Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Cofnięty licznik – plaga na polskim rynku samochodów używanych
kalendarz 28/02 2019

Cofnięty licznik – plaga na polskim rynku samochodów używanych

Gorące tematy

W 2018 r. sprowadzono do Polski ponad 1 mln samochodów używanych, z czego połowa pochodziła z Niemiec. Ile z nich miało cofnięty licznik?

Dane opublikowane w styczniu 2019 r. jasno wskazują, że ponad 70 proc. nowych samochodów kupionych w polskich salonach w ubiegłym roku zostało zarejestrowanych na firmy. Oznacza to, że większość Polaków szukając pojazdu dla siebie, poszukuje go na rynku wtórnym. Nadal najczęściej kupujemy samochody sprowadzone zza granicy, przede wszystkim pochodzące z Niemiec. Niestety, szacunkowe dane Związku Dealerów Samochodowych mówią, że nawet 85 proc. z nich ma cofany licznik. Wiele osób bagatelizuje ten problem, a zaniżony przebieg samochodu powoduje wiele konsekwencji, które nie tylko wpływają na bezpieczeństwo na polskich drogach, ale również bezpośrednio na koszty eksploatacji, czy napraw ponoszone przez nowego właściciela auta.

Przebieg samochodu ma bezpośredni wpływ na jego wartość w momencie sprzedaży – szacunki niemieckiego klubu samochodowego ADAC oparte na statystykach niemieckiej policji, wskazują, że cofnięty licznik ma co trzecie sprzedane auto. Proceder ten spowodował, że średnia wartość pojazdu sprzedawanego na rynku wtórnym w Niemczech zwiększyła się o 3 tys. euro. Oznacza to, że kupując samochód, którego licznik został przekręcony płacimy więcej, niż faktycznie jest on warty. Jednak, co ważniejsze narażamy się także na niebezpieczeństwo – producenci samochodów wskazują bezpieczne zasady ich eksploatacji, które są określane przede wszystkim na podstawie przebiegu. Zaniżenie wartości wskazywanych przez liczniki, często wielokrotne, ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Nie można zapominać również o potencjalnie wysokich i co więcej – nieprzewidzianych przez nabywcę takiego auta – wysokich kosztach eksploatacji i napraw, wynikających wprost z większego zużycia poszczególnych podzespołów samochodu, niż wskazywałby na to przebieg na liczniku.

Problem braku wiarygodnego przebiegu oraz historii eksploatacji samochodów używanych  oferowanych na polskim rynku jest duży, szczególnie biorąc pod uwagę liczbę sprowadzanych do Polski pojazdów, w przypadku których skala procederu tzw. cofania liczników jest szacowana nawet na 85 proc. – mówi Marcin Górski, Ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP). – Dla Polaków nadal ważnym kryterium wyboru samochodu używanego jest jego niski przebieg, a ten wśród dominujących na rynku wtórnym aut sprowadzanych bardzo często okazuje się nieprawdziwy. Jednak na stan techniczny auta ma wpływ znacznie więcej czynników, niż tylko przebieg. Regularny serwis, wymiana podzespołów zgodnie z zaleceniami producenta, czy stosowanie wysokiej jakości części zamiennych. Niestety, historia eksploatacji, w tym wszelkich napraw i czynności serwisowych, jest szczególnie w przypadku samochodów pochodzących z importu często nieznana lub pozostawiająca wiele wątpliwości co do jej wiarygodności.  

W Polsce planowano wprowadzić przepisy, które ustanowiłyby wysokie kary za tzw. cofanie liczników już od 2019 r. Niestety, planów tych nie udało się sfinalizować i prace nad nową ustawą wciąż trwają. Przepisy tego typu w innych krajach, takich jak np. Belgia, czy Niemcy, pozwoliły na zmniejszenie skali zjawiska, ale nie zlikwidowały go całkowicie. Trzeba również podkreślić, że na jego ograniczenie mają wpływ także edukacja, czyli np. informacje o tym, jak rozsądnie wybierać auto używane, aby zminimalizować ryzyko zakupu pojazdu z niewiarygodną historią eksploatacji i przebiegiem oraz zmiany na samym rynku samochodów z drugiej ręki.

Do niedawna rynek samochodów używanych w Polsce, szczególnie dla osób, które nie znają się na motoryzacji, można było porównać do ruletki – podkreśla Marcin Górski z PZWLP. – Znalezienie dobrego, używanego samochodu zależało w znacznej mierze od szczęścia. Jednak w ostatnich latach polski rynek samochodów używanych zmienia się dynamicznie. W ciągu najbliższych lat Polacy będą mieli coraz szerszy dostęp do aut używanych, których historia jest znana od pierwszej minuty użytkowania i w pełni udokumentowana. Już teraz co roku trafia na polski rynek 60-70 tys. pojazdów, których zakup nie wiąże się z takim ryzykiem jak dotychczas.

Już teraz coraz częściej możemy spotkać używane auta z potwierdzonym przebiegiem i pełną historią eksploatacji. Jak to możliwe? To samochody, które znajdowały się we flotach firmowych, finansowanych w ramach wynajmu długoterminowego. Na czym polega przewaga takich aut, względem innych źródeł? Po pierwsze posiadają szczegółową i udokumentowaną historię użytkowania. Oznacza to, że zarówno przebieg, jak i historia wszelkich przeprowadzonych napraw jest w pełni znana. Dodatkowo to samochody, które są serwisowane zgodnie z restrykcyjnymi zaleceniami producentów pojazdów. Kupujący może mieć pewność, że o nabywanym samochodzie wie absolutnie wszystko, nie naraża się na ryzyko jakichkolwiek ukrytych usterek, napraw np. blacharsko – lakierniczych, czy też wad prawnych.   

Dla potencjalnych kupców ich dodatkową zaletą jest fakt, że pochodzą z polskich salonów samochodowych i z reguły są wyposażone w 2 komplety opon. Obecnie na polskim rynku wtórnym co roku pojawia się 60 – 70 tys. aut używanych po wynajmie długoterminowym, jednak w ciągu kilku najbliższych lat będzie ich coraz więcej. Są to auta w wieku od 3 do 5 lat, reprezentujące pełen wachlarz marek i modeli dostępnych na polskim rynku. Ich ceny są rynkowe i uzależnione od przebiegu i stanu konkretnego egzemplarza.

Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów za 2018 r. pokazują, że coraz więcej firm decyduje się na tę formę finansowania floty samochodowej. Branża wynajmu długoterminowego zakupiła w minionym roku 81,8 tys. nowych aut osobowych, czyli o ponad 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Nie da się ukryć, że oznacza to, że w najbliższych latach Polacy coraz częściej będą mogli kupować samochody używane  pochodzące z rodzimego rynku, których przebieg i historia eksploatacji są wiarygodne.

źródło: PZWLP


Tagi:
cofnięty licznik, używane samochody z cofniętym licznikiem

Zobacz podobne artykuły:

W 2020 r. powinno być w Polsce ponad 120 tys. ładowarek do aut elektrycznych
kalendarz 24/05 2019

W 2020 r. powinno być w Polsce ponad 120 tys. ładowarek do aut elektrycznych

Wiadomości / Gorące tematy

2019.05.24

Taka liczba zaspokoiłaby potrzeby kierowców.
Kryzys motoryzacyjny w Chinach? Nie na rynku aut premium
kalendarz 21/05 2019

Kryzys motoryzacyjny w Chinach? Nie na rynku aut premium

Wiadomości / Gorące tematy

2019.05.21

Największy na świecie rynek samochodowy zwalnia.
Volvo Trucks przyspiesza rozwój proekologicznych ciężarówek
kalendarz 17/05 2019

Volvo Trucks przyspiesza rozwój proekologicznych ciężarówek

Wiadomości / Gorące tematy

2019.05.17

W pełni elektryczne pojazdy trafią do sprzedaży w przyszłym roku.
Najnowsze artykuły:
Peugeot podczas Turnieju Rolanda Garrosa 2019

Peugeot podczas Turnieju Rolanda Garrosa 2019

Wiadomości / News

2019.05.25

Peugeot jest partnerem słynnego turnieju od 35 lat i także w tym roku wesprze to prestiżowe wydarzenie.
Drugie spotkanie Abarth Rally Cup – Łotewski Rajd Lipawy

Drugie spotkanie Abarth Rally Cup – Łotewski Rajd Lipawy

Wiadomości / Moto sport

2019.05.25

Rajd Lipawy odbywać się będzie w dniach 24-26 maja, na liczącej 859 km trasie z 13 bardzo szybkimi odcinkami specjalnymi.
Plebiscyt Fleet Derby 2019

Plebiscyt Fleet Derby 2019

Wiadomości / News

2019.05.24

To już 8 edycja Fleet Derby, ogólnopolskiego plebiscytu produktów i usług niezbędnych do zarządzania autem firmowym.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.