Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Journey 150 KM – Nic dziwnego, że...
Dacia Duster odkąd weszła do produkcji bije rekordy sprzedaży. Auto mocno zadomowiło się w naszym kraju. Sytuację jeszcze umocnił facelifting przeprowadzony w 2017 roku. Od tej pory przeprowadzono dwie niewielkie zmiany w wyglądzie auta. Pojawiła się również w ofercie automatyczna skrzynia biegów. Jak sobie poradziła z najmocniejszym silnikiem benzynowym o pojemności 1,3-litra?
Jeszcze parę lat temu rumuńska marka była kojarzona z tandetą oraz często była obiektem kpin. Te czasy to już przeszłość. Renault umiejętnie poprowadziła tą markę i obecnie na rynku europejskim zajmuje ona mocną pozycję. W dużej mierze przyczynił się do tego model Duster, który jest czwartym SUV-em w Europie, jeśli chodzi o popularność.
Idzie świeżość
Duster obecnie wyróżnia się na tle poprzednich wersji dzięki innemu wzorowi grilla z nowym logiem DC, który zastąpił dotychczasowy logotyp. Również na pokrywie bagażnika znajduje się obecnie duży napis Dacia, zaś nazwa modelu znajduje się obecnie w lewym dolnym rogu. Przy okazji pojawiła się także nowa paleta kolorów. Długość nadwozia wynosi 4340 mm, szerokość 1800 a wysokość 1690 cm. Najważniejszym atutem Dustera jest jednak wynoszący aż 2170 mm prześwit nadwozia.
Zmiany, zmiany...
Wnętrze nie ominęły nowe rozwiązania. I tak zamiast okrągłych nawiewów zamontowane zostały podłużne, które ładnie się prezentują. To nie koniec nowości, bowiem lusterka są elektrycznie składane w drzwiach, a nie jak do tej pory z lewej strony kokpitu. Ergonomia auta jest poprawna. Wszystkie przyciski zostały zlokalizowane w odpowiednich miejscach oraz są czytelne. Część z nich zostało przeniesionych na kierownicę.
Dacia oferuje w miarę niezły komfort czwórce pasażerów. Z przodu siedzi się wygodnie. Fotele są miękkie i obszerne. Nieźle też trzymają w osi przód tył. Szkoda, że pasażerowie tylnej kanapy choć mają miejsca nad głową całkiem sporo, to mogą narzekać na miejsce na kolana.
Bagażnik jest za to dostatecznie obszerny i pojemny. Standardowo wynosi 411 litrów, a po rozłożeniu tylnej kanapy uzyskamy 1444 litrów. W przypadku kompaktowego SUV-a to niezły standard.
Zajrzyjmy pod maskę
Znajduje się pod nią benzynowy silnik o pojemnośći 1,3-litra rozwijający moc 150 KM. Maksymalny moment obrotowy silnika wynosi 250 Nm i dostępny jest już od 1700 obr./min. Jest on turbodoładowany i jest on najmocniejszą propozycją producenta. Występuje w połączeniu z napędem na cztery koła i przekładnią manualną lub z napędem przednim i dwusprzęgłową, 6-biegową skrzynią EDC. Właśnie ta wersja trafiłą do naszego testu.
Jak sobie radzi Duster z tą jednostką? Okazuje się, że wcale nieźle. Jednostka przyspiesza do 100 km/h w 9,7 sekundy i rozpędza Dacię do prędkości maksymalniej wynoszącej 180 km/h. Napęd przekazywany jest na koła przednie. Jednostka pracuje spokojnie, choć do naszych uszu dochodzi niezbyt przyjemne brzmienie na wyższych obrotach. Auto ma fajną dynamikę od dołu. Duża w tym zasługa wspomnianego momentu obrotowego, dostępnego w niskim zakresie obrotów.
W naszych aucie z silnikiem współpracowała sześciobiegowa przekładnia automatyczna. Co prawda nie pracuje ona szybko, ale działa płynnie. Duster nie jest w tym zestawieniu oszczędnym autem. Podczas bardzo, ale to bardzo spokojnej jazdy w warunkach miejskich uzyskaliśmy zużycie 7,3 litrów, natomiast poruszając się zgodnie z przepisami, ale dynamiczniej przekroczymy 8 litrów. Dlatego, jeżeli chcielibyście zaoszczędzić, optymalnym wyborem będzie wersja ECO-G 100 z trzycylindrowym silnikiem współpracującym z fabryczną instalacją gazową.
Jazda Dacią Duster skłania nas do spokojnej jazdy. Pojazd bowiem ma tendencję do przechyłów karoserii podczas bardziej dynamicznie pokonywanych zakrętów. Zapewnia przy tym niezły komfort jazdy. Zawieszenie jest mocną stroną auta. Układ kierowniczy nie jest mistrzem precyzji, ale spełnia swoje zadanie.
Duster przestał już być autem budżetowym. Choć najlepiej wyposażone egzemplarze potrafią kosztować ponad 100 000 zł to jest dobrze wyceniony. Czy za te pieniądze, jest bezkonkurencyjna? Możliwe, sami się o tym przekonajcie.
MOTOTRENDY.PL
Zalety auta:
- przestrzeń z przodu
- zawieszenie
- niezłe osiągi
- komfort
- pojemność bagażnika
- skrzynia biegów
Wady auta:
- mało miejsca z tyłu na nogi
- podczas pokonywaniu szybciej zakrętów nadwozie ma tendencję do przechylania się
Podstawowe parametry techniczne Dacia Duster 1.3 TCe 150 EDC Journey 150 KM:
Wymiary (długość/szerokość/wysokość/rozstaw osi): 4340 mm/1800/1690/2170 mm
Silnik: benzynowy z turbodoładowaniem
Pojemnośc silnika: 1332 cm3
Moc maksymalna: 150KM/5250 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 250 Nm/1700 obr./min
Napęd: na przód
Skrzynia: Automatyczna EDC
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,7
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Średnie zużycie paliwa: 6,2 litra
Bagażnik: 411/1444 l
Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
Cena: od 79 900 zł (wersja TCe 90 4x2 Expression)
Cena wersji testowanej: od 108 200 zł
Zobacz podobne artykuły:
Seat Ateca 1.5 TSI DSG Xperience 150 KM – Poprawna aż do bólu?
Testy / Testy
2024.12.02
Mercedes GLC 200 4Matic – SUV z charakterem
Testy / Testy
2024.11.29
Dacia Duster – najpopularniejsze wersje
Wiadomości / News
2024.11.19
Nowy Fiat 500 w 2032 r.
Wiadomości / News
2024.12.11
Porsche zredukuje liczbę salonów w Chinach
Wiadomości / News
2024.12.11
Na jakiej zasadzie działają dodatki ceramiczne do oleju?
Warsztat / Porady
2024.12.11