Citroën niepokonany na Salzburgringu
Yvan Muller i José-María López usyskali najlepsze czasy na torze Salzburgring w Austrii.
Korzystając w wyścigu nr 1 z pierwszej pozycji startowej, Yvan Muller odniósł na torze Salzburgring swoje trzecie zwycięstwo w tym sezonie. Do wyścigu nr 2 zawodnicy z dziesięciu pierwszych miejsc startowali w odwróconej kolejności, co zapowiadało ożywioną walkę w peletonie. Na starcie Yvan Muller, potrącony przez jednego z rywali, zmuszony został do zjechania z toru na podłoże trawiaste i ślizgając się uderzył w bandę. Na trasę wyścigu wyjechał samochód bezpieczeństwa, zaś Muller z trudem dotarł do boksów. Po chwili na torze pojawiła się czerwona flaga. Korzystając z chwili przerwy w wyścigu, mechanicy prowizorycznie naprawili uszkodzenia Citroëna z numerem startowym 1, jednak Muller, mając jedno okrążenie straty względem rywali, postanowił nie wznawiać udziału w wyścigu.
Gdy nastąpił ponowny start, José-María López znalazł się za grupą rywali złożoną z czterech Hond Civic, którymi jechali Tarquini, Monteiro, Michelisz i Bennani. Argentyńczyk przystąpił do widowiskowej walki, korzystając ze zjawiska zasysania w śladzie aerodynamicznym na prostych. W ten sposób Lopez wyszedł na prowadzenie i wygrał swój trzeci wyścig w sezonie, powiększając przewagę nad rywalami. Sébastien Loeb w połowie dystansu wyprzedził Mehdi Bennaniego, ale długo blokowany na dalekiej pozycji za Gianni Morbidellim zakończył bieg nr 2 na siódmej pozycji.
Yves Matton, dyrektor zespołu Citroën Racing: „Pomimo wyraźnych postępów, zrobionych przez naszych konkurentów, odnieśliśmy dzisiaj dwa piękne zwycięstwa. Yvan perfekcyjnie rozegrał pierwszy wyścig. W drugim niestety znowu spotkał go pech i odpadł w niezawiniony przez siebie sposób. Aby wygrać drugi wyścig, José-María López musiał użyć całego swego talentu i determinacji – wszyscy podziwiamy, jak doskonale wykorzystał on radykalne ustawienie aerodynamiczne swojego samochodu. Bilans tego weekendu jest dla nas bardzo pozytywny. Zwiększamy posiadaną przewagę na pierwszych miejscach w obydwu kwalifikacjach Mistrzostw Świata – kierowców i producentów”.
José-María López: „W pierwszym wyścigu dobrze wystartowałem i wykorzystałem szykanę do wyjścia na drugie miejsce. Chciałem naciskać na Yvana, ale ostatecznie, na jednym z późniejszych okrążeń, pod presją innych sam popełniłem błąd na hamowaniu do zakrętu nr 1. Później już do mety jechałem za Tomem Coronelem i nie miałem dość prędkości, by móc go wyprzedzić. Dlatego na wyścig nr 2 postanowiliśmy zastosować bardziej agresywne regulacje aerodynamiczne. Start miałem tym razem słaby, ale Tom Chilton wystartował jeszcze gorzej, dzięki czemu udało mi się go wyprzedzić. Tor był bardzo zatłoczony. Nie mogłem znaleźć sobie miejsca, nie widziałem też, co dzieje się za mną. Do pierwszej szykany hamowałem bardzo późno, aby wyprzedzić w tym miejscu dwa inne samochody. Po przerwaniu wyścigu i restarcie udało mi się wyprzedzić po kolei wszystkich konkurentów. Mój Citroën C-Elysée WTCC w wybranym przez nas ustawieniu spisywał się fantastycznie – miałem wrażenie, że na prostej rozpędza się bez końca. Utrzymałem pełną koncentrację aż do mety i wygrałem. Jestem bardzo szczęśliwy, że zwyciężyłem tutaj, na torze, na którym ścigałem się po raz pierwszy”.
Yvan Muller: „Mój start do pierwszego wyścigu nie był doskonały, ale wystarczył mi do utrzymania pierwszej pozycji. Na początkowych okrążeniach unikałem jazdy zbyt agresywnej. Wolałem, by ciśnienie w oponach rosło pod wpływem temperatury powoli i stopniowo, aby uniknąć trudności w ostatniej fazie wyścigu. Niemniej, powoli powiększałem swoją przewagę nad Pechito, a potem nad Tomem Coronelem. Salzburgring jest torem skomplikowanym i trudnym, nawet dla zawodnika jadącego na czele. W drugim wyścigu wystartowałem lepiej niż Pechito, zrównałem się z nim, ale dotknął mnie i zepchnął na trawę. Kiedy wróciłem na asfalt, trącił mnie inny samochód, tym razem mocniej. Mechanicy błyskawicznie usunęli uszkodzenia po uderzeniu w bandę, ale po stracie całego okrążenia względem peletonu nie było już sensu wracać na tor”.
Sébastien Loeb: „Pierwszy wyścig właściwie rozstrzygnął się już na pierwszej szykanie. Tom Coronel wysunął się do przodu i zepchnął mnie na trawę. Nie skarżę się jednak: to nie był faul, on to zrobił w granicach dopuszczalnej walki – wyścigi samochodów turystycznych polegają także na twardej rywalizacji w ciasnocie. Na chwilę straciłem trakcję i wtedy wyprzedził mnie także Pechito. Na późniejsze wyprzedzenie Coronela nie miałem już szans, bo prędkość maksymalna naszych samochodów na prostej była bardzo zbliżona. Do wyścigu numer dwa wystartowałem bardzo dobrze, wyprzedzając kilka samochodów już na pierwszych metrach. Na szykanie znalazłem się w korku kilka aut i sytuacja jakby powtórzyła się – Pechito znowu wyprzedził mnie w tym właśnie miejscu. Po przerwaniu wyścigu wystartowałem za dwoma zawodnikami, których wyprzedzenie na prostych okazało się niemożliwe”.
Wyniki:
Wyścig 1:
1. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1) +3,840
3. José-María López (Citroën C-Elysée WTCC) +4,276
4. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +5,427
5. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) +12,403
6. Tom Chilton (Chevrolet RML Cruze TC1) +12,945
7. Mehdi Bennani (Honda Civic WTCC) +13,566
8. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) +14,868
9. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +15,672
10. Gianni Morbidelli (Chevrolet RML Cruze TC1) +16,184
Najszybsze okrążenie: José-María López: 1:22,571
Wyścig 2:
1. José-María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC) +1,683
3. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) +2,554
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +3,651
5. Tom Coronel (Chevrolet RML Cruze TC1) +3,908
6. Gianni Morbidelli (Chevrolet RML Cruze TC1) +4,466
7. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +4,758
8. Mehdi Bennani (Honda Civic WTCC) +5,418
9. René Munnich (Chevrolet RML Cruze TC1) +10,074
10. Michaił Kozłowskij (Lada Granta 1.6T) +15,288
Najszybsze okrążenie: José-María López: 1:23,864
Klasyfikacja kierowców:
1. José-María López 179 pkt
2. Sébastien Loeb 138 pkt
3. Yvan Muller 134 pkt
4. Tiago Monteiro 96 pkt
5. Gabriele Tarquini 74 pkt
Klasyfikacja producentów:
1. Citroën Total - 412 pkt
2. Honda - 269 pkt
3. Lada - 136 pkt
Zobacz podobne artykuły:
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15
Tajemniczy prototyp Peugeota
Prezentacje / Concept Cars
2024.04.18
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16