Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Coraz mniej inwestycji drogowych – co czeka polską infrastrukturę?
kalendarz 30/12 2019

Coraz mniej inwestycji drogowych – co czeka polską infrastrukturę?

Gorące tematy

Diametralnie spadła ilość nowych kontraktów na budowę dróg w stosunku do ubiegłego roku.

Obecnie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ma w ręku podpisane umowy na budowę 70 km dróg. W porównaniu z zeszłorocznymi 450 kilometrami to bardzo duże przyhamowanie. Eksperci wskazują na dwie przyczyny zaistniałej sytuacji. Po pierwsze są to rosnące koszty budowy – wynikające głównie z drożejących produktów budowlanych i zwiększających się kosztów pracowniczych. Generalna Dyrekcja nie ma odpowiednich funduszy, by zrealizować zamierzone plany przy teraźniejszych kosztorysach. Drugą przyczyną jest wysyp zerwanych kontraktów – często przerwanych w połowie. Wiele firm wycofało się z umów z Generalną Dyrekcją i opuściło place budowy. Taki los spotkał 144 km nowych dróg, które teraz potrzebują nowego wykonawcy. I chociaż budżet na nowe inwestycje drogowe został przez rząd powiększony o 7 mld, nie poprawia to sytuacji firm budowlanych. Ich akcje straciły na wartości, a rentowność spółek często jest bliska zeru. W przyszłym roku będą zaś musiały poradzić sobie z kolejnymi przeciwnościami.

Od stycznia 2020 rynek niemiecki otworzy się na pracowników z Ukrainy. Nie wiadomo, ile osób wyjedzie z Polski – ale każda utrata rąk do pracy będzie bardzo problematyczna – powiedział serwisowi eNewsroom Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. – Słyszymy również zapowiedzi związane z podwyżką płacy minimalnej. Zgodnie z polskim prawem takie zmiany będą w umowach waloryzowane, ale jednak znacznie podwyższą koszty prowadzenia inwestycji drogowych. Minister Infrastruktury przyznał, że przeznaczone na program drogowy pieniądze na pewno nie wystarczą na jego realizację. W moim przekonaniu rząd będzie musiał znaleźć dodatkowe 10 miliardów złotych. Najpewniej mu się to uda – ale jeśli chciałby te pieniądze pozyskać od Unii Europejskiej, musi się pospieszyć. Wszystkie inwestycje, które będziemy chcieli zrealizować za europejskie pieniądze, muszą być po procedurze przetargowej do połowy 2020 roku. Jeśli do tego czasu nie podpiszemy kontraktów z wykonawcami, pieniędzy na inwestycje po prostu nie dostaniemy. Mamy jednak jeszcze czas na znalezienie kontrahentów i podpisanie umów – szczególnie na przerwane inwestycje. W mojej opinii nie grozi nam utrata środków unijnych – zapewnia Furgalski.

źródło: eNewsroom


Tagi:
inwestycje drogowe w Polsce, polska infrastruktura

Zobacz podobne artykuły:

Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach
kalendarz 26/05 2020

Pandemia sprzyja większej brawurze na drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2020.05.26

Bezpieczeństwo mają poprawić wyższe kary i ograniczniki prędkości w samochodach.
Pandemiczny przełom branży moto, czyli sprzedaż online
kalendarz 21/05 2020

Pandemiczny przełom branży moto, czyli sprzedaż online

Wiadomości / Gorące tematy

2020.05.21

To trend wynikający z potrzeby chwili.
Koniec kwarantanny na drogach
kalendarz 13/05 2020

Koniec kwarantanny na drogach

Wiadomości / Gorące tematy

2020.05.13

Znaczny wzrost aktywności kierowców podczas majówki względem tej odnotowanej podczas świąt wielkanocnych, wybieranie krótszych tras „za miasto” i zdecydowanie mniejsze zainteresowanie podróżami niż w ubiegłym roku....
Najnowsze artykuły:
BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

BMW Alpina XB7 – Alpina zastąpiła BMW M

Moto fanatyk / Tuning

2020.05.25

Ten największy SUV BMW to półoficjalny model BMW X7 M.
KIA ProCEED GT Line 1,6 T-GDI 204 KM 7DCT - Kombi teoretyczne…

KIA ProCEED GT Line 1,6 T-GDI 204 KM 7DCT - Kombi teoretyczne…

Testy / Testy

2020.05.25

Koreańskiego producenta odmieniło jedno auto: Ceed. Tajemnicza nazwa pochodzi od skrótu: Community of Europe with European Design. W uproszczonej wersji oznacza to, że samochód powstała w Europie i dla Europy. 
Czy podczas epidemii jest bezpieczniej na drogach?

Czy podczas epidemii jest bezpieczniej na drogach?

Warsztat / Bezpieczeństwo

2020.05.25

Aż 70 proc. kierowców uważa, że bezpieczeństwo na drogach w trakcie epidemii uległo poprawie, podczas gdy zaledwie 5 proc. sądzi przeciwnie.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.