
BMW 4 Coupe – Finalne testy
Nowa „czwórka” weszła w finalną fazę testów. Jak zapowiada BMW ma być bardziej zwinna niż seria 3.
Gama serii 4 ma obejmować Coupe i Grand Coupe a także cabrio i topowe M4. Jednocześnie czterodrzwiowa odmiana posłuży za bazę dla wersji i4. Jak już pisaliśmy (odnośnie BMW Concept 4), nowa seria 4 ma znacząco różnić się od „trójki”, z którą jest technicznie spokrewniona. Nowy styl auta zapowiadał już właśnie pojazd studyjny. Nowy grill wzbudził sporo emocji, ale fani marki podobno są gotowi zaakceptować odważne pomysły stylistów, które pozwolą odróżnić efektowne coupe od serii 3.
Na razie BMW opublikowało zdjęcia z testów auta jeszcze w kamuflażu podczas prób na autostradach i drogach o różnych nawierzchniach wokół Centrum Badań i Innowacji BMW Group w Monachium. Zdobyte doświadczenia pozwolą inżynierom na dokonanie ostatnich modyfikacji w układzie jezdnym.
Wcześniej prototypy przechodziły intensywne testy w zimowym centrum testowym w Arjeplog w Szwecji, w centrum testowym BMW Group w Miramas we Francji, na torze Nürburgring oraz na kilku innych torach wyścigowych.
BMW obiecuje, że podwozie serii 4 Coupe ma zdecydowanie indywidualne cechy a sama jego konfiguracja została skoncentrowana na „ekscytujących osiągach”. W porównaniu do sedana serii 3, z którego się wywodzi 4 Coupe, ma lepszy współczynnik oporu powietrza (niższy o 0,015), o 57 mm ma niższe nadwozie a także o 21 mm niżej umiejscowiony środek ciężkości. Ponadto o 23 mm poszerzono rozstaw kół tylnej osi co zapewni ostrzejsze zachowanie podczas pokonywania zakrętów. Zoptymalizowano pracę układu kierowniczego a przy tylnej osi wprowadzono dodatkowo elementy usztywniające, mające zwiększyć sztywność i poprawić stabilność, przy czym na wysokim poziomie pozostanie komfort podczas codziennej jazdy.
Gama silników ma również odzwierciedlać odrębny, sportowy charakter serii 4 Coupe. Najmocniejszą wersją ma być M440i xDrive Coupe, napędzany turbodoładowanym 3-litrowym, 6-cylindrowym silnikiem o mocy 374 KM. Jednocześnie ten sam zespół napędowy będzie również wyposażony w standardową 48-woltową technologię tzw. miękkiej hybrydy. Efekt elektrycznego doładowania generuje dodatkowe 8 kW (11 KM), co poprawi przyspieszenia. Standardowo napęd ma być przenoszony za pośrednictwem 8-biegowej przekładni Steptronic Sport na obie osie. Coupe otrzyma także sportowy dyferencjał BMW M, wzmocnione hamulce oraz 18-calowe obręcze kół M z lekkich stopów. Jak się oczekuje „czwórka” ma także wykorzystywać niektóre jednostki napędowe, co rodzina serii 3. Będą to cztero- i sześciocylindrowe silniki benzynowe i wysokoprężne.
Premiera nowej serii 4 planowana jest na jesieni tego roku.
Norbert Szwarc
Foto: BMW
Zobacz podobne artykuły:
Już jest!
Prezentacje / Nowości
2022.10.20
Nowy EQE SUV- parę szczegółów
Prezentacje / Nowości
2022.10.18
Styczeń 1983 r.: Mercedes 280 GE wygrywa Rajd Paryż-Dakar
Wiadomości / Ciekawostki
2023.01.29
Kia Stinger - pożegnanie
Wiadomości / News
2023.01.14
GDDKiA w 2023 r. odda blisko 260 km dróg
Wiadomości / News
2023.01.04
Bądź na bieżaco! Zapisz się do newslettera.