Citroen mistrzem świata WTCC!
W Szanghaju Citroëny C-Elysée WTCC zdobyły poczwórne zwycięstwo.
Wygrał José María López, a kolejne miejsca zajęli Ma Qing Hua, Yvan Muller i Sébastien Loeb. Dzięki zdobyciu maksymalnej liczby punktów zespół Citroëna zostaje Wyścigowym Mistrzem Świata w klasyfikacji producentów.
Dodajmy, że jest to pierwszy międzynarodowy tytuł Citroëna w wyścigach samochodowych, następujący po pięciu tytułach w rajdach terenowych i ośmiu w Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC.
W klasyfikacji kierowców Wyścigowych Mistrzostw Świata José María López zbliżył się o kolejny krok do zdobycia mistrzostwa. Szansę na to będzie miał już w najbliższej rundzie, zaplanowanej na dni 24-26 października w Japonii, na torze Suzuka.
Zespół Citroëna w kwalifikacjach wyścigu w Szanghaju, zajął cztery miejsca wśród pięciu najszybszych. Start biegu nr 1 odbył się przy trybunach wypełnionych przez publiczność, w sporej części kibicującą chińskiemu kierowcy Citroëna – szczególnie, że Ma Qing Hua, drugi w kwalifikacjach, ruszał z pierwszej linii.
Już na początku wyścigu czołówkę uformowali José María López, Ma Qing Hua i Yvan Muller. Sébastien Loeb, startujący z piątego pola, ruszył mniej udanie i pierwsze okrążenie zakończył na siódmej pozycji. Ma Qing Hua, uskrzydlony jazdą na własnym terenie, zdecydowanie atakował Pechito Lópeza. Lider wyścigu obronił się, zachowując prowadzenie kosztem kilku hamowań z blokowaniem kół, nie był jednak w stanie ani trochę zwiększyć posiadanej przewagi.
W tym samym czasie Sébastien Loeb rozpoczął widowiskowy pościg. Na kolejnych okrążeniach Tiago Monteiro, Gabriele Tarquini i Norbert Michelisz jeden po drugim kapitulowali, przyciskani przez niedawnego rajdowego arcymistrza. Na krótko przed połową wyścigu Loeb był już czwarty, w efekcie czego na czele stawki jechały cztery Citroëny.
Kolejność nie zmieniła się aż do mety. Przed minięciem szachownicowej flagi Citroëny C-Elysée jedynie nieco zwarły szyk, aby w tym bardziej spektakularny sposób utrwalić historyczną chwilę dla francuskiej marki. José María López, Ma Qing Hua, Yvan Muller i Sébastien Loeb zajęli cztery pierwsze miejsca, zapewniając tym samym swemu zespołowi tytuł Wyścigowego Mistrza Świata producentów.
Po krótkiej przerwie nastąpił start drugiego biegu. W związku z odwróceniem kolejności na mecie, najlepszą pozycję startową spośród kierowców Citroëna miał Sébastien Loeb, ruszający z trzeciej linii. Po kilku pierwszych zakrętach Yvan Muller dogonił kolegę z zespołu. Loeb próbował akurat wyprzedzić Hugo Valente – Muller wykorzystał tę okazję i w efekcie Sébastien zamiast zyskać, stracił pozycję.
Usiłując zrewanżować się, Sébastien Loeb niechcący potrącił samochód Yvana, który w wyniku kolizji stracił tylne koło i odpadł z wyścigu. José María López swoim zwyczajem stopniowo przebijał się przez peleton i zyskiwał kolejne miejsca, aż doszedł do trzeciej pozycji. Argentyńczyk minął linię mety jako trzeci, zaliczając w ten sposób cenne punkty, zbliżające go do tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców. Sébastien Loeb, czwarty na mecie, otrzymał od sędziów karę 30 s. za swój nieostrożny manewr, przez co sklasyfikowany został poza pierwszą dziesiątką. Ma Qing Hua, współautor pięknych pojedynków z Norbertem Micheliszem i Tomem Coronelem, zajął piąte miejsce.
Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: „Bieżący sezon jeszcze się nie kończy, ale już teraz możemy powiedzieć, że jest to dla nas wielki rok. Rok, który tak naprawdę rozpoczęliśmy przed osiemnastoma miesiącami – w dniu, w którym przystąpiliśmy do pracy nad tym projektem. Zarówno w naszym ośrodku technicznym w Wersalu, jak i w terenie cały zespół dawał z siebie wszystko, abyśmy osiągnęli na czas gotowość do pierwszych startów w kalendarzu Mistrzostw. Dzięki dobrej konstrukcji bazowego samochodu i skuteczności naszych znakomitych kierowców osiągnęliśmy wyjątkowe wyniki. Chciałbym tu szczególnie wyróżnić Yvana Mullera za jego wielkie zaangażowanie i wkład w pracę zespołu. Szczególne uczucia wzbudza w nas także fakt, że w Chinach odnosimy poczwórne zwycięstwo, a Ma Qing Hua na własnym terenie zajmuje miejsce na podium”.
José-María López: „Wiedziałem, że będzie to niezwykle ważny weekend i odczuwałem przed nim większe napięcie niż zwykle. Zdobycie wraz z zespołem Citroën Racing tytułu Wyścigowego Mistrza Świata w klasyfikacji producentów to wielkie przeżycie. Gratuluję tego sukcesu wszystkim członkom naszej ekipy i bardziej niż kiedykolwiek rozumiem, że wyścigi samochodowe są sportem zespołowym, choć ostatecznie największa część chwały spływa na kierowcę. Zaliczenie siódmej wygranej w tym sezonie nie przyszło mi łatwo, bo Ma Qing Hua ani na chwilę nie przestał wywierać na mnie presji. Ma udowodnił tym samym, że jego triumf na torze w Moskwie bynajmniej nie był przypadkowy”.
Yvan Muller: „Dla mnie osobiście nie jest to zbyt udany weekend. Więcej, cały sezon nie jest dla mnie zbyt udany! Jestem natomiast szczęśliwy, że mój zespół odnosi takie sukcesy. Rozpoczęliśmy współpracę zaledwie piętnaście miesięcy temu – z tego punktu widzenia zdobycie tytułu mistrzowskiego jest nadzwyczajnym osiągnięciem. Cieszę się z niego wraz z mechanikami, inżynierami – ze wszystkimi.”
Sébastien Loeb: „Pierwszy wyścig był pełen emocji. Wystartowałem niezbyt dobrze, ale później skutecznie walczyłem z konkurentami i wyprzedzałem ich, dochodząc do czwartego miejsca. To poczwórne zwycięstwo dla nasz wszystkich pozostanie pięknym wspomnieniem. W drugim wyścigu nieco zbyt optymistycznie oceniłem jeden z punktów hamowania i nieumyślnie uderzyłem w samochód Yvana. Jest mi bardzo przykro, że spowodowałem w ten sposób jego odpadnięcie z walki, a swoją karę przyjmuję jako naturalną konsekwencję. Na szczęście tym, co zapamiętamy z dzisiejszego dnia, jest tytuł mistrzowski dla zespołu”.
Wyniki:
kwalifikacje:
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC) 1:48,782
2. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC) 1:48,898
3. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) 1:49,424
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) 1:49,681
5. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) 1:49,830
Wyścig 1:
1. José María López (Citroën C-Elysée WTCC)
2. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC) +2,089
3. Yvan Muller (Citroën C-Elysée WTCC) +5,793
4. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +6,175
5. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +16,050
Najszybsze okrążenie: Ma Qing Hua, 1:50,833
Wyścig 2:
1. Mehdi Bennani (Honda Civic WTCC)
2. Tiago Monteiro (Honda Civic WTCC) +2,590
3. José María López (Citroën C-Elysée WTCC) +4,041
4. Norbert Michelisz (Honda Civic WTCC) +13,976
5. Ma Qing Hua (Citroën C-Elysée WTCC) +14,416
13. Sébastien Loeb (Citroën C-Elysée WTCC) +37,197
Najszybsze okrążenie: Gabriele Tarquini (Honda Civic WTCC): 1:51,316
Wyścigowe Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych – Klasyfikacja Kierowców:
1. José María López 384 pkt
2. Yvan Muller 291 pkt
3. Sébastien Loeb 251 pkt
4. Tiago Monteiro 170 pkt
5. Norbert Michelisz 142 pkt
Wyścigowe Mistrzostwa Świata Samochodów Turystycznych – Klasyfikacja Producentów:
1. Citroën Total 848 pkt
2. Honda 574 pkt
3. Lada 334 pkt
Zobacz podobne artykuły:
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
Wiadomości / Moto sport
2024.04.29
Startuje sezon rajdowych MP
Wiadomości / Moto sport
2024.04.26
Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do Polski
Wiadomości / Gorące tematy
2024.04.23
Nico Hülkenberg kierowcą fabrycznego zespołu Audi
Wiadomości / Moto sport
2024.04.29
Ferrari F40 wartości ponad 3 mln dol. rozbite
Wiadomości / News
2024.04.29
Wizja Hondy
Wiadomości / Ciekawostki
2024.04.29