Czy sam wiek samochodu może stanowić zagrożenie na drodze?
Na przykładzie naprawy VW Golfa IV, specjaliści z BILSTEIN pokazują, że podstawą zachowania bezpieczeństwa na drodze jest sprawny układ zawieszenia.
Volkswagen Golf należy do najpopularniejszych aut. Na przykładzie naprawy egzemplarza IV generacji, widać co jest jednym z najważniejszych elementów w bezpiecznej eksploatacji samochodu.
Opisywana historia równie dobrze mogła wydarzyć się w Polsce. Choć dotyczy VW Golfa IV (1997-2003), to można ją też przypisać do każdego używanego samochodu. Niezależnie od marki, daty produkcji, czy przebiegu, elementy zawieszenia podlegają zużyciu. Jest ono jednak na tyle stopniowe, że kierowca nie odczuwa tego na co dzień. Powoli, lecz skutecznie przyzwyczaja się do odmiennego, niż pierwotne, zachowania samochodu na drodze.
„Efekty zużycia amortyzatorów są łatwe do wychwycenia, szczególnie dla osoby, która na co dzień nie jeździ tym samochodem. Najczęstsze objawy to nurkowanie przodu w trakcie hamowania, podskakiwanie koła w trakcie jazdy po nierównościach, przechyły nadwozia na zakrętach czy wibracje odczuwalne na kierownicy” - mówi Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR Warszawa - „W konsekwencji może to nawet zakłócić prawidłowe działanie systemów ABS czy ESP. W związku z tym wskazana jest systematyczna kontrola amortyzatorów, najlepiej co dwadzieścia tysięcy kilometrów przebiegu”.
W opisywanym egzemplarzu Golfa, o przebiegu 190 tys. km, nastąpiły już takie objawy. Co więcej, po wjechaniu na kanał w warsztacie okazało się, że w przednim amortyzatorze doszło do wycieku oleju, a sprężyny z tyłu były mocno skorodowane. W każdej chwili groziło to ich pęknięciem i nagłą utratą przyczepności.
Właściciel samochodu zdecydował się na kompletną wymianę amortyzatorów. Zgodnie z sugestią mechanika zamontowano też nowe łożyska górne, elementy mocowania, osłony ochronne oraz odboje.
„Taka kompleksowa wymiana elementów układu zawieszenia pozwala przywrócić pierwotne właściwości jezdne. Teraz różnicę w prowadzeniu poczuje nawet długoletni użytkownik tego samochodu” - dodaje Andrzej Wojciech Buczek - „Ten przykład doskonale pokazuje, że sam wiek samochodu nie stanowi zagrożenia na drodze. Warunkiem zachowania wysokiego poziomu bezpieczeństwa jest systematyczna kontrola stanu technicznego i wymiana zużytych części w odpowiednim czasie”.
Zobacz podobne artykuły:
Najnowsze retrofity – odporne na zamarzanie
Warsztat / Technika
2024.12.27
LPG to wciąż najtańsze paliwo
Warsztat / Eksploatacja
2024.10.02
Kolizje i pożary z udziałem samochodów elektrycznych - co warto wiedzieć?
Warsztat / Eksploatacja
2024.04.25
Firmy z branży
AKUMULATOREX
mazowieckieAMPERMAX
mazowieckieToyota walczy o dziewiąty tytuł w WRC
Wiadomości / Moto sport
2025.01.25