Czynniki spowalniające sprzedaż elektryków
To nie tylko koszty.
Sprzedaż BEV (Battery Electric Vehicle), która rosła w ciągu ostatniej dekady, w tym roku hamuje. Chociaż pojazdy elektryczne są tańsze w eksploatacji niż samochody z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym, ich zakup jest droższy. Podczas gdy wielu klientów odwraca się od pojazdów elektrycznych z powodu zawyżonych cen, nie jest to jedyny czynnik spowalniający sprzedaż tych aut. A jakie są dodatkowe powody, dla których pojazdy elektryczne tracą na popularności.
Nieopłacalne bez zachęt rządowych
Ceny są nadal najczęstszym powodem, dla którego ludzie nie przesiadają się na samochody elektryczne. Średni udział pojazdów elektrycznych zarejestrowanych w pierwszej połowie 2024 r. w Polsce wynosił zaledwie 0,3 proc. Samochody elektryczne są średnio o 40-50 proc. droższe od samochodów spalinowych, dlatego dopłaty rządowe pozostają jedną z głównych zachęt do wyboru pojazdu elektrycznego, a przykład Niemiec doskonale to ilustruje.
W grudniu 2023 r. niemiecki rząd zakończył program dopłat do samochodów elektrycznych, aby uniknąć kryzysu budżetowego. Wcześniej udział pojazdów elektrycznych w niemieckim rynku nowych samochodów wynosił 15,8 proc. w pierwszej połowie 2023 r, ale spadł do 12,5 proc. w pierwszej połowie tego roku.
Z kolei sprzedaż pojazdów elektrycznych gwałtownie wzrosła we Włoszech, odkąd w tym roku ponownie uruchomiono zachęty rządowe. W czerwcu 2023 r. zarejestrowano 6 155 nowych pojazdów elektrycznych, podczas gdy w czerwcu 2024 r. odnotowano 13 285 nowych rejestracji samochodów elektrycznych - wzrost aż o 116 proc. Chociaż inne czynniki przyczyniają się do tego wzrostu, nowe zachęty odgrywają tutaj ważną rolę.
W Polsce sytuacja nie wygląda ciekawie. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapowiedział właśnie, że od 1 września wstrzymuje dopłaty do samochodów elektrycznych w leasingu. Budżet 660 mln zł wyczerpano w sierpniu, dlatego NFOŚiGW tłumaczy, że wstrzymanie naboru wniosków wiąże się z przygotowaniem źródła finansowania nowej tury, która ma ruszyć w 2025 r.
„Wstrzymanie dopłat spowoduje znaczący wzrost miesięcznej raty za auto, a to odstraszy część potencjalnych nabywców. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) w Polsce ponad 80 proc. elektryków kupują przedsiębiorcy, a ponad 70 proc. tych samochodów jest finansowana właśnie przez leasing” – powiedział Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny carVertical.
Strach przed kłopotami ze sprzedażą
Samochody elektryczne tracą na wartości i wraz z wiekiem stają się niepożądane stosunkowo szybko. Wielu dealerów samochodów używanych twierdzi, że klienci obawiają się elektryków z drugiej ręki. Są nie tylko droższe niż ich odpowiedniki z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi, ale degradujące się akumulatory obniżają ich wartość rezydualną.
Matas Buzelis, ekspert motoryzacyjny mówi, że niektórzy właściciele pojazdów elektrycznych wracają nawet do samochodów z silnikami wysokoprężnymi i benzynowymi:
„Słyszymy od dealerów, że nie chcą przyjmować na plac używanych samochodów elektrycznych, ponieważ perspektywa ich sprzedaży jest słaba. To zaburza normalną praktykę - zazwyczaj osoby chcące kupić nowy lub nowszy samochód zostawiały w rozliczeniu własny - starszy. Teraz ludzie obawiają się, że nie będą w stanie sprzedać pojazdu elektrycznego po kilku latach jego posiadania i poniosą stratę finansową. To dlatego niektóre osoby, które wcześniej posiadały pojazdy elektryczne, wracają do kupowania samochodów z silnikiem spalinowym”.
Większość wymienia swoje samochody co kilka lat, dlatego unikają kupowania aut szybko tracących na wartości. Co więcej, nie można przewidzieć, jak szybko akumulator ulegnie degradacji, co silnie wpływa na wartość pojazdu elektrycznego.
Drogie i luksusowe samochody elektryczne należą do najbardziej tracących na wartości. Najnowsza technologia szybko się starzeje, a w obrocie zawsze pojawiają się bardziej imponujące warianty, co obniża wartość takich modeli jak Audi e-Tron GT, Tesla Model X i Tesla Model S.
Niedogodności przewyższają korzyści płynące z posiadania samochodu elektrycznego
W dzisiejszych czasach ludzie koncentrują się głównie na korzyściach płynących z samochodów elektrycznych, dopiero później napotykając niedogodności. Jednym z głównych problemów związanych z pojazdami elektrycznymi jest infrastruktura, wciąż nieprzystosowana do samochodów elektrycznych.
Technologia pojazdów elektrycznych jest daleka od doskonałości, ale szybko się zmienia. To sprawia, że tańsze używane samochody elektryczne stają się nieefektywne. Wszyscy czekają na lepsze akumulatory, szybsze ładowarki i inne innowacje, które sprawią, że posiadanie pojazdu elektrycznego będzie bardziej uzasadnione.
źródło: carVertical
Zobacz podobne artykuły:
Elektryczne hulajnogi w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.16
Nabywcy coraz częściej szukają nowszych i droższych aut
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.09
62 proc. Polaków marzy o nowym aucie
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.04
Przypadkowo ujawniony lifting Renault Austral
Wiadomości / News
2024.09.17
Produkcja Fiata 500e wstrzymana
Wiadomości / News
2024.09.16