Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Class Xerion  - ciągnik na torze Nürburgring
kalendarz 11/09 2020

Class Xerion - ciągnik na torze Nürburgring

Ciekawostki

24 sierpnia br. na odcinku Nordschleife słynnego toru Nürburgring po raz pierwszy w historii trasę pokonał potężny ciągnik – Class Xerion 5000 - jadąc do tyłu.

Class Xerion, od chwili debiutu w 1997 r, jest symbolem maksymalnej siły uciągu i wszechstronności. Stały napęd na cztery koła o rozmiarze 2,15 m oraz automatyczna przekładnia bezstopniowa zapewniają bezkonkurencyjną trakcję w każdych warunkach.

Na liczącej 20,6 km trasie nie chodziło rzecz jasna o uzyskanie najlepszego czasu. Samym wyzwaniem było już pokonanie 73 zakrętów, w tym także będącego postrachem - tzw. Karussell, ważącym ponad 17 ton ciągnikiem. Przed zadaniem stanął Christian Menzel, niemiecki kierowca wyścigowy. Pomysłodawcy całego przedsięwzięcia, dziennikarze „Auto motor und sport” postanowili jednak jeszcze utrudnić zadanie. Xerion 5000 przejazd fast lap musiał odbyć jadąc… do tyłu. Dodajmy, że Xerion Trac VC posiada specjalną obracaną kabinę i osiąga prędkość maksymalną do 50 km/h podczas jazdy do przodu, jak i do tyłu.

Pierwsze zakręty Menzel przejechał dość ostrożnie, jednak początkowa nieśmiałość szybko ustąpiła miejsca pewności, z którą 49-latek pokonywał zielonym ciągnikiem zakręty, wzniesienia i spadki. Jak przystało na prawdziwego kierowcę wyścigowego, nie omieszkał on także ostro potraktować kilku krawężników.

Dla doświadczonego Menzela, który pokonał ten tor wiele razy – głównie za kierownicą Porsche 911 – ciągnik stanowił nie lada wyzwanie. Mimo wstępnego instruktażu, próbnych przejazdów i konsultacji z ekipą firmy, maszyna wciąż budziła duży respekt. Jednym z powodów była umieszczona ponad 3 m nad ziemią kabina. To dość nietypowa pozycja dla kierowcy rajdowego, który przyzwyczajony jest do nisko zawieszonych aut sportowych.

Efekt był zaskakujący - czas okrążenia: 25 minut, 50 sekund i 57 dziesiątych, które wskazał pomiar GPS po przekroczeniu mety. Oznacza to, że maszyna osiągnęła średnią prędkość 47,85 km/h, co znacznie przewyższyło oczekiwania. Osiągnięcie takiego czasu było możliwe dzięki 6-cylindrowemu silnikowi 12.8 o mocy 530 KM i momencie obrotowym na poziomie  2600 Nm. To właśnie dzięki tym parametrom ciągnik utrzymywał wysoką średnią prędkość także na wzniesieniach.

„W samochodzie wyścigowym zdublowałbym ciągnik Xerion przynajmniej trzy razy” - stwierdził rozemocjonowany Christian Menzel po zakończeniu testu. „Mimo to mam ogromny szacunek dla tej maszyny (…) można powiedzieć, że ciągnik naprawdę dobrze poradził sobie na Nordschleife” - dodał kierowca wyścigowy. Menzel nie mógł także odmówić sobie drobnego przytyku w kierunku kolegi po fachu, legendarnego kierowcy rajdowego Waltera Röhrla, który pokonał Nordschleife w 2012 r. za kierownicą zlicytowanego później w szczytnym celu ciągnika Porsche Diesel Junior, notując najwolniejsze okrążenie w swoim życiu. – Myślę, że zdecydowanie pobiłem jego czas okrążenia – powiedział Menzel z delikatnym, ironicznym uśmiechem na twarzy. – Ale przyznaję, że miałem pod maską kilka koni mechanicznych więcej! – podsumował./oprac. ns/

źródło: Class


Tagi:
Class Xerion, tor Nürburgring, Christian Menzel

Zobacz podobne artykuły:

Tajemniczy prototyp Peugeota
kalendarz 18/04 2024

Tajemniczy prototyp Peugeota

Prezentacje / Concept Cars

2024.04.18

Był praktycznie gotowy do produkcji. Powstał tylko w jednym egzemplarzu.
Fiat Panda 4x4 – 40 lat
kalendarz 07/04 2024

Fiat Panda 4x4 – 40 lat

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.07

W 1983 r. zadebiutowała Panda 4x4, która została sprzedana w liczbie 800 tys. sztuk.
Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem
kalendarz 01/04 2024

Mercedes Vision EQXX z nowym rekordem

Wiadomości / Ciekawostki

2024.04.01

Trasa na Bliskim Wschodzie to trzecia długodystansowa podróż Vision EQXX na dystansie ponad 1000 km odbyta na jednym ładowaniu.
Najnowsze artykuły:
Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Alfa Romeo - nazwa Milano już była

Wiadomości / News

2024.04.24

To nie pierwszy raz, kiedy Alfa Romeo zrezygnowała z nazwy Milano.
 Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski

Wiadomości / Gorące tematy

2024.04.23

Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut.
 Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Im większy luksus, tym większe… ryzyko!

Używane

2024.04.22

Spośród 20 samochodów ze zmanipulowaną historią serwisową lub cofniętym licznikiem, aż 14 należy właśnie do klasy wyższej.