Citroen przed Rajdem Polski
Zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team wystawia w Polsce dwa DS3 WRC.
Na starcie staną dwie fabryczne załogi – pojadą nimi Mads Østberg i Jonas Andersson oraz Kris Meeke i Paul Nagle. Z okazji startu Rajdu Polski warto wspomnieć, że w okresie od roku 1938 do 1956 polskie załogi odniosły w nim cztery zwycięstwa na Citroënach. W 1973 r., gdy stworzono cykl Rajdowych Mistrzostw Świata, Rajd Polski znalazł się w jego programie. W drugiej polskiej edycji w ramach WRC, w sezonie 2009, na podium stanęła załoga Dani Sordo i Marc Martí, jadąca Citroënem C4 WRC, zajmując drugie miejsce.
Jednym z powodów, z których Rajd Polski rzadko trafiał do kalendarza RMŚ FIA, jest charakter mazurskich dróg stanowiących jego trasy, zdecydowanie różny od pozostałych rund sezonu WRC. „Przyjęło się porównywać odcinki specjalne Rajdu Polski z tym, co znamy dobrze z Rajdu Finlandii” – mówi Yves Matton, dyrektor zespołu Citroën Racing.- „To jednak uproszczenie; trasy te różnią się wieloma ważnymi cechami. W Polsce nawierzchnie są piaszczyste i przez to bardzo miękkie. Przejazdy kolejnych samochodów powodują szybkie tworzenie się kolein na torze jazdy. Nie ma tylu skoków przez szczyty. 71. Rajd Polski odbywa się w ramach WRC po pięcioletniej przerwie, więc pamięć i doświadczenie nie będą odgrywały tak ważnej roli, jak w rundach rozgrywanych co roku”.
Zespół Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team przyjechał do Polski na ponad tydzień przed rozpoczęciem rajdu na przygotowany program treningów. Didier Clément, inżynier odpowiedzialny za funkcjonowanie Citroënów DS3 WRC podczas jazd treningowych powiedział: „Dążymy do znalezienia takich regulacji samochodów, które dadzą naszym kierowcom maksimum zaufania i pewności siebie. Trasy są tak szybkie, że samochód musi prowadzić się z wyjątkową precyzją. Aby to osiągnąć, wypróbowujemy różne parametry amortyzatorów oraz kombinacje pomiędzy sprężynami a stabilizatorami poprzecznymi”.
Zdaniem Madsa Østberg, który po raz trzeci w pięciu ostatnich startach stanął na podium: „Mam wrażenie, że jako zespół zaczęliśmy pomyślną passę. Czuję się świetnie wśród członków Citroën Total Abu Dhabi World Rally Team i w naszej wspólnej pracy zauważam stałe postępy”. Østberg po raz pierwszy startował na Mazurach w 2009 r. „Mam z tamtego występu bardzo miłe wspomnienia, choć jazda nie była łatwa. Bardzo lubię szybkie rajdy, a właśnie szybkość uważam za najważniejszą cechę polskich tras. Sądzę, że średnie prędkości mogą się tutaj okazać jeszcze wyższe niż w Finlandii. Nawierzchnie są luźniejsze, no i o wiele mniej jest skoków przez hopki. Niektóre odcinki są dość wąskie, ale to właśnie na nich ważne jest przeniesienie jak najwyższej prędkości.”
Kris Meeke również brał już udział w Rajdzie Polski, chociaż nie było to w roku 2009. Brytyjczyk startował na Mazurach w roku 2006, debiutując wówczas za kierownicą Citroëna C2-R2. „Zapamiętałem tamten start, w ramach kampanii promocyjnej tego modelu, jako bardzo pozytywne doświadczenie. Wygrałem wśród samochodów napędzanych na jedną oś, a z walki i triumfu zachowałem piękne wspomnienia” – opowiada Meeke.
W przeciwieństwie do poprzednich rund w kalendarzu Mistrzostw, na niekorzyść Krisa Meeke nie będzie tym razem działała słabsza znajomość tras. „Niemal wszyscy zawodnicy słabo znają odcinki specjalne Rajdu Polski. Ponieważ są to trasy bardzo szybkie, szczególnego znaczenia nabiera koncentracja i spostrzegawczość podczas przejazdów zapoznawczych” – dodaje Meeke. Kris Meeke jest obecnie na siódmym miejscu w klasyfikacji generalnej sezonu.
Zobacz podobne artykuły:
52. Rajd Świdnicki - powroty i niespodzianki
Wiadomości / Moto sport
2024.04.17
Historyczna zmiana u Lubiaka
Wiadomości / Moto sport
2024.04.15
Marcello Gandini i Lamborghini Countach
Wiadomości / Wydarzenia
2024.04.13
Alfa Romeo – kontrowersje wokół nazwy
Wiadomości / News
2024.04.16
Najgorsze "silniki roku" w autach używanych
Warsztat / Porady
2024.04.16
Premiery BMW podczas Święta Motoryzacji
Wiadomości / News
2024.04.15