Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
 Co wiedzą o nas nasze samochody?
kalendarz 28/05 2019

Co wiedzą o nas nasze samochody?

Gorące tematy

Czy samochody będą kolejnym tematem debaty na temat zbierania i wykorzystywania danych osobowych?

Większość z nas nie ma pojęcia, jakie dane zbierają nasze samochody i w jakim celu to robią. W nowych samochodach monitorowane jest niemal wszystko, co w nich robimy, gdzie jedziemy i jakiej stacji radiowej słuchamy po drodze. Samochód rejestruje nawet wszystkie rozmowy telefoniczne - z kim i jak długo rozmawiamy. Po sprzedaży samochodu wszystkie te dane mogą wciąż być dostępne dla producenta. Pachnie Orwellem?

Po pierwsze wszyscy w branży muszą umożliwić kierowcom uzyskanie wiedzy na temat tego, jakie dane są zbierane i w jakim celu. To niebywałe, że w czasie obowiązywania RODO twój samochód może zbierać niemal wszystkie dane, jakie chce. Kierowcy powinni w większym stopniu wiedzieć, na zbieranie jakich danych się zgadzają lub nie. Nie musi być to wcale trudne. Przecież za każdym razem, gdy pobieramy z sieci aplikację, możemy wybrać, czy dane z niej będą udostępniane innym podmiotom.

Po drugie dane z inteligentnych pojazdów nie muszą wcale być przechowywane na serwerach kontrolowanych wyłącznie przez producentów pojazdów. Lepiej byłoby, gdyby zamiast tego dane przesyłane były na serwery neutralne. Serwery takie byłyby obsługiwane i finansowane nie przez producentów, lecz przez niezależne podmioty. Dodatkowo oferowałyby jedynie analizy zbiorcze, tym samych chroniąc prywatność poszczególnych kierowców. Zastosowanie neutralnego serwera, np. działającego na terenie instytucji technologicznej spoza branży motoryzacyjnej, umożliwiłoby kierowcom decydowanie o tym, jakie dane chcą udostępniać i komu - np. producentom, specjalistom serwisu lub innym usługodawcom.

Dane z poszczególnych pojazdów byłyby na neutralnym serwerze łączone w anonimowe zbiory, co byłoby również w interesie społecznym. Lokalne władze mogłyby na przykład korzystać z danych z samochodów, by rozwiązywać problemy z korkami w miastach, lub by na tzw. czarnych punktach jeździło się bezpieczniej. Warunkiem koniecznym byłaby niezależność neutralnego serwera, podlegającego nadzorowi i gwarantującego prywatność wszystkich użytkowników.

Politycy i administratorzy muszą mieć większą świadomość tematyki danych i ich prywatności. Niemal wszystkie firmy w ten czy inny sposób posługują się przecież technologiami. Oznacza to, że uwzględnianie kwestii danych i ich prywatności w procesach decyzyjnych jest równie naturalne co uwzględnianie kwestii BHP np. przy budowie nowej fabryki. Bez szybkich działań wszystkich uczestników sektora motoryzacji, tj. producentów, firm leasingowych, organów regulacyjnych i kierowców ryzykujemy kolejnym dużym skandalem motoryzacyjnym, w którym inteligentne samochody okażą się zbyt inteligentne.

Rogier Klop, dyrektor zarządzający LeasePlan Polska


Tagi:
jakie dane zbierają nasze samochody, co wiedzą o nas nasze samochody

Zobacz podobne artykuły:

Polacy chcą więcej kontroli trzeźwości na drogach
kalendarz 13/08 2019

Polacy chcą więcej kontroli trzeźwości na drogach

Warsztat / Bezpieczeństwo

2019.08.13

W stosunku do europejskiej średniej w policyjny alkomat dmuchamy wyjątkowo często. Pomimo tego połowa Polaków uważa, że Policja powinna jeszcze aktywniej kontrolować trzeźwość na drogach.
Tańsze i lepsze pojazdy elektryczne oraz zakaz diesla
kalendarz 12/08 2019

Tańsze i lepsze pojazdy elektryczne oraz zakaz diesla

Wiadomości / Gorące tematy

2019.08.12

Ekologiczny trend w transporcie ma się coraz lepiej.
Spadki sprzedaży w branży motoryzacyjnej
kalendarz 06/08 2019

Spadki sprzedaży w branży motoryzacyjnej

Wiadomości / Gorące tematy

2019.08.06

Czy polskie firmy na tym ucierpią?
Najnowsze artykuły:
Volkswagen T-Roc Cabriolet – przed debiutem

Volkswagen T-Roc Cabriolet – przed debiutem

Wiadomości / News

2019.08.17

VW ujawnił oficjalne zdjęcia modelu T-Roc z otwartym dachem. Premiera już we wrześniu we Frankfurcie.
Jaguar XE SV Project 8 pobił własny rekord Nurburgringu

Jaguar XE SV Project 8 pobił własny rekord Nurburgringu

Wiadomości / Ciekawostki

2019.08.16

Jaguar opublikował wyniki z kolejnej próby bicia rekordu toru Nurburgring przez model Project XE SV 8. Tym razem wyniósł on 7 min i 18,361.
 Zabytkowe Mercedesy na wystawie MotoClassic Wrocław 2019

Zabytkowe Mercedesy na wystawie MotoClassic Wrocław 2019

Moto fanatyk

2019.08.16

W weekend 17 i 18 sierpnia na Zamku Topacz w Ślęzie nieopodal Wrocławia odbędzie się wystawa MotoClassic Wrocław.

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.