Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Czy to koniec bezgotówkowych ubezpieczeń komunikacyjnych?
kalendarz 27/11 2018

Czy to koniec bezgotówkowych ubezpieczeń komunikacyjnych?

Ubezpieczenia / Gorące tematy

Projekt ustawy o świadczeniu usług odszkodowawczych to jawny zamach na pieniądze ubezpieczonych - branża motoryzacyjna stanowczo protestuje.

Ogólnopolska Motoryzacyjna Rada Techniczna w skład której wchodzą Polska Izba Motoryzacji, Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, Związek Dealerów Samochodów i Związek Rzemiosła Polskiego przekazały do władz polskiego parlamentu stanowisko protestujące przeciw zmianom w projekcie ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego. Zgodnie z tym stanowiskiem, proponowane zmiany to oczywisty zamach na należne prawa i pieniądze klientów ubezpieczających samochody (stanowisko w załączniku).

Od połowy bieżącego roku w senacie trwały prace ustawodawcze nad projektem ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wynikających z czynu niedozwolonego. Ustawa ta ma uregulować zasady działania kancelarii odszkodowawczych reprezentujących klientów w zakresie szkód osobowych spowodowanych wypadkami, w tym głównie komunikacyjnymi. 26 października, w ostatniej chwili przed przesłaniem projektu do Sejmu, z inicjatywy senatora Grzegorza Biereckiego, w projekcie ustawy, zmieniony został m.in. zapis art. 9, który otrzymał brzmienie „Nie można przenieść wierzytelności z tytułu czynów niedozwolonych na doradcę lub osobę trzecią”.  Sformułowanie „lub osobę trzecią” oznacza ni mniej, ni więcej, tylko pełny zakaz cesji jakiejkolwiek wierzytelności przez ubezpieczonych. I dotyczy on także możliwości cesji takich wierzytelności przez klienta na warsztaty likwidujące szkody komunikacyjne bezgotówkową metodą serwisową. Efektem takiego zapisu będzie praktyczne pozbawienie takich klientów należnych im praw w dochodzeniu swoich roszczeń wobec zakładów ubezpieczeniowych. Do tej pory obroną praw klientów w zakresie powszechnej praktyki zaniżania wartości odszkodowania zajmowały się głównie serwisy naprawcze, wykonujące usługę naprawy pojazdu dla klienta. Po wprowadzeniu opisanej wyżej zmiany, klient będzie musiał samodzielnie toczyć spory sądowe z ubezpieczycielem o ewentualne zaniżenie odszkodowania. Jako, że kwoty zaniżenia zwykle wynoszą po kilkaset złotych od jednej naprawy, oczywistym jest, że zdecydowana większość klientów nie będzie w stanie dochodzić tak niskich roszczeń na drodze sądowej.

Wszystko wskazuje więc na to, że niejako „przy okazji” ustawy o kancelariach odszkodowawczych lobby ubezpieczeniowe, chce w pełni ubezwłasnowolnić klientów rozliczających szkody komunikacyjne metodą serwisową i nie dawać im prawa scedowania sporów o wysokość ubezpieczenia na profesjonalne służby prawne warsztatów naprawczych. Jakie będą tego konsekwencje? Gigantyczne. Czy można sobie wyobrazić, że klient będzie wynajmował prawnika, żeby dochodzić 200 złotych niedopłaty? Albo w jaki sposób serwisy będą dochodzić teraz niedopłat z ubezpieczenia? Będą musiały domagać się ich od klienta w sądach?

Przedstawiciele branży motoryzacyjnej zrzeszeni w OMRT wyrażają nadzieję, że wprowadzone w ostatniej chwili zmiany w projekcie ustawy nie są celowe, a wynikają jedynie z błędów legislacyjnych i w procesie prac sejmowych uda się je poprawić. Bo jeśli nie, to towarzystwa ubezpieczeniowe zarobią dodatkowe kilkanaście, a może i kilkadziesiąt milionów złotych rocznie, ale konsekwencje dla klientów będą naprawdę opłakane.

źródło: ZDS


Tagi:
ubezpieczenia aut, warszawa, ubezpieczenia komunikacyjne, bezgotówkowe ubezpieczenia komunikacyjne, protest przeciw zmianom w projekcie ustawy o świadczeniu usług w zakresie dochodzenia roszczeń odszkodowawczych

Zobacz podobne artykuły:

Elektryczne samochody nie takie ekologiczne, jak nam się wydaje
kalendarz 13/12 2019

Elektryczne samochody nie takie ekologiczne, jak nam się wydaje

Wiadomości / Gorące tematy

2019.12.13

Ekologiczne plany reformowania transportu indywidualnego zakładały pojawienie się na polskich drogach miliona elektromobilnych samochodów.
Zapowiada się boom na pojazdy ciężarowe zasilane gazem ziemnym
kalendarz 09/12 2019

Zapowiada się boom na pojazdy ciężarowe zasilane gazem ziemnym

Wiadomości / Gorące tematy

2019.12.09

Mogą one pomóc polskim przewoźnikom utrzymać pozycję lidera w UE.
 Ceny taksówek w światowych stolicach
kalendarz 21/11 2019

Ceny taksówek w światowych stolicach

Wiadomości / Gorące tematy

2019.11.21

Ile kosztuje przejazd z lotniska do centrum miasta?
Najnowsze artykuły:
Toyota Corolla - Ta Corolla ma 50 lat i 421 KM

Toyota Corolla - Ta Corolla ma 50 lat i 421 KM

Moto fanatyk / Tuning

2019.12.13

Toyota Corolla pierwszej generacji z 1969 r. odrestaurowana w Huntington Beach w Kalifornii ma w sobie nostalgiczny urok klasyka.
Orlen Team w nowym składzie na Rajd Dakar 2020

Orlen Team w nowym składzie na Rajd Dakar 2020

Wiadomości / Moto sport

2019.12.11

Z nowymi zawodnikami, na nowej trasie – Orlen Team już wkrótce wyruszy na kolejny Dakar.
Toyota Yaris WRC Rajdowym Samochodem Roku 2019

Toyota Yaris WRC Rajdowym Samochodem Roku 2019

Wiadomości / Moto sport

2019.12.11

Magazyn Autosport ogłosił wyniki tegorocznej edycji konkursu Autosport Awards.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.