. Jeśli potrzebujemy auta z większą ilością miejsc, Dacia proponuje model Lodgy, natomiast pojazdem do transportu większych ciężarów jest Dokker. Standardowo pojemność przestrzeni bagażowej Logana MCV wynosi 573 litry (poprzednik 700 l.). Większą przestrzeń można uzyskać składając tylną kanapę z oparciem dzielonym w układzie 1/3-2/3. Dostęp do bagażnika ułatwia nisko umieszczony próg załadunku. Ponadto po złożeniu oparcia przedniego fotela, można przewozić przedmioty o długości 2,7 m. Po złożeniu tylnych siedzeń otrzymamy prawie równą powierzchnię i 1518 l. (wcześniej 2350 l.).
W nowym Loganie atrakcyjnie prezentuje się również wnętrze. Nowością są nieznane dotychczas w Dacii elementy wyposażenia, jak np. dotykowy 7-calowy ekran nawigacji (950 zł), wykończone skórą koło kierownicy i końcówka dźwigni zmiany biegów, czujniki parkowania, czy tempomat. Podstawowy model nie rozpieszcza jednak poziomem wyposażenia. Standardem są m. in. airbagi czołowe, boczne, uchwyty Isofix, układy ABS, ASR i ESC. Dziwić może brak koła zapasowego (jest zestaw naprawczy). Atutem jest przestronne wnętrze. Dobrze rozplanowano wszystkie funkcje kokpitu, choć narzekać można na umieszczone (w dodatku nisko) na centralnej konsoli przyciski sterowania szyb, czy niezbyt wygodny podłokietnik. Z tyłu natomiast między przednimi fotelami znajdują się przyciski do regulacji tylnych szyb. Poza tym przednie siedzenia są średnio wygodne.
Paleta jednostek napędowych obejmuje silnik benzynowy 1.2 16V (75 KM) – również z fabryczną instalacją LPG, 3-cylindrowy TCe 90 KM, który zadebiutował pod maską Renault Clio IV oraz wysokoprężny 1.5 dCi w dwóch wariantach mocy: 75 i 90 KM. Decydując się na wersję z silnikiem wysokoprężnym, warto wybrać mocniejszą jednostkę, choć dostępna jest tylko w najbogatszej odmianie wyposażenia. Zapewnia akceptowalną dynamikę, jest dobrze wyciszona i oszczędna. Zużycie paliwa na poziomie 5,0 l/100 km nie jest żadnym wyczynem.
Układ jezdny dobrze sobie radzi na naszych drogach, choć nie lubi nierówności, na których samochód podskakuje. Dacia nie została również stworzona do dynamiczniej pokonywanych zakrętów, ponieważ nadwozie dość mocno przechyla się.
Nowy Logan prezentuje się bardziej atrakcyjnie niż poprzednik. Jest lepiej wykonany, bezpieczniejszy i oszczędny. Jednak najbardziej nowoczesne w tym modelu są jednostki napędowe. Zanim jednak poddamy krytyce Logana MCV, warto spojrzeć na cennik. Jest to nadal najtańsze kombi na rynku.
Norbert Szwarc
Foto: autor
Podstawowe parametry techniczne Dacii Logan MCV 1.5 dCi Laureate:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość) - 4492/1733/1550 mm
Silnik: wysokoprężny, turbodoładowany
Pojemność: 1461 cm3
Moc maksymalna: 90 KM przy 3750 obr/min
Maksymalny moment obrotowy: 220 Nm przy 1750 obr/min
Osiągi (0-100 km/h) – 12,1 s.
Prędkość maksymalna: 173 km/h
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie): 4,3/3,5/3,8 l/100 km
Pojemność bagażnika: 573-1518 l.
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Cena auta w wersji podstawowej: 33 900 zł
Cena auta w wersji testowej: 51 900 zł
[gallery ids="45557,45556,45550,45551,45545,45544,45543,45549,45555,45554,45548,45553,45547,45552,45546,45542"]
Zobacz podobne artykuły:
Dacia Duster – najpopularniejsze wersje
Wiadomości / News
2024.11.19
Dacia – milion aut z LPG
Wiadomości / News
2024.10.05
Samochód Roku na Poznań Motor Show
Wiadomości / News
2024.04.06
Toyota przed nowym sezonem WRC
Wiadomości / Moto sport
2024.12.12
38-latka "zarobiła" 47 punktów karnych
Wiadomości / News
2024.12.12