Czy będą podwyżki opłat za autostrady?
Prywatni koncesjonariusze planują podwyżki opłat.
W 2022 r. można oczekiwać oddania do użytku kolejnych kilometrów dróg. Obecnie mamy już ponad 4 tys. z planowanych ponad 6 tys. dróg o najwyższej kategorii: prawie 1760 km autostrad oraz 2880 km dróg ekspresowych. W ubiegłym roku oddano aż 425 km nowych dróg, a w tym roku GDDKiA planuje 346 km. Obejmie to 46 km autostrad, 253 km dróg ekspresowych oraz 46 km obwodnic. Kolejne to S3 Kamienna Góra-Lubawka, czyli granica Państwowa, S6 – czyli bardzo potrzebny fragment ekspresówki między Gdynią a miejscowością Szemud oraz S7 na odcinku Naierki-Mława i Pieńki-Płońsk. Kolejne kilometry będą dopiero po wakacjach – na przykład S14, czyli obwodnica Łodzi od strony zachodniej, pomiędzy Łodzią Lublinek – czyli bliskim rejonie lotniska, a węzłem Łódź Teofilów. Do tego spodziewana jest obwodnica Kędzierzyna Koźle.
– Wszystko wskazuje na to, że plany budów zostaną zrealizowane, ale można spodziewać się podwyżek opłat za autostrady. Państwowe autostrady w większości nadal pozostają bezpłatne. Te, które są płatne 10 groszy za 1 km niestety za te kwoty nie mogą być prawidłowo utrzymywane. Dlatego prywatni koncesjonariusze planują podwyżki opłat – A4 już to zapowiedziała, na pewno będziemy mieli podwyżki na koncesyjnej A2 – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Tutaj mamy stary typ koncesji, więc możemy ponarzekać – ale państwo nie jest w stanie tych podwyżek zablokować. Ja jestem ciekaw, jakie są wpływy z nowego systemu e-toll za rok ubiegły. Wiemy, że wciąż nie poprawiono biurokracji związanej z zarejestrowaniem się przez aplikację państwową. Na szczęście państwo poszło po rozum do głowy i podpisało porozumienia z prywatnymi firmami, które dostarczają aplikacje. Znacznie łatwiej jest się włączyć do tego systemu. Znacznie łatwiej jest płacić za ten system. I co jest ważne – nie ma groźby, że aplikacja będzie nas śledzić po zjechaniu z płatnego odcinka. To w przypadku państwowej autostrady i państwowego systemu było poddawane jako rzecz niebezpieczna i nie wiadomo po co państwu konieczna do funkcjonowania – wyjaśnia Furgalski.
źródło: enewsroom
Zobacz podobne artykuły:
Elektryczne hulajnogi w Polsce
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.16
Nabywcy coraz częściej szukają nowszych i droższych aut
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.09
62 proc. Polaków marzy o nowym aucie
Wiadomości / Gorące tematy
2024.09.04
Przypadkowo ujawniony lifting Renault Austral
Wiadomości / News
2024.09.17
Produkcja Fiata 500e wstrzymana
Wiadomości / News
2024.09.16