Serwis korzysta z plików cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Mogą Państwo zmienić ustawienia dotyczące plików cookies w swojej przeglądarce.

reklama
Citroen przygotowany do Monte Carlo
kalendarz 16/01 2014

Citroen przygotowany do Monte Carlo

Wiadomości / Moto sport / Citroen

Barw zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team bronią dwa Citroëny DS3 WRC.

Pojadą nimi załogi Kris Meeke/Paul Nagle (numer startowy 3) i Mads Østberg/Jonas Andersson (nr 4). Po raz pierwszy od czasu swojego debiutu w rajdowej kategorii WRC, Citroën Racing wystawia na nowy sezon całkowicie nowy skład zawodników. Dodajmy, że od czasu zwycięstwa Citroëna ID19 w roku 1959 do pierwszego miejsca Citroëna DS3 WRC w roku 2013, Citroën dziewięciokrotnie triumfował w rajdzie Monte Carlo.
 
Główną cechą tego słynnego rajdu - zimowej rundy WRC, rozgrywanej na trasach Alp Nadmorskich i wybrzeża Morza Śródziemnego, są zmienne i różnorodne na poszczególnych odcinkach warunki pogodowe i związany z nimi stan nawierzchni dróg. Asfalt bywa suchy lub mokry, oblodzony albo zaśnieżony, a jego stan zmienia się, często w ramach tych samych OS-ów, z godziny na godzinę, z kilometra na kilometr, a nawet po przejeździe kilku samochodów.

Zespół Citroëna zorganizował szereg sesji treningowych w południowo-wschodniej części Francji, na drogach pobliskich i możliwie zbliżonych do faktycznych tras rajdu. Didier Clément, inżynier odpowiedzialny za Citroëna DS3 WRC, opisuje metody stosowane przez zespół: „Naszą kampanię testową rozłożyliśmy na dwa etapy. Przed Bożym Narodzeniem obydwie załogi fabryczne odbyły po dwa dni treningów w departamencie Alp Nadmorskich. Na tym etapie chodziło o nabranie przez kierowców wprawy w prowadzeniu Citroënów DS3 WRC na trasach asfaltowych w warunkach pozbawionych jakichkolwiek pułapek. Na kilka dni przed rozpoczęciem rajdu powtórzyliśmy trening w bardziej skomplikowanych warunkach. Kierowcy musieli jeździć m.in. na oponach kolcowanych po suchej nawierzchni oraz na slickach po śniegu. Przećwiczyliśmy rozwiązania pośrednie i jazdę na oponach mocno zużytych. Kris i Mads musieli sobie radzić w sytuacjach, które w prawdziwym rajdzie mogą przydarzyć się niemal w każdej chwili”.

Trenując w chyba wszystkich możliwych warunkach, jakie można sobie wyobrazić, załogi zarazem wzbogacały swoją wiedzę i doświadczenie. „Na trasie tego rajdu sprawą kluczową jest trafny – lub czasami niefortunny – dobór opon. Trzeba potrafić przewidywać warunki, gromadząc cząstkowe informacje uzyskiwane od kierowców zerówek, od naszych zwiadowców meteo i od agencji Météo France” – tłumaczy Didier Clément.- „Mając wszystkie te dane, a także korzystając z naszego doświadczenia i wniosków z sesji treningowych, jesteśmy w stanie przygotować dla naszych załóg pojazdy maksymalnie przygotowane do zadania. Nie możemy jednak zastąpić ich całkowicie: ostatnie słowo odnośnie wyboru ogumienia ma jednak kierowca, bo to on musi czuć zaufanie do prowadzonego pojazdu, aby móc walczyć o czołowe miejsca”.

W rajdzie Monte Carlo każda załoga będzie mogła wykorzystać do 45 opon dostarczanych przez firmę Michelin. Kierowcy zespołu Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team wybierać będą spośród opon typu slick o mieszance miękkiej lub supermiękkiej i opon zimowych, kolcowanych lub nie.
 
Kris Meeke mający za sobą pięciokrotny udział w Monte Carlo, może mówić o pewnym doświadczeniu w tej rundzie. „Najlepsze wspomnienia mam z roku 2005” – komentuje.- „Był to mój pierwszy start za kierownicą Citroëna – zostałem zaangażowany do ekipy Junior WRC i dostałem C2 Super 1600. Warunki były, jak zawsze, trudne – ze śniegiem i lodem na drodze. Tamten rajd pamiętam najlepiej nie bez powodu: wygrałem wtedy w swojej klasie! Sposobem na zwiększenie szans jest nie tylko znajomość, ale zrozumienie trasy i nieprzerwana koncentracja na czytaniu stanu nawierzchni i szybkim reagowaniu najlepiej, jak się potrafi. Tutaj nie ma sensu nastawiać się z góry na taki lub inny wynik. Właściwą metodą jest regularność, dokładność, unikanie błędów i pełne skupienie na zasadniczym celu, którym jest dotarcie do mety. Jeśli dotrze się do mety w taki sposób, można liczyć na wynik nagradzający wszystkie te starania”.

„Dzięki treningom miałem okazję poznać zachowanie Citroëna DS3 WRC w tych niezwykle podstępnych warunkach drogowych” – mówił brytyjski kierowca.- „Na drodze zaśnieżonej lub oblodzonej niezbędne jest zaufanie do siebie i do samochodu. Praca, jaką wykonaliśmy, pozwoliła mi sporo się nauczyć i zrobić postępy. Przekonamy się, jakie niespodzianki sprawi nam pogoda podczas rajdu!”

Mads Østberg, dla którego ubiegłoroczna edycja Monte Carlo była pierwszą w rajdowej karierze, wspomina przede wszystkim legendarny odcinek specjalny Col de Turini. „Zupełnie nie mogłem znaleźć przyczepności. Spodziewałem się strat liczonych w minutach. Walczyłem z samochodem, miałem poczucie całkowitej bezsilności. Na mecie stop zdjąłem kask i z rozpaczy chwyciłem się rękami za głowę. To była czysta frustracja. Wtedy powiedzieli mi, że spośród tych, którzy jechali do tej pory, mam najlepszy czas. Wyprzedziłem wszystkich faworytów! Monte Carlo to wielka, trudna próba, mocny akcent na rozpoczęcie sezonu. Nie miałem jeszcze okazji przejechać wielu kilometrów Citroënem DS3 WRC, ale moje odczucia po testach są dobre. Przekonałem się, że mogę liczyć na bardzo mocny silnik i dużą stabilność auta. Dzięki treningom poznałem różne warunki, na jakie możemy natrafić podczas rajdu. Wydaje mi się, że nieźle poradziłem sobie z próbą jazdy na slickach po zaśnieżonej drodze, choć oczywiście miało to więcej wspólnego z przetrwaniem i dotarciem do mety niż z prowadzeniem samochodu. W każdym razie, gdybym mógł wybrać pogodę, chciałbym jak najwięcej śniegu na trasie”.

Zobacz podobne artykuły:

Rajdowy Ustroń po raz piąty
kalendarz 16/09 2021

Rajdowy Ustroń po raz piąty

Wiadomości / Moto sport

2021.09.16

W najbliższy weekend pasjonaci motoryzacji zwrócą oczy w stronę Ustronia.
TOP 10 najczęściej kradzionych aut w Polsce
kalendarz 14/09 2021

TOP 10 najczęściej kradzionych aut w Polsce

Wiadomości / Gorące tematy

2021.09.14

W ubiegłym roku najczęściej kradzioną marką była Toyota (787 sztuk), a modelem Audi A4 (214).
Rajd Śląska: czwarty w sezonie triumf Marczyka
kalendarz 12/09 2021

Rajd Śląska: czwarty w sezonie triumf Marczyka

Wiadomości / Moto sport

2021.09.12

Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia Rally2 Evo) po raz drugi w karierze wygrali Rajd Śląska.
Najnowsze artykuły:
Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Ubezpieczyciel musi zapłacić za 2 opony, nie jedną

Finanse / Ubezpieczenia

2021.09.16

Zniszczona opona? Trzeba wymienić jedną, bo druga ma jeszcze ponad połowę bieżnika?
 VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

VW ID. Buzz AD – Cicho i bez kierowcy

Warsztat / Technika

2021.09.15

Jeden z pierwszych pięciu autonomicznych pojazdów testowych ID. Buzz AD (Autonomous Driving) właśnie przechodzi testy.
„Nie czas umierać” – za kulisami filmu

„Nie czas umierać” – za kulisami filmu

Wiadomości / News

2021.09.15

Najnowszy film o przygodach Jamesa Bonda trafi do amerykańskich kin 8 października. Tymczasem…

Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.